• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Husköp om den man är gift med har skulder

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Undrar om någon har koll.
Hur blir det om jag utan skuldsaldo hos kfm köper ett hus för cirka 400 000 och min man har cirka 650 000 i skulder hos kfm.

- Finns risk för exekutiv auktion om han har utmätning?
- Finns risk för det om han har skuldsanering?

Eller är man immun i vissa fall eller ofta? Jag förstår att skulderna ska in men om bara jag har lånet?

När det blir aktuellt för mig att köpa har han har utmätning i ungefär 1 år. Den vi hyr av vill att vi köper av huset och mitt uc blir bättre men så kom jag på att mannen kommer har ett skuldsaldo som överstiger husets värde.

Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
En lösning när det är kinkigt att äga något (det blir väl tillsammans oavsett vem som har lånet när man är gift) är att försöka betala allt hans före satsningen, men jag får inte direkt in pengar i 100 000 kronorshögar längre. Knepigt, måste tänka ut något.

Jag tänkte om hus oftare tas om det är högre skulder men jag förstår att vårt hus hade legat risigt till om jag köpte det men jag vill så gärna äga det!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 159
Mottagna reaktioner
12 749
Poäng
9 787
Svårutmätt, kf måste bevisa dolt samägande i så fall, vilket är svårt och sällsynt och nog bara aktuellt när det faktiskt är så..
 

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Svårutmätt, kf måste bevisa dolt samägande i så fall, vilket är svårt och sällsynt och nog bara aktuellt när det faktiskt är så..

Ja, måste han deklarera ett hus frun äger som en del av sina tillgångar dock kanske?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 159
Mottagna reaktioner
12 749
Poäng
9 787
Ja, måste han deklarera ett hus frun äger som en del av sina tillgångar dock kanske?

Förmögenhetsskatten är ju borta sedan 10 år så det tror jag inte, det måste ni fråga skatteverket om
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 813
Mottagna reaktioner
1 834
Poäng
1 277
Om du köper huset själv, står på kontraktet själv, betalar själv är det ditt hus. Det ingår dock vid en eventuell bodelning. Så om maken vill skiljas har han rätt till hälften av era tillgångar. Vill du förhindra det skriver ni ett äktenskapsförord.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 813
Mottagna reaktioner
1 834
Poäng
1 277
Jag har skuldsanering och min man äger vårt hus (visserligen knappt värt något). Mina borgenärer knorrade lite om det men det hade de inget för, jag fick igenom skuldsaneringen ändå.
 

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Jag har skuldsanering och min man äger vårt hus (visserligen knappt värt något). Mina borgenärer knorrade lite om det men det hade de inget för, jag fick igenom skuldsaneringen ändå.

tack kosan. Det är tungt, önskar jag var i din sits.
 

Miniliten

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
21 Juni 2019
Meddelanden
173
Mottagna reaktioner
101
Poäng
297
Dold samäganderätt kräver att den dolda ägaren bidragit ekonomiskt eller motsvarande till köpet.

Så sålänge du Lilaros ensam finansierar huset, står ensam på lagfarten osv så kommer det inte kunna utmätas för din mans skulder.
 

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Dold samäganderätt kräver att den dolda ägaren bidragit ekonomiskt eller motsvarande till köpet.

Så sålänge du Lilaros ensam finansierar huset, står ensam på lagfarten osv så kommer det inte kunna utmätas för din mans skulder.

Tack. Ja, då är det bara att börja spara. Kanske är flera år bort men jag ville höra om jag kunde börja planera eller om det var kört.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp