• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Hjälp! Vilka banker räknar med provision som inkomst vid lånelöfte?

H

HejpaDIG

Gäst
Poäng: 0
Hej,

Fick nyligen veta att Swedbank INTE räknar rörlig lön som inkomst, utan endast i undantagsfall?
Blev hyfsat förvånad.
Har man en stadig provision utöver sin fasta lön varje månad så ska den självklart räknas med.

Hur som helst, vet ni vilka banker som räknar rörlig lön/provision som inkomst och vilka som inte gör det?
Kan säkerligen vara till hjälp för andra också.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Nordea gör det definitivt. Danske Bank också.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Jag skickade in 6 lönespecifikationer till dom. Hur dom sen räknade vet jag faktiskt inte.

Men lönespecifikationer + din deklarerade årsinkomst på skatteverket ger ju en bra indikation för dom.
 

Frasse1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
6 November 2011
Meddelanden
1 239
Mottagna reaktioner
400
Poäng
557
Hej,

Fick nyligen veta att Swedbank INTE räknar rörlig lön som inkomst, utan endast i undantagsfall?
Blev hyfsat förvånad.
Har man en stadig provision utöver sin fasta lön varje månad så ska den självklart räknas med.

Hur som helst, vet ni vilka banker som räknar rörlig lön/provision som inkomst och vilka som inte gör det?
Kan säkerligen vara till hjälp för andra också.
Tycker det är B.S vet flera med säljjobb som snittat 40-50k i månaden i några år på samma ställe där bankmannen bara räknar ett snitt på årsinkomsten för att få fram månadsintäkten, och dess personer ha fått bostadslån och bil lån utan problem. Dessa hade endast provision och ingen fast lön och med Swedbank som bank.
 
H

HejpaDIG

Gäst
Poäng: 0
Tycker det är B.S vet flera med säljjobb som snittat 40-50k i månaden i några år på samma ställe där bankmannen bara räknar ett snitt på årsinkomsten för att få fram månadsintäkten, och dess personer ha fått bostadslån och bil lån utan problem. Dessa hade endast provision och ingen fast lön och med Swedbank som bank.
BS?

Jag pratade med Swedbank idag och svaret var som skrivet.

Jag håller helt med att det ska vara som du skriver, och det kanske har varit så i deras fall, men vad ska man då göra om bankamannen säger det motsatta?
Det står ingen information på deras hemsida direkt som man kan hänvisa till.
 

Frasse1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
6 November 2011
Meddelanden
1 239
Mottagna reaktioner
400
Poäng
557
BS?

Jag pratade med Swedbank idag och svaret var som skrivet.

Jag håller helt med att det ska vara som du skriver, och det kanske har varit så i deras fall, men vad ska man då göra om bankamannen säger det motsatta?
Det står ingen information på deras hemsida direkt som man kan hänvisa till.
Fast då är det din bankman och ditt lokala Swedbank som trollar. Jag kan lätt plocka fram 3 st personer med Swedbank som bank och Provisionsjobb som fått BoLån på 3 miljoner till sina lägenheter.
 

Frasse1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
6 November 2011
Meddelanden
1 239
Mottagna reaktioner
400
Poäng
557
Låter väldigt skumt det din bankman sa, skulle tex en mäklare inte kunna få tillräckligt stort bolån för att han har provision? Haha
 
H

HejpaDIG

Gäst
Poäng: 0
Fast då är det din bankman och ditt lokala Swedbank som trollar. Jag kan lätt plocka fram 3 st personer med Swedbank som bank och Provisionsjobb som fått BoLån på 3 miljoner till sina lägenheter.
Det var Swedbank i Stockholm.. här om något kan man tycka att de ska räkna med varenda krona.

Tack för informationen!

Då får jag återkomma till Swedbank.

Men det här verkar ju vara klassiskt.

Olika bankmän säger olika saker.
Det är inte första gången det sker..
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Lutar också åt det hållet, vi är ett par hundra på mitt företag och alla jobbar med provision eller diverse bonusar.

Jag har själv aldrig haft Swedbank men vet att vissa kollegor har både hus och hem via dom.

Tror att du har haft och göra med en person som antingen är nitisk eller inte så tillmötesgående.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp