• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Hur fördelar ni par ekonomin?

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 202
Mottagna reaktioner
1 077
Poäng
897
Tror inte det finns en sån här tråd? Men kan va intressant hur andra har det? Om den ena är skuldsatt och bor ihop med någon som har bra ekonomi.

Hur fördelar ni?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
När jag tidigare var sambo och skuldsatt med ungefärliga lika inkomster och där han inte var skuldsatt alls, så hade vi ett gemensamt konto där vi ”pytsade” in pengar till vårt gemensamma boende, gemensamma utgifter samt till mat. Likaså blev det pengar över varje månad som vi använde vid gemensamma semester resor och inköp.
Vi satte in 12.000kr vardera på detta konto.
Mina skulder fick jag själv betala som sig bör.
 

Klister

Kunnig medlem
Poäng: 227
Blev medlem
5 Februari 2020
Meddelanden
269
Mottagna reaktioner
74
Poäng
227
Här hemma är det delad ekonomi.
Oavsett om den ena parten har mer lön ut än den andra så betalas alla räkningar . Vi har inte ”mina” eller ”dina” pengar. Vi delar på allt så att säga.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 202
Mottagna reaktioner
1 077
Poäng
897
Här hemma är det delad ekonomi.
Oavsett om den ena parten har mer lön ut än den andra så betalas alla räkningar . Vi har inte ”mina” eller ”dina” pengar. Vi delar på allt så att säga.

Okej, men då har ni typ samma personliga skulder och sparande?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Nej, ena parten har mycket mer.
Men anser att om man har familj och lever ihop så ”hjälper” man varandra.

Fint, men det fanns aldrig på kartan att jag ville ”pracka” på min sambo att han skulle ”hjälpa” mig med mina skulder. Aldrig !
Speciellt heller inte med tanke på att det var hutlösa skulder med höga räntor, som till mångt & mycket berodde på min överkonsumtion...
Däremot, så hjälpte han till att betala för min dotter och hennes kostnader för kläder och fritidsintressen, vilket jag uppskattade oerhört...
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 202
Mottagna reaktioner
1 077
Poäng
897
Gäller väl att hitta upplägg som båda är nöjda med!

Ni verkar ha det bra kimsan. Är också sån som inte vill att andra ska betala mitt skit.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 202
Mottagna reaktioner
1 077
Poäng
897
Jag o min sambo delar på min lön just nu rakt av. Jag har skulder så hon har över mer än vad jag har. Men sen efter föräldraledigheten vill jag inte ha detta upplägget. Vill bli skuldfri!
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Gäller väl att hitta upplägg som båda är nöjda med!

Ni verkar ha det bra kimsan. Är också sån som inte vill att andra ska betala mitt skit.

Vi separerade för 5 år sedan. Mycket pga av just ständiga bråk om ekonomin. Han tyckte jag var en riktig ”slösa” och dessvärre med all rätt. Jag var ju inte heller riktigt ärlig med mina skulder och han kunde därmed inte förstå vad jag ”la alla mina pengar på...” :(

Dock har vi hittat tillbaks till varandra sedan ett år och jag la då alla korten på bordet med min skuldsättning och numera skuldsanering och han sa bara ”fine, nu kör vi...” :)
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 277
Mottagna reaktioner
1 779
Poäng
1 247
Just nu drar jag in pengarna och min fru har utmätning, och planen är att när hon har utbildat sig ska söka skuldsanering, därefter ska jag göra det och hon i sin tur dra in pengarna.

Vi har 100 % delad ekonomi. Något annat fungerar inte om man är eller lever som gifta. Har till och med nära familjemedlemmar som har uppdelad ekonomi, där den ena inte har råd att åka med den andra på semester, inte kan äta samma mat osv. SKulle aldrig vilja ha det så.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp