Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
3. Advisa - Jämför 29 kreditgivare.
4. Santander - Låg ränta (fr 3,95%), ingen förmedlare
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Hur långt har ni kvar?

Diskussion i 'Jag lyckades!' startad av tigerkatten007, 5 november 2016.

1. tigerkatten007

tigerkatten007 V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    364
    Trofépoäng:
    497
    Skulle vara kul och peppande att höra andras historier mot ett skuldfritt (eller iaf mindre skulder) liv. Oavsett om ni har löneutmätning, söker skuldsanering eller försöker lösa på annat sätt.
    Hur långt har ni kvar tills ni får en dräglig tillvaro utan stress och pengar kvar på kontot innan lön etc? Vad ser ni mest fram emot när ni blivit av med skulderna?

2. Renen

Renen Gäst

Varit spelmissbrukare i nästan tio år. Spelfri sedan drygt ett år. Har haft löneutmätning i flera olika omgångar under mitt spelmissbruk. Totalt har KFM utmätt drygt 600 000 kr under de här åren. Haft betalningsanmärkningar sedan 2006.

Idag har jag ca 100 000 kr i olika skulder till lånebolag/inkassobolag, samt ca 25 000 kr i privata skulder. Betalar av runt 8000 kr till lånebolag/inkassobolag varje månad. På den privata skulden betalar jag av 5000 kr i månaden.

2 betalningsanmärkningar som försvinner om två år.

Ser definitivt slutet på det här helvetet. Jobbar extremt mycket övertid för att kunna betala av så mycket som jag gör varje månad. Förhoppningsvis är jag helt skuldfri om ett år.

Hade jag inte slutat spela så hade mitt liv fortfarande varit ett rent helvete.

weroo83, tigerkatten007 och Trias gillar detta.
  3. Jappp

Jappp Gäst

Hej på dig...
    Jag vägrade betala underhållsstöd pga att jag vägrades umgänget med barnet.
    Orkade inte driva detta genom domstolen,mådde väldigt dåligt,började spela och karusellen var i gång.Under tiden hade lön utmätning i många omgångar och lyckades efter flera år återskapa kontakten med dottern.
    När flickan började studera slutade min underhålls ansvar,kontaktade KFM och reglerade återstående skuld på 135 tussen.
    Nu det känns väldigt kul att kunna unna mig ny bil,data,telefon...dem sakerna som jag inte prioriterade under väldigt lång period i mitt liv.
    Bor i en bostadsrätt tillsammans med min sambo och för två veckor sedan gick till banken och slut betalade bostadsrätt lånet som vi hade kvar...Vilket känsla man får när man går in i banken och säger "jag vill slutbetala lånet som jag har hos er"...
    Tack vore mina betalningsanmärkningar som jag har haft under många år kunde jag inte låna en jävla massa pengar som jag är tvungen att betala tillbaks.
    Det känns riktigt skönt att kunna teckna mitt första telefon abonnemang i mitt namn(iphone 7 kommer nästa vecka).
    Extra skönt när man slipper KFM brev i brevlådan.
    Skönt som fan när man ringer till sambo mitt i veckan och säga "du,kolla upp på företaget om du kan vara ledigt nästa vecka att vi drar någonstans"...
    Så kom ihåg att efter regnet kommer solen igen.Var säkert på detta!!!
    Om man tar problemet på allvar,inser att det är inte lönsamt att leva på ett vis sätt då är man på fötterna väldigt snabbt igen.
    Min sol(skuld fri) dök upp efter nästan tjugo år,hoppas och tror att du behöver inte vänta på din så länge.

tigerkatten007 gillar detta.
  4. tigerkatten007

Mottagna gillanden:
    364
    Trofépoäng:
    497
    Det vore härligt att följa varandra längs vägen till livet som skuldfri.

Jag har själv enligt egen beräkning om jag klarar denna kris i krisen som komma skall 1 jättetufft år framför mig. Därefter 2 -3 år drägliga år tills alla lån förutom 1 är betalt. Det lånet är banklån med bäst ränta som dröjer ca 6 år tills den återbetald om jag inte lyckas höja mitt kreditbetyg och få höja det lånet för att lösa vissa horribla avbetalningsplaner.

Det jag tycker är jobbigast just nu är alla avbetalningsplan med höga belopp där räntan bara tickar, liksom på andra krediter eftersom man med nöd och näppe lyckas betala lägsta beloppet hela tiden. Samt att avstå så många sociala tillställningar pga ekonomin. Man blir lite ensam. Det som dock gör mest ont är att inte kunna ge sitt barn det man vill.

När detta är över eller läget förbättras är min stora önskan och mål att ha en buffert så att jag inte kommer att behöva oroa mig konstant för pengar samt återhämta mig psykiskt efter detta helvete. Men är nog skadad för livet.

Trias gillar detta.
  5. sirpoller

sirpoller V.I.P

Mottagna gillanden:
    33
    Trofépoäng:
    137
    Har 753k i skulder samt ca 25k i aktier i spar. Min förhoppning är att vara skuldfri inom 110 månader. (lite över nio år). Har kommit så långt att jag nu kan betala extra amorteringar varje månad.

Lize och tigerkatten007 gillar detta.
  6. tigerkatten007

Mottagna gillanden:
    364
    Trofépoäng:
    497
    Har ca 200000 i blancolån fördelat på fyra banker dessvärre men som funkat ok hittills. Därutöver har jag ca 150000 hos inkassobolag vars räntor och avbetalningsplaner tar kål på mig.
    En normal månad funkar det men ligger efter med CSN och har kvarskatt som måste in som ställer till det just nu.

7. Jappp

Jappp Gäst

Jag försökte men inlägget innan måla upp bilden hur det ser ut för mig nu förtiden och uppmuntra dig att ge inte upp....att man kan glädja sig åt små sakerna och att man måste försöka vara positivt för att lättare klara svåra stunder... att se fram emot hur det kommer att se ut om några år....Tro på detta och allt blir lättare.
    Men vill också tillägga dem jobbigaste stunderna...
    Blivit lämnad några månader innan dotter föddes...
    Vägrades umgänget med henne...(nästan 9 år)
    Stora depressioner,spelmissbruk...inga pengar på konto några dagar efter lånet...
    Samtal med terapeut,psykiatern...
    Sökte hjälp,inlagd fyra månader på ett hem för spelberoende...
    Under tiden många löneutmätningar...(gissar på en halv miljon minst)
    Sambon förhållandet nästan knäckt,problem men föräldrarna och närmaste släkt...
    Listan kan bli ännu längre men orkar inte mer...
    Så bara att kämpa...
    (på jobbet kunde jag släppa alla tankar,ångest...och lyckades glömma bort allt elände...frågar mig inte bara hur kunde jag jobba under tiden...man bara hittar en kraft att fortsätta och drömma sig bort till den tiden som jag befinner mig just nu)
    Ha det så bra...

8. Tio

Tio Gäst

Hej!
    Jag har haft låg inkomst i hela mitt liv, haft ett konstnärligt yrke som var prio att ägna mig åt och tog korta skitjobb under mellanperioderna, missbrukade en kontokredit i min ungdom, som jag struntade i, senare fick jag studiemedelskulder( tänkte plugga mig ur eländet), missade betalningar sket i det med eftersom det inte gick att göra något åt, har man inte pengar så får man skulder liksom.

Hursomhelst, efter ett helt liv i skuldträsket p.g.a oregelbundna inkomster och dumma misstag
    så har jag haft skulder hos kronofogden i hela mitt liv (min ålder är 50+ nu).
    2000 gick jag in i väggen( livsstilen tog ut sin rätt) blev sjukskriven och förtidspensionerad 2007. Deprimerad som jag var och tänkte att jag kommer nu aldrig att bli skuldfri. Jag hade heller ingen koll på hur mycket jag var skyldig, eller hade betalat tillbaka över åren. I slutet på 2013 drömde jag att jag var "förlåten" av Gud. Det väckte ett visst hopp inom mig och jag beslöt att ta reda på vad jag var skyldig o.s.v. KF. drog över 2000 varje månad från min skjukpension, läste på nätet att som sjukpensionär kan man få CSN skulder avskrivna eftersom de aldrig skulle gå att betala tillbaka, jag fick avskrivet 150 000.

Ringde kronofogden om skuldsanering, men fick beskedet att jag skulle vara skuldfri inom tre år, augusti 2014 gjordes den sista tillgångsundersökningen, blev skuldfri för ett bra tag sen, om tio månader har allt i UC registret försvunnit och jag blir fri till slut, jag tackar Gud och hoppas att fler får bli fria från skulder, speciellt unga människor som kan få leva ett helt liv med en skuldbörda som inte gagnar varken samhället eller dem själva, det borde finnas en gräns för hur gammal en skuld får bli. Lycka till!

tigerkatten007, weroo83 och Lize gillar detta.
  9. tigerkatten007

Mottagna gillanden:
    364
    Trofépoäng:
    497
    Blir ledsen när jag hör om era dessa livsöden :( önskar att fler i detta samhälle förstod detta helvete till liv ibland. Även om självvalt men vilken kamp när man vill göra rätt för sig.

Lize gillar detta.
  10. Lize

Lize V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    728
    Trofépoäng:
    657
    Ska ansöka om skuldsanering till helgen. Trodde att jag skulle bli skuldfri med 3 - 4 års löneutmätning, men som jag tidigare skrivit om så lämnas inte alla skulder in för verkställighet hos KFM. Har efter mycket tjat på Intrum fått dem att lämna in skulden från Bank Norwegian, som jag inte betalt av på ett år :( har några skulder till som är likadana, bl a Onea som resolut vägrar lämna in, så skuldsanering kommer att bli min enda chans att bli skuldfri under överskådlig tid. Tyvärr så fördelas ju löneutmätningen efter % av hur stor skulden är, så trots att jag betalat 175 tkr sedan löneutmätningen startade i april så har en del mellanstora skulder ökat istället för minskat. Jag har försökt att få ner räntor o s v, men ingen har nappat på något av mina förslag utan att jag betalar in hela skulden genast och det är omöjligt när man har löneutmätning. Om jag får igenom skuldsaneringen så blir jag väl skuldfri om 5 år, vet inte om jag kan få den på kortare tid, eftersom jag kan betala ganska mycket per månad, bara räntorna försvinner.
    När jag blir skuldfri ska jag aldrig mer låna pengar, kommer inte att behöva det, kommer att kunna spara ihop till det jag har. Har inte lånat en krona på lång över ett år och har inget som helst behov av det, klarar mej bra under löneutmätningen. Betalar alla räkningar samma dag som jag får lön, vilket bara det känns jätteskönt. Ska köpa ny säng när jag blir skuldfri och ny soffa, samt renovera lite i lägenheten, drömmer inte om att lyxshoppa eller resa, utan att bara ta det lugnt med en sparad peng på banken. Tack vare min sambo så kan jag vara social och gå ut och äta o s v med mina vänner och vi tar en och annan kortare weekendtripp redan nu, inget överflöd, men jag är rätt bra på att snåla eftersom jag aldrig har haft ens existensminimum så länge jag kan minnas.

Loppan gillar detta.

Dela sidan