• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Hjälp, underskott UC

Knuten_

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
28 Februari 2018
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hej,

Har länge läst här och fått bra hjälp och motivation i många trådar- tack alla för detta!

Jag skulle behöva lite rådgivning hur jag bör göra framåt.

Jag har dragit på mig skulder på strax över 300k kr. Nu har jag lyckligtvis fått hjälp att lösa en stor del av skulderna privat.

I oktober i år går alla mina förfrågningar ut och jag kommer då ha ca 75k synlig skuld i UC (2 kreditbolag).

Mitt underskott i år kommer vara ca 20k kr. Lön runt 400k.

Jag kommer i början på nästa år att vilja ta ett samlingslån för resterande skuld (inkl lösa privata skulden då med ett lån med ok ränta).
Hur ska jag tänka kring underskottet för att få ett så bra UC-betyg som möjligt så jag kan få ett lån med vettig ränta? Är det bäst att sänka ränteutgifterna på deklaration eller spelar det inte så stor roll med ca 5% av inkomst i underskott?

Tack på förhand
Mvh K
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Nisse

V.I.P
Poäng: 157
Blev medlem
30 Juni 2011
Meddelanden
316
Mottagna reaktioner
42
Poäng
157
Nä 5% är hur lugnt som helst. Du kommer få lån utan problem när ff är borta.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Fortfarande har ingen kunnat ge ens ett exempel hur underskott påverkar betyget. Hur som helst borde det vara skumt i långivarnas ögon att ha högt underskott jämfört med sina synliga lån och likaså lågt jämfört med sin synliga lån.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Hej,

Har länge läst här och fått bra hjälp och motivation i många trådar- tack alla för detta!

Jag skulle behöva lite rådgivning hur jag bör göra framåt.

Jag har dragit på mig skulder på strax över 300k kr. Nu har jag lyckligtvis fått hjälp att lösa en stor del av skulderna privat.

I oktober i år går alla mina förfrågningar ut och jag kommer då ha ca 75k synlig skuld i UC (2 kreditbolag).

Mitt underskott i år kommer vara ca 20k kr. Lön runt 400k.

Jag kommer i början på nästa år att vilja ta ett samlingslån för resterande skuld (inkl lösa privata skulden då med ett lån med ok ränta).
Hur ska jag tänka kring underskottet för att få ett så bra UC-betyg som möjligt så jag kan få ett lån med vettig ränta? Är det bäst att sänka ränteutgifterna på deklaration eller spelar det inte så stor roll med ca 5% av inkomst i underskott?

Tack på förhand
Mvh K
Varför ska du vänta ändå till nästa år för att ta samlingslånet?
 

Knuten_

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
28 Februari 2018
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Varför ska du vänta ändå till nästa år för att ta samlingslånet?
Hej,

Tack för svaren. Precis, jag kommer ha 20k kr i underskott med synliga lån på ca 75k.. kanske bör sänka mitt underskott i deklarationen? Vill vänta till nästa år då jag har många förfrågningar och ett dåligt betyg nu..
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Hej,

Tack för svaren. Precis, jag kommer ha 20k kr i underskott med synliga lån på ca 75k.. kanske bör sänka mitt underskott i deklarationen? Vill vänta till nästa år då jag har många förfrågningar och ett dåligt betyg nu..
Du skrev att sista ff försvinner redan i oktober, varför inte söka då? Finns inget därefter väl som förbättrar ditt betyg.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Fortfarande har ingen kunnat ge ens ett exempel hur underskott påverkar betyget. Hur som helst borde det vara skumt i långivarnas ögon att ha högt underskott jämfört med sina synliga lån och likaså lågt jämfört med sin synliga lån.

Eftersom ingen vet något om hur UC:s algoritmer ser ut kommer ingen kunna ge ett klart exempel på hur kreditbetyget påverkar betyget. Det är lite svårt att testa också eftersom det bara uppdateras en gång om året (om man inte omprövar sin deklaration). Vad som är klart är dock att det har en konkret inverkan på möjligheterna att låna hos ett flertal långivare då flera av dem har ett "tak" över hur högt underskottet av kapital får vara i förhållande till inkomst - och det kan också antagligen finnas med som räntegrundande, om man är nära gränsen = högre ränta etc, men det är spekulation.

För att vara i farozonen för att slå i taket måste man nog över 15% hos de flesta även om spannet antagligen är 10-20%
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Eftersom ingen vet något om hur UC:s algoritmer ser ut kommer ingen kunna ge ett klart exempel på hur kreditbetyget påverkar betyget. Det är lite svårt att testa också eftersom det bara uppdateras en gång om året (om man inte omprövar sin deklaration). Vad som är klart är dock att det har en konkret inverkan på möjligheterna att låna hos ett flertal långivare då flera av dem har ett "tak" över hur högt underskottet av kapital får vara i förhållande till inkomst - och det kan också antagligen finnas med som räntegrundande, om man är nära gränsen = högre ränta etc, men det är spekulation.

För att vara i farozonen för att slå i taket måste man nog över 15% hos de flesta även om spannet antagligen är 10-20%

Helt klart tas det med i bankernas kalkyl som en kostnad. Men det gör det ju redan när du tar upp kostnader för lån. Problemet uppstår om 1.underskott i deklaration, 2. vad du uppger för lånekostnader och 3.förmodad räntekostnad utifrån synliga lån skiljer sig alldeles för mycket. Då lär bankerna använda det högsta beloppet i sin kalkyl. Är det högsta beloppet det som finns som underskott i deklaration, vilket det nästan alltid är, är det nog fördelaktigt att dra ner det så att det stämmer överens med förmodad räntekostnad med synliga lån på UC.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Någon måste väl ha erfarenhet av att vänta ut att deklaration syns på UC i hopp om förbättringar i betyget. Visst de flesta väntar ut att bättre lön syns, men även det är ju intressant att höra hur det påverkade betyget.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Helt klart tas det med i bankernas kalkyl som en kostnad. Men det gör det ju redan när du tar upp kostnader för lån. Problemet uppstår om 1.underskott i deklaration, 2. vad du uppger för lånekostnader och 3.förmodad räntekostnad utifrån synliga lån skiljer sig alldeles för mycket. Då lär bankerna använda det högsta beloppet i sin kalkyl. Är det högsta beloppet det som finns som underskott i deklaration, vilket det nästan alltid är, är det nog fördelaktigt att dra ner det så att det stämmer överens med förmodad räntekostnad med synliga lån på UC.

Det kompliceras ju också av att det inte bara är räntekostnader som är med i underskott av kapital, utan tex också aktier man sålt med förlust.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp