• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Hur ofta kollar Kronofogden ens lön under utmätning?

MioMinMio

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
16 Juli 2022
Meddelanden
83
Mottagna reaktioner
10
Poäng
52
Hej,

Jag har en enkel fråga. Det är nämligen så att jag har en rörlig lön, dvs. En fast del och en bonus del. Jag har fått utmätning och det är ett fast belopp på 11500kr som dras varje månad.

Just denna månad (Januari 2023) fick jag en väldigt bra lön och fick då behålla mer, vilket var en otrolig lättnad.

Nu till min fråga, hur ofta går Kronofogden in och faktiskt kollar hur mycket jag tjänar?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Skattlös

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
18 Oktober 2021
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
39
Poäng
137
Va i samma situation som dig och mig kollade de aldrig. Ska väl nämna att jag hade löneutmätning ganska kort tid, under ett år, så jag vet inte om man kollar upp deklarationen. Kan tänka mig att det kan bli problem om man tjänar mycket mer än man "ska" under en längre tid.
 

Jeni

Kunnig medlem
Poäng: 236
Blev medlem
7 Januari 2023
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
85
Poäng
236
individuellt ibland när nya skulder tillkommer annars är det vanligast 1 gång årligen iallafall enligt min egen erfarenhet så länge löneutmätningen rullar på som planerat har jag inte upplevt fler kontroller
 

Jeni

Kunnig medlem
Poäng: 236
Blev medlem
7 Januari 2023
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
85
Poäng
236
Men dem kanske kollar med skatteverket varje månad utan att vi vet...
 

Guilty_99

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
26 Juni 2020
Meddelanden
437
Mottagna reaktioner
258
Poäng
437
Det gör "dem" inte. Informationen finns tillgänglig men tjänstemän har ofta annat att göra än att studera andras lönebesked.
Å andra sidan: Får man samköra register är det inte speciellt svårt att automatisera heller. Tröskelvärde för nitifiering vid förändring antingen i '%' eller Kr.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp