Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
3. Advisa - Jämför 29 kreditgivare.
4. Santander - Låg ränta (fr 3,95%), ingen förmedlare
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Hon som fortsätter att bränna broar

Diskussion i 'Fritt' startad av HallonGroda, 5 juli 2018.

1. HallonGroda

HallonGroda Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Trofépoäng:
    36
    Jag har sett till att hamna i en situation där jag riskerar att bli av med jobbet och aldrig mer kunna få ett jobb igen för att jag inte kommer att få vitsord från min nuvarande arbetsgivare. Allt är självförvållat och helt och hållet mitt eget fel. Dock har det inte handlat om att mygla till mig pengar eller något i den stilen (pengar var och är ointressant). Utan det handlade om att jag bara behövde få ta en rejäl time out från allt (jag var mentalt slutkörd och behövde bara få känna att jag var inställd på en paus där jag fick vara ifred med tanke på alla pengaproblem och en hel del annat). Jag hittade på en historia om att jag skulle opereras och sedan vara hemma några dagar efter det. Sedan blev jag de facto sjuk (kraftig förkylning/influensa) som gjorde att de där första dagarna blev två veckor sammanlagt. Detta har lett till att sjukintyg behövs och jag vet inte hur jag ska göra för det började med en lögn som gick över till att delvis vara sann och nu sitter jag i en snara som jag inte kan ta mig ur. Att erkänna att jag bara ljög är inget alternativ för som sagt – då förlorar jag jobbet, anseendet och ja … hela mitt liv. Då kommer jag verkligen att hamna på gatan. Jag
    Och just nu så sitter jag här och vet absolut inte vad jag ska göra. Jag känner att jag hellre tar livet av mig (tankar som jag släpar runt med och var bland annat orsaken till att jag behövde ta en paus och hitta jämn mark under fötterna) än att erkänna.

2. turnaround

turnaround V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    712
    Trofépoäng:
    717
    Vad sa du till jobbet när de två dagarna blev två veckor? Om du fick influensa så blev det inget med "operationen", och sjukintyg, ja du gick inte till läkaren när du var dålig så det kan du inte få fram något.

3. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    2 335
    Trofépoäng:
    1 027
    Söka och skaffa annat jobb innan det kommer fram är det enda kag kommer på

4. TomTom

TomTom V.I.P

Mottagna gillanden:
    87
    Trofépoäng:
    217
    Tala om för chefen du varit hemma för du mådde dåligt. Sen tror jag inte man får sparken för det utan mer troligt bara Ogiltig frånvaro med löneavdrag.

Lånat, Kash, Lize och 3 andra gillar detta.
  5. brittportmonä

brittportmonä Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Trofépoäng:
    91
    Exakt! Arbetsgivaren har även ett ansvar för din psykiska och fysisk hälsa! Blir det problem så hoppas jag du är med i facket.

Kash gillar detta.
  6. IHope

IHope V.I.P

Mottagna gillanden:
    130
    Trofépoäng:
    317
    Då det är två olika ”sjukdomar” eller orsak till sjuk - gäller det ändå läkarintyg? Har arbetsgivaren sagt att det behövs? Vet inte hur dem reglerna är så.
    Fråga facket om du får löneavdrag/varning eller förlorar jobbet (om det krävs läkarintyg)

7. evilina

evilina Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    50
    Trofépoäng:
    146
    Hej eftersom du bara behöver intyg för den 8 dagen så kan du ju be om det och att läkaren skriver att det är pga influensa? Sen vet jag inte om arbetsgivaren behöver se hela läkarintyget om inte arbetstagaren vill det.
    Du kommer(kan) inte få sparken för det här, men har du inget intyg from den 8 dagen kommer du få ogiltig frånvaro = löneavdrag.
    Du behöver verkligen inte säga till din arbetsgivare varför du är hemma från första början, räcker att säga att man är sjuk resten ska dom inte bry sig i. Har man haft mycket frånvaro kan företaget kräva förstadagsläkarintyg men det ska man gå igenom innan och skriva under tillsammans innan det får börja gälla.

Sen förstår jag att man gärna vill säga att man är hemma pga influensa, magsjuka osv men det ska räcka med att säga att man är sjuk. Sitt privatliv behöver man definitivt inte dela med sin arbetsgivare.

Hope777, Kimsan72, Kash och 3 andra gillar detta.
  8. evilina

evilina Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    50
    Trofépoäng:
    146

IHope gillar detta.
  9. Lånat

Lånat V.I.P

Mottagna gillanden:
    231
    Trofépoäng:
    397
    Hur menar du reglerna? Arbetsgivaren har rätt att begära sjukintyg redan från första dagen. Inkommer man inte med det, så är det ogiltig frånvaro och skriftlig varning. Att bli av med jobbet är dock inte aktuell.

10. Lånat

Lånat V.I.P

Mottagna gillanden:
    231
    Trofépoäng:
    397
    Där har du lite fel. Arbetsgivare kan begära förstadagsintyg från första sjukdagen. Annars är det från 8e dagen. Arbetsgivaren måste dock ha en anledning varför man begär förstadagssjukintyg och detta ska vara skriftlig. Läkaren behöver inte skriva anledning för sjukskrivning nej. Men att säga att arbetsgivaren ska ta och skita i det ena och det andra är ju väldigt fel.

Mirakel gillar detta.

Dela sidan