• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Hur orolig bör jag vara över extra kreditupplysning?

novis

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
24 Juni 2020
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Jag har förstått att antalet kreditupplysningar kan påverka bedömningen vid låneansökningar. Nu har jag bett om ett lånelöfte, banken har tagit kreditupplysning och jag har fått hem två brev från uc. Det senare innehåller informationen att det finns en kreditupplysning tagen på mig tidigare från samma bank.
Då jag kontaktade banken fick jag svaret att de bara har tagit en upplysning på mig.
UC har jag ännu inte tagit kontakt med (eller jag har skickat en fråga, men inte fått svar)
Jag försöker såklart få bort den extra upplysningen, men om det inte går - hur stor påverkan kan det ha om jag t.ex. skulle vilja ansöka om ett lån om ett halvår istället för nu?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kalaskulan

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
20 Februari 2020
Meddelanden
273
Mottagna reaktioner
237
Poäng
407
Om du har en eller två skall inte spela någon roll. Speciellt inte om den senaste är ett halvår gammal.

Som svar på din fråga hade jag inte varit orolig alls. Lycka till med lånet!
 

Miniliten

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
21 Juni 2019
Meddelanden
173
Mottagna reaktioner
101
Poäng
297
Nog kan det spela roll, men då om man haft utmärkt innan och betyget försämras till bra t ex. Tror inte det påverkar lika mkt om man har bra från början t ex.

Men mitt betyg gick från 0.1 utmärkt till 0.2 bra vid just en andra upplysning 6 mån efter den första.

Dock spelar förändringen i betyget sannolikt ingen roll för att få lån!
 

Kalaskulan

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
20 Februari 2020
Meddelanden
273
Mottagna reaktioner
237
Poäng
407
Nog kan det spela roll, men då om man haft utmärkt innan och betyget försämras till bra t ex. Tror inte det påverkar lika mkt om man har bra från början t ex.

Men mitt betyg gick från 0.1 utmärkt till 0.2 bra vid just en andra upplysning 6 mån efter den första.

Dock spelar förändringen i betyget sannolikt ingen roll för att få lån!

0,2-0,9 skall vara mycket bra (I UCs skala) annars håller jag helt med dig att det kan påverka någon liten tiondel men troligen inte möjligheten att få lån.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 264
Mottagna reaktioner
13 379
Poäng
8 917
Vilken bank är det?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp