Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur funkar det, aktuell skuld?

Hej alla!

Är påväg att kunna lösa mina skulder och försöker få ordning på soppan jag skitit i de senaste åren.. Jag har fått en summa av KFM på aktuellt skuldsaldo och jag undrar hur detta "uppdateras"? Om något inkassobolag skickar en skuld till KFM för ett år sedan, så har ju mycket hänt på det beloppet under tiden, men det är ju inte säkert att KFM har den nya summan? Pratade med KFM på telefon och jag vart inte klokare över de svar jag fick.

Har fått ut en lista över aktuella ärenden och belopp från KFM, kan ta 2 exempel nedan.
Första beloppet är summan från KFM och summa 2 är från bolaget själv
4 finance (onea?) 19 736 40 700
4 finance (virus?) 10 821 19 418

Det finns alltså inget annat sätt att få reda på aktuell skuld än och kontakta varje bolag för sig? Om jag så skulle betala hela skuldsaldot till KFM så kan det ju finnas betydande belopp kvar hos inkassobolagen på samma ärende?

Såg också att listan över mina ärenden inte innehåller något från Svea Inkasso där jag enligt deras sida har drygt 50k i skuld på 10 ärenden. Samtliga står som "Utmätning" eller "Utslag/dom" på deras sida. Har de dragit tillbaka från KFM och isåfall varför?

Angående Svea Inkasso så är det bara det som står som rött och "utmätning" som ligger som skuldsaldo. Står det "utslag/dom" har det inte gått till skuldsaldo och ligger bakom och väntar. Kan man betala kan det alltså vara bättre att betala bakomliggande skulder först så dessa aldrig går till skuldsaldo. Eller spara ett litet skuldsaldo på första skulden och sen betala allt bakomliggande först.

Angående KFM och skuldsaldo så har KFM rätt summa för mig vad jag vet åtminstone. Dom har ju datum som skulden uppstod och dröjsmålsräntans räntesats så deras datorsystem bör räkna detta korrekt. Det som kan ställa till det är att man betalar direkt till inkassobolaget, då måste dom meddela KFM att en del av skulden betalats så att KFM kan uppdatera skuldsaldot på den aktuella skulden. Men om man slutbetalar till ett inkasso så drar dom tillbaka från KFM så även om summorna inte är exakt lika meddelar ju inkassobolaget att skulden är betald.

Gällande Vivus och Onea är det ju knepigare eftersom dom har egna inkasson och inte någon utomstående större Inkasso-part som tar hand om deras ärenden. Det gör ju att dom behåller allt ansvar och makt själva att tjafsa till det en hel del.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp