• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Hushållen lånar allt mindre

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Hushållens nettoupplåning under kvartalet uppgick till 8 miljarder kronor. Det är en minskning med 60 miljarder kronor jämfört med samma period föregående år.

Det är ju en minskning med 85 procent. Jösses.

Man får väl hoppas att det betyder att gamlånen utgör merparten av detta, men jag misstänker väl att det har mera att göra med minskad utlåning från banker än ett minskat lånebehov, även om det säkert är en komponent.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 630
Mottagna reaktioner
1 659
Poäng
1 177

Det är ju en minskning med 85 procent. Jösses.

Man får väl hoppas att det betyder att gamlånen utgör merparten av detta, men jag misstänker väl att det har mera att göra med minskad utlåning från banker än ett minskat lånebehov, även om det säkert är en komponent.
Folk lånar mindre när det kostar mer att låna.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Bara positivt! Hoppas många skit bolag försvinner ! Kan ju även hoppas att fler försvinner från kronofogden ! Lär ju minskas en del personal hos kronofogden dock !
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 834
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Bara positivt! Hoppas många skit bolag försvinner ! Kan ju även hoppas att fler försvinner från kronofogden ! Lär ju minskas en del personal hos kronofogden dock !

En sån effekt blir kanske om 10 år först.. andra saker påverkar bemanningsbehpvet betydligt mer än om någon mindre aktör försvinner...
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
En sån effekt blir kanske om 10 år först.. andra saker påverkar bemanningsbehpvet betydligt mer än om någon mindre aktör försvinner...
Fast utlåningen minskat med 60 miljarder på 1 år ! Kommer absolut märkas snabbare än 10 år ! Men du får tro vad du vill !
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 834
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Fast utlåningen minskat med 60 miljarder på 1 år ! Kommer absolut märkas snabbare än 10 år ! Men du får tro vad du vill !
Jag förstår inte riktigt din analys, men jag antar att jag får tacka för att jag fick tro som jag vill, det var hyggligt.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Tillväxten har minskat, inte utlåningen.
Hushållens nettoupplåning under kvartalet uppgick till 8 miljarder kronor. Det är en minskning med 60 miljarder kronor jämfört med samma period föregående år ! Så klart det lånas mindre !
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp