• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Hjälp

Å

Ångest beslut

Gäst
Poäng: 0
Jag vet inte tog rätt beslut . Har skulder hos kronofogden och löneutmätningen 8800 kr . Vet inte hur länge jag ska betalar skulden? . Mår piss dålig . Jag trivs inte bra på jobbet , jobbar inom hemtjänsten och ska börjar plugga nu i höst 1,5 år . Ska ta lån på Csn och ska jobba 45% och betala av skulden från 45% och lever på Csn .
Har jag gjort rätt beslut ??
När blir jag skuldfri om 5 år ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Sparman

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
195
Poäng
367
Jag vet inte tog rätt beslut . Har skulder hos kronofogden och löneutmätningen 8800 kr . Vet inte hur länge jag ska betalar skulden? . Mår piss dålig . Jag trivs inte bra på jobbet , jobbar inom hemtjänsten och ska börjar plugga nu i höst 1,5 år . Ska ta lån på Csn och ska jobba 45% och betala av skulden från 45% och lever på Csn .
Har jag gjort rätt beslut ??
När blir jag skuldfri om 5 år ?

Hur mycket har du i skulder? Det bästa är väl att ringa kronofogden och höra hur länge du ska betala så slipper du gå och fundera över det. Det bästa skulle vara att du jobbade tills skulden är betald.
Att sätta dig med CSN lån nu i detta läge du är i hade inte jag valt. Din ekonomi kommer bli ansträngd. Därav att du skulle ringa och höra hur länge du ska ha löneutmätningen. Tycker inte du själv att det skulle vara skönt att vara skuldfri innan du börjar plugga? Det kanske är kortare tid än vad du tror tills du blir av med löneutmätningen?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 076
Mottagna reaktioner
6 658
Poäng
4 477
Håller med dig Sparman men det kan också vara så att studierna som ändå inte kommer pågå så långt, bara 1,5 år, kommer leda till en högre lön och då kan det vara värt det? Fem år kan vara lång tid att behöva vänta för att börja utbilda sig.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Börjar du plugga så lönen går ner kommer löneutmätningen förmodligen inte funka så bra om det kommer fungera överhuvudtaget.

Skuld på 500k, väldigt lågt räknat är räntan 10%, mer realistiskt är den i snitt minst 15% vilket blir 75000 per år eller 6250 i månaden. Drar dom 8800 i månaden blir det 2550 som går till avbetalning av skulden eller väldigt överslagsberäknat drygt 16 år
Tiden är troligen kortare då räntebärande kapital sakta minskar och mer går till amortering. Ej tagit hänsyn till grundavgifterna i målen, 600 kr per mål och år.

Vilket beslut du fattat förstod jag inte då jag kan inte svara på om det är rätt
 

Sparman

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
195
Poäng
367
Håller med dig Sparman men det kan också vara så att studierna som ändå inte kommer pågå så långt, bara 1,5 år, kommer leda till en högre lön och då kan det vara värt det? Fem år kan vara lång tid att behöva vänta för att börja utbilda sig.

Personen vet ju inte själv hur länge han ska utmätning på lönen. Han skrev och frågade hur länge han skulle betala, 5 år och frågetecken. Därav att jag skrev att han först skulle ringa kronofogden och kolla.
Det kanske inte är så länge.
Eftersom Trådstartaren inte har skrivit hur mycket det är i skulder så är det svårt att sitta här och gissa. Om det inte är så mycket så kanske det är värt att betala av det innan han börjar plugga.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp