Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur fungerar uc?

Hejsan,

Har bevakat minuc nästan dagligen. Har haft en anmärkning som gick ut 204-09-07 och 8,4 % mindre bra. Nu när anmärkningen har försvunnit loggar jag in och ser att jag rasat till 18,4 allt annat lika. Någon som vet hur detta kommer sig?

Det låter väldigt märkligt, men om man kollar i tråden https://www.lånforum.se/f7/minuc-mitt-kreditbetyg-t2236/ så har vi kommit fram till att den lever sitt egna lilla liv, läs exempelvis inlägg från Lize (inget personligt, men kreditbetyget var/är konstigt för denne).

Kan det vara så, hur konstigt det än låter, att de finns med i deras parametrar att de utgår från statistik som säger att man ofta tar lån osv. direkt efter att man blivit av med sin anmärkning(ar)?

Hejsan,

Har bevakat minuc nästan dagligen. Har haft en anmärkning som gick ut 204-09-07 och 8,4 % mindre bra. Nu när anmärkningen har försvunnit loggar jag in och ser att jag rasat till 18,4 allt annat lika. Någon som vet hur detta kommer sig?

UC har ett helt sjukt system, man jämförs inte med alla andra, utan man blir indelad i olika grupper, beroende på inkomst mm och så blir man jämförd med den gruppen. I ditt fall så tror jag att med anmärkningen så blev du jämförd med övriga som har anmärkningar och då låg du någorlunda bra till. Sedan försvinner anmärkningen och du hamnar i en annan jämförelsegrupp, de som inte har anmärkningar... Om UC ska fortsätta att vara trovärdiga så tror jag att de måste omvärdera sin beräkningsmodell, för som det är nu så blir det väldigt konstiga konsekvenser.

UC har ett helt sjukt system, man jämförs inte med alla andra, utan man blir indelad i olika grupper, beroende på inkomst mm och så blir man jämförd med den gruppen. I ditt fall så tror jag att med anmärkningen så blev du jämförd med övriga som har anmärkningar och då låg du någorlunda bra till. Sedan försvinner anmärkningen och du hamnar i en annan jämförelsegrupp, de som inte har anmärkningar... Om UC ska fortsätta att vara trovärdiga så tror jag att de måste omvärdera sin beräkningsmodell, för som det är nu så blir det väldigt konstiga konsekvenser.

Instämmer helt och hållet med dig i det du skriver om denna jäv... "UC".

Jag har mindre bra på uc, årsinkomst 2013 475000 kr, 1 uc ff (bensinkort) kredit på det 5000kr . Så man undrar faktiskt hur uc fungerar.

Jag har inte något underskott ,för det enda jag har är ett bensinkort (5000kr) och det tog jag i mars i år, inga betalningsanmärkningar (aldrig haft)

Jag har mindre bra på uc, årsinkomst 2013 475000 kr, 1 uc ff (bensinkort) kredit på det 5000kr . Så man undrar faktiskt hur uc fungerar.

Det finns mängder med ytterligare variabler som spelar in, ålder, om man driver rörelse, om lönen förändrats mycket från år till år, om man nyligen tagit en kredit, hur man ligger till jämfört med "sin grupp" och många fler.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp