• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Hur snabbt kan utmätning ske?

FrågandeMannen

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
14 Juni 2022
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Har haft löneutmätning ett tag nu, en skuld på c:a 100000 kr.
Fick veta av KFM att skulder man kan lösa inom ett år oftast löneutmäts och inget annat kollas på.
Nu har jag en till skuld på 600000 kr som går till betalningsföreläggande, sista dagen att bestrida är imorgon. Kommer inte att bestrida det, har inga argument, så det går väl till föreläggande ganska snabbt, eller hur?
Sen har jag 10 dagar på mig att betala, men det kommer jag ju inte att kunna göra.
Så det lär bli en ny utredning.
Min fråga till er: hur snabbt är det rimligt att KFM kan komma hem till mig för att se om det finns något att utmäta?
Förutom huset (som inte har något särskilt övervärde - förstår att det också kan bli utmätt men låt oss ta det som en separat fråga) har jag inga tillgångar. Hemma finns det kanske något som jag ännu inte sålt som kan vara föremål för utmätning, men jag vill veta som sagt hur snabbt detta kan ske efter att min tidsfrist efter utslaget gått ut (dvs. jag kan inte betala)? Jag förstår att KFM har rätt att komma dag 1, men hur brukar det bli i praktiken? Tar det veckor eller ännu längre? Någon måste ju ha erfarenhet av detta här?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
I praktiken är det inom ett par månader.
 

FrågandeMannen

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
14 Juni 2022
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Ser att det kommer ett brev kallat ”Underrättelse om utsatt utmätningsförrättning” innan besöket. Så jag tolkar det som att man alltid blir meddelad innan besöket.

Hur långt i förväg får man veta om besöket?
Är ju positivt om man (som jag) jobbar hemifrån och kan avsätta tid åt det.

Förstår att fordon kan komma att utmätas utan ett brev, men jag äger inga fordon (har leasingbil via företaget).
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Nej det är inte alltid men om det skickas bör det väl skickas iaf en vecka innan för att det ska vara någon idé
 

FrågandeMannen

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
14 Juni 2022
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
I praktiken är det inom ett par månader.
först ska ju skulden fastställas (sker kanske en vecka efter ”sista dagen”), sen är det 10 dagars betalningstid.
Sen sker tillgångsutredningen som jag förstår det (även om redan gjorts en gång nyligen)?
Och sen tar det kanske ändå ett par månader innan ett eventuellt hembesök kan ske?
Har jag hyfsad koll på läget då?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Det görs som regel ingen ny tillgångsutredning pga ny skuld.

Nej det kan ske direkt därefter med är sällsynt, jag har gjort det någon gång under särskilda förutsättningar. I de flesta fall är det nog inom ett par månader
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp