Lånforum.se rekommenderar
1. Advisa - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Zmarta - Jämför 30 kreditgivare
4. Klara lån - Jämför 20 lån utan UC
5. Loanstep - Lån utan UC
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Hur tänker bankerna, lån till 65 åring över 15 år?

Diskussion i 'Fritt' startad av BeritBubbla, 16 mars 2021.

1. BeritBubbla

BeritBubbla Kunnig medlem - Trofépoäng: 146

Mottagna gillanden:
    35
    Trofépoäng:
    146
    Läste en artikel om en man som lånat stora summor pengar som 65-åring och som hade en månadsinkomst på knappa 20.000 efter skatt.

Det var stora företag såsom collector, remember, northmill osv.

Hur tänker bankerna? Har man haft ett vanligt kneg finns det ju INGEN som helst möjlighet att man har råd med, jag tror det var 4000 ungefär hos vardera långivare i månaden, när man går i pension?

Så jag förstår inte alls hur det ens kan vara möjligt att de får låna ut så mycket pengar (omkring miljonen) till någon som hunnit fylla 80 år innan lånen blivit betalda?

Vad har ni för tankar kring det här?

Det är ju som uppgjort för en kreditförlust och garanterat en pensionär hos kronofogden. Eller har jag fel?

2. Korpen

Korpen V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 737

Mottagna gillanden:
    753
    Trofépoäng:
    737
    Problemet är som med många lån. Den första banken tycker allt ser helt ok, trots åldern. Sen kliver bank 2 in utan att bank 1 får reda på det och så fortsätter det till kunden går under och får leva på existensminimum resten av sitt liv. Hur bolagen som kliver in på slutet överlever i längden har jag ingen aning om hur det går till.

3. BeritBubbla

BeritBubbla Kunnig medlem - Trofépoäng: 146

Mottagna gillanden:
    35
    Trofépoäng:
    146
    Okej, ja, så kan det nog mycket väl vara. Men i detta fall så hade han tagit lån med ganska många månader mellan, då borde väl långivarna ändå kunnat se de andra lånen?

Jag förstår ju att man har ett eget ansvar, men i det här fallet var inte mannen inte riktigt frisk så det är bara så sorgligt.

4. Korpen

Korpen V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 737

Mottagna gillanden:
    753
    Trofépoäng:
    737
    Collector var nog först in och då var risken låg, hur sedan långivarna som ser alla tidigare lån tänker är för mig en gåta. Visst med 20% ränta så går de plus om färre än var 4:e hamnar i skuldsanering. Och innan någon hamnar där så har långivaren lyckats pumpa ur kunden avgifter och förseningsräntor. Värst för långivaren som kom in först med endast 5% i ränta. Vissa av aktörerna räknar kallt med att många av deras kunder får stora problem. Att driva in skulder är väldigt billigt i Sverige.

Sett förslag att långivare som gav lån sist till en person ska också komma sitt i prioritering vid skuldindrivning. Du skulle leda till att flera av de omoraliska aktörerna aldrig skulle se några pengar. Det skulle dock leda till långivare endast skulle gå med på att samla lån om de själva löser lånen och det i sin helhet.

Dela sidan