• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Hjälp med rätt väg till att bli skuldfri

Oturfans

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
18 April 2020
Meddelanden
112
Mottagna reaktioner
227
Poäng
397
Tjenare! Det är så att jag i dagsläget har 470 000 i skulder uppdelade på två olika lån.
Ica banken: 300 000 8% ränta annuitetslån
Swedbank 170 000 5 % ränta rak amortering
Jag har två alternativ att ta. Antingen kör jag snöbollsmetoden och amorterar så mycket jag kan på swedbank, eller kör på ica banken. Problemet är att ica banken är extremt jobbiga för att man ska kunna extra amortera. Tanken är att om jag blir av med swedbank lånet så kan jag ringa dem och be dem ta över ica lånet men på så sätt betalar jag mer pengar. Jag har rätt förutsättningar för att lösa detta men vet inte vilken väg jag ska gå. Någon som har ett förslag på hur jag ska gå tillväga?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Oturfans

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
18 April 2020
Meddelanden
112
Mottagna reaktioner
227
Poäng
397
Vill helst bli skuldfri inom 3-4 år. Ca 26 000 in efter skatt i månaden
 

Ljusning

Aktiv medlem
Poäng: 86
Blev medlem
5 Juli 2020
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
26
Poäng
86
Vad betalar du i månaden per lån?

Jag är så dålig på vad annuitet/rak betyder.
Jag föredrar sånt iaf sån som sänks per månad om man betalar in extra. På så sätt kan man få ned månadskostnaden om det kärvar någon månad senare...
 

Oturfans

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
18 April 2020
Meddelanden
112
Mottagna reaktioner
227
Poäng
397
Swedbank ligger på 2250 kr i månaden där 700 av det är i ränta. Ica 2823 kr där 2000 är i ränta. Det du pratar om är rak amortering. Det är egentligen det bästa lånet man kan få.

Du kan läsa mer om annuitetslån här
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Annuitetslån
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Snöbollsmetoden är inte rätt väg i ditt läge, den lämpar sig mer för den som har många smålån där man kan se effekter på kort sikt. Men det inte inte en ekonomiskt effektiv metod då man fokuserar på den minsta istället för den med dyrast kostnad.
Du har bara två lån som båda är ganska stora, du får ingen snabb verkan med snöbollsmetoden.
Gör vad du kan för att få ner ICA-lånet för det är den som är din största kostnad. Även om dom är jobbiga, var jobbig tillbaka och ligg på för att betala extra, kanske höja Swedbank för att betala ner ICA.

Hur ser din UC ut, kanske läge att söka på Lendo eller liknande o se om du kan få en bättre deal och betala bort hela ICA.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 188
Mottagna reaktioner
12 756
Poäng
9 787
Kan du inte bara be ica om ett högre månadabelopp?
 

TomTom

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
27 Maj 2017
Meddelanden
520
Mottagna reaktioner
292
Poäng
447
Det blir väl ca 10000kr / månad som ska amorteras. Ganska tuff plan men du kanske inte har så mycket andra utgifter. Lycka till.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 819
Mottagna reaktioner
1 835
Poäng
1 277
Det beror väl lite på hur mycket ränta du redan har betalat in på annuitetslånet. Man betalar ju mest ränta i början och bara amorteringar på slutet. Onödigt att lösa ett annuitetslån i ett senare skede.
 

erik23

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
736
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Vad händer med olika lån dvs rak och annuitet vid extra amortering ?

Lägre månadskostnad ?
Lägre återbetalningstid ?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 188
Mottagna reaktioner
12 756
Poäng
9 787
Vad händer med olika lån dvs rak och annuitet vid extra amortering ?

Lägre månadskostnad ?
Lägre återbetalningstid ?

Rak amortering så bör rimligen månadskostnaden bli lägre pga att det är samma amortering under kredittiden och räntan minskar.
Annuitet är svaret att det "beror på"
Kan antingen bli lägre månadskostnad, om kreditgivarens mål är att hålla på kredittiden, eller bli samma månadskostnad och lånet färdigbetalas tidigare, om målet är att hålla på månadsbeloppet för kreditgivaren. Det är olika hos olika kreditgivare hur man hanterar det.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp