• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hjälp skuldsanering

jonte111

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
31 Maj 2017
Meddelanden
63
Mottagna reaktioner
19
Poäng
62
hej.. skickade min ansökan om skuldsanering i slutet på maj.. håller på att bli tokig på den här väntan... någon som har någon aning om hur lång tid det kan ta innan man får höra något? Finns det någon här som har blivit beviljad skuldsanering trots att man äger en bostadsrätt med sin sambo?(har två gemensamma barn)

Med vänlig hälsning
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Jag ansökte i Maj 2018 och fick inledande i slutet av November 2018, vet dock att det är lite kortare väntan nu. Kolla på Kfm sida angående handläggningstider.
En bostadsrätt med ett övervärde kan nog anses vara skäl att sälja till förmån för skulder då det under skälighet på skuldsaneringen anses att man ska ha gjort allt för att sänka sina skulder.
 

Nea75

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
14 Januari 2015
Meddelanden
481
Mottagna reaktioner
183
Poäng
367
Jag har hus o skuldsanering ,dom ansåg de inte fanns något värde utöver skulderna så fick behålla huset .Men finns stort övervärde så få man nog sälja
 

jonte111

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
31 Maj 2017
Meddelanden
63
Mottagna reaktioner
19
Poäng
62
Okej tack för svar.. vi har lån på 1.4, värderat nu på booli 1.750..(skulder på 1.4 miljoner)
Då delar jag o min sambo på lägenheten.. saken är den att o december så blev våran äldsta son(då 3 år) allvarligt sjuk. Han insjuknade i en plötslig epodralblödning i ryggmärgen. Vi blev ignorerade av samtliga sjukhus/läkarstationer i 2 veckor innan någon tog oss på allvar. Och då hann våran son bli helt förlamad. Det hände en massa saker i den vevan med våran son som kunde ha undvikits om läkarna hade lyssnat på oss. När allt det skedde så släppte jag alla mina gamla spelskulder till KF. Det enda vi hade fokus på var våran son. Läkarna kunde inte lova helt återställning. Vi låg inlagda i 30 dagar. Sen när vi väl kom hem så var det sjukgymnastik som gällde. Det finns som sagt mycket att berätta vad vi har gått igenom. Skulle kunna länka artiklar men vill inte droppa vilka vi är..

Summan av allting.. kan dom ha någon som helst överseende med det som hände oss? Jag släppte mina skulder i samma veva våran son blev sjuk..
 
Senast ändrad:

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Okej tack för svar.. vi har lån på 1.4, värderat nu på booli 1.750..(skulder på 1.4 miljoner)
Då delar jag o min sambo på lägenheten.. saken är den att o december så blev våran äldsta son(då 3 år) allvarligt sjuk. Han insjuknade i en plötslig epodralblödning i ryggmärgen. Vi blev ignorerade av samtliga sjukhus/läkarstationer i 2 veckor innan någon tog oss på allvar. Och då hann våran son bli helt förlamad. Det hände en massa saker i den vevan med våran son som kunde ha undvikits om läkarna hade lyssnat på oss. När allt det skedde så släppte jag alla mina gamla spelskulder till KF. Det enda vi hade fokus på var våran son. Läkarna kunde inte lova helt återställning. Vi låg inlagda i 30 dagar. Sen när vi väl kom hem så var det sjukgymnastik som gällde. Det finns som sagt mycket att berätta vad vi har gått igenom. Skulle kunna länka artiklar men vill inte droppa vilka vi är..

Summan av allting.. kan dom ha någon som helst överseende med det som hände oss? Jag släppte mina skulder i samma veva våran son blev sjuk..
Det är säkert något som kan väga in men inte något avgörande om det finns tillgångar som kan minska skulderna. Man tittar både på insolvens och skälighet.
 

jonte111

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
31 Maj 2017
Meddelanden
63
Mottagna reaktioner
19
Poäng
62
Okej.. för om en försäljning skulle bli aktuellt så skulle ju inte skulden minska något alls i prencip
 

Nea75

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
14 Januari 2015
Meddelanden
481
Mottagna reaktioner
183
Poäng
367
Vi har 1.2 miljoner i skuld på huset 1.4 i värde o bo i icke attraktivt område så de vägde väl också in .Sen ska ju vinsten på försäljning delas på två o avgifter på de så bli inte mycket över
 

Nea75

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
14 Januari 2015
Meddelanden
481
Mottagna reaktioner
183
Poäng
367
Vi har 1.2 miljoner i skuld på huset 1.4 i värde o bo i icke attraktivt område så de vägde väl också in .Sen ska ju vinsten på försäljning delas på två o avgifter på de så bli inte mycket över.
Jag sökte februari fick inledande augusti så du få räkna me 6 månader :(
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 852
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Om värderingen stämmer mer verkligheten låter det inte så försvarbart att utmäta den bostadsrätten, och förmodligen tycker skuldsaneringen liknande. Vad köpte ni den för?
Vad ska dom ha överseende med?
 

jonte111

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
31 Maj 2017
Meddelanden
63
Mottagna reaktioner
19
Poäng
62
Lasseman.. jag är rätt trög.. när du säger försvarbart.. menar du att siffrorna säger att försäljning kan bli aktuellt?

Överseende och överseende..

I början på dec blev våran son allvarligt sjuk. Sjukdomen han råkade ut för sker 1 på miljonen. Han fick en plötslig epidral blödning som sakta men säkert gjorde honom förlamad. Vi ringde ambulanser 3 gånger hem till oss. Hade vid två olika tillfällen remiss hos Astrid Lindgrens barnsjukhus, men blev ivägskickade till Haga närsjukhus istället. Och så höll det på fram till den 28e dec. När jag bär in han på akuten och i prencip hotar personal att ta oss på allvar. Då lyssnade dom. Efteråt sa kirurgen att det hade räckt med 1 minut så hade han varit förlamad för livet. Och hade vi kommit dagen efter hade han varit död. Allt blev en jättestor skandal på AL. Vi har kopplat in jurister, anmält till alla instanser. Dom har även anmält sig själva.

Det var i den vevan jag bara släppte alla skulder. Vi var hemma med våran son i nästan 5 månader med daglig rehab.

Jag undrar om dom har någon sorts överseende med den händelsen.. jag var tvungen att släppa alla skulder just då: för att kunna fokusera på vår son.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp