• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hur tänker uc?

F

Försöker vända kaoset

Gäst
Poäng: 0
Hej alla, jag har hängt runt här ett tag och fått kraft och vilja att börja på vända mitt ekonomiska kaos, är så befriande att se att man inte är själv att ställa till det så fruktansvärt ekonomiskt så man nästan får panikångest och svimmar bara man tänker på vilka genomruttna lån med ockerränta samt kreditkort man tömt till bristningsgränsen.
Sen ångesten när man går till brevlådan och samlar ihop alla påminnelser och inkassokrav med sina stora logotyper synliga på kuverten.
Min största skräck är nog fanimej att träffa den stackars brevbäraren som förmodligen har dragit på sig både tennisarmbåge och belasningsskador för att leverera alla kravbrev till mig dom senaste åren..

Jag insåg iaf för ett år sen att detta fungerar inte,antingen får jag bara ge upp och släppa allt och låta min näst största skräck, (efter stackars brevbäraren) kronofogden komma och göra sitt jobb, dock äger jag ett hus som jag är väldigt fäst vid och vill verkligen inte förlora det eller sälja ,sen behöver jag ju bo nånstans oxå.
Så jag fortsatte att hålla kronokallen borta och sålde av saker jag inte hade jättebehov av och började jobba extra och la in detta överflöd direkt på skulderna.
Måste säga att det kännts ibland väldigt väldigt lönlöst, dessa ockeräntor äter liksom bara upp det mesta man betalar in, men sakta men säkert så sjunker iaf skulderna.

Nu till rubriken, livet har varit en kräftgång senaste tiden, då jag inte lånar mer pengar längre för att betala andra lån så händer det att jag får strunta i nåt lån nån månad för att betala dubbelt nästa, alltså klassisk kräftgång, dock klantig som man är så drog jag för länge med betalningen med ett av kreditkorten så 18-07-31 förföll det och hela beloppet på 33000kr skulle betalas in.
Fick med mössan i hand tigga till om en avbetalningsplan, skötte den hyggligt och hann betala av 8000 kr, såg dock att inget hände på min uc ang just denna skuld, det står bara att krediten är avslutad och beviljat kredit 30000 kr utnyttjad kredit 33000 kr.( Som ni säkert förstår så har jag ett kreditbetyg mörkt och jävligt som en kolgruva i sebirien) Fick in en del extra pengar nu från hårt extra jobb, tänkte att jag sätter in allt av det så jag reglerar denna skuld totalt , så sagt å gjort betalade in 25000kr och avslutade denna skuld.
Tänkte att nu måste väl det ändras vid månadsskiftet så att det står i mitt Uc att denna skuld är på 0 kr inte 33000kr och övertrasserad dessutom, så mitt fullständigt katastrofala uc betyg blir iaf lite bättre..

Men nej så fungerar det inte, enligt uc så ska det stå kvar så över ett år till, att krediten är avslutad och beviljad kredit 30000kr utnyttjad kredit 33000kr fast än allt nu är betalt..
Så nu vänder jag mig till er, mina goda systrar och bröder i ungefär liknande situation som mig, varför i hela friden uppdateras inte min betalning förens till hösten nästa år?
Ber om ursäkt för ett långt meddelande men det kändes gott att skriva av sig en stund..
Ha en god helg alla.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

sharkvics

V.I.P
Poäng: 436
Blev medlem
26 Juni 2018
Meddelanden
485
Mottagna reaktioner
289
Poäng
436
För UC vill att de ska ligga kvar i ett år? :)
Betalningar uppdateras per månad men en beviljad kredit ligger kvar i 12 månader efter att den har blivit avslutad.
Det gör de för kontroll och för att de som använder sig av UC har monopol på lånemarknaden(bland annat storbankerna) så de kan styra och ställa hur de vill.
 
F

Försöker vända kaoset

Gäst
Poäng: 0
Mmmmm tänk om uc kunnat ha samma och korrekta svar som du, där fick man bara snömos och färdigsnickrade svar i en mall, började på allvar på att fundera på kompetensnivån på detta ställe.
 

Peter4567

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
30 April 2018
Meddelanden
125
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Var ju nån som sa att en avslutad kredit syns inte längre? Iaf i en upplysning,kan det vara för att den var missbrukad då?
 

Solsken

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
24 November 2018
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Varför regleras inte skulden på en gång hos UC, om den är slutbetald? Borde ju ändras när banken/ kreditkortsföretaget meddelar att det är slutbetald? Någon som vet?
 

IHope

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 587
Blev medlem
18 Oktober 2017
Meddelanden
1 783
Mottagna reaktioner
415
Poäng
587
Varför regleras inte skulden på en gång hos UC, om den är slutbetald? Borde ju ändras när banken/ kreditkortsföretaget meddelar att det är slutbetald? Någon som vet?
Men jo det är skillnad på beviljat och utnyttjad kredit, inte samma
En gång per månad registreras/rapporteras in lån/krediter på UC

Ibland behöver man kontakta företaget och be dem avsluta krediten till UC även fast det är slutbetalt
 
Senast ändrad:

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Stämmer inte. Upplysning och avslutad kredit är kvar i 12 månader.
Tror du har fel. Mina avslutade lån försvinner direkt (enkel matematik att summera beviljade lånen) dock kan jag själv se på minuc alla avslutade lån 12 månader bakåt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp