• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hyra bostad med skulder

niclin

Kunnig medlem
Poäng: 32
Blev medlem
20 September 2011
Meddelanden
124
Mottagna reaktioner
2
Poäng
32
Om jag har skulder i form av blancolån, inga betalningsanmärkningar eller något hos kronofogden eller inkasso får man då hyra bostad hos de flesta hyresvärdar ? Har fast jobb.

Någon som har erfarenhet?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Alexaaa

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
25 Oktober 2022
Meddelanden
592
Mottagna reaktioner
267
Poäng
447
Om jag har skulder i form av blancolån, inga betalningsanmärkningar eller något hos kronofogden eller inkasso får man då hyra bostad hos de flesta hyresvärdar ? Har fast jobb.

Någon som har erfarenhet?
Det beror ju på vilken kreditupplysning de tar, full UC blir nog svårt men ofta använder de mera ”enkla” och då det inte omöjligt ☺️
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 490
Mottagna reaktioner
998
Poäng
757
Om jag har skulder i form av blancolån, inga betalningsanmärkningar eller något hos kronofogden eller inkasso får man då hyra bostad hos de flesta hyresvärdar ? Har fast jobb.

Någon som har erfarenhet?

Det är väl oftast anmärkningar eller skuldsaldo dom vill kolla, sen att man har lån och betalar dom lär ju knappast vara ett problem för att hyra en lägenhet.
 

Alexaaa

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
25 Oktober 2022
Meddelanden
592
Mottagna reaktioner
267
Poäng
447
Det är väl oftast anmärkningar eller skuldsaldo dom vill kolla, sen att man har lån och betalar dom lär ju knappast vara ett problem för att hyra en lägenhet.
Håller med, jag jobbar med bostäder och vi kollar anmärkningar och skuldsaldo sen kan ju vissa ifrågasätta om du har högt underskott
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Om jag har skulder i form av blancolån, inga betalningsanmärkningar eller något hos kronofogden eller inkasso får man då hyra bostad hos de flesta hyresvärdar ? Har fast jobb.

Någon som har erfarenhet?
Jag arbetar som Fastighetsförvaltare och våra bostadsuthyrare kontrollerar endast anmärkningar, skuldsaldo och att ingen skuldsanering pågår.
Vi tar full UC.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 084
Mottagna reaktioner
6 663
Poäng
4 477
Du kan vara lugn, att ha skulder är inte hinder för att hyra bostad. Det är anmärkningar och skulder hos Kf som kan bli problematiska.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 084
Mottagna reaktioner
6 663
Poäng
4 477
Håller med, jag jobbar med bostäder och vi kollar anmärkningar och skuldsaldo sen kan ju vissa ifrågasätta om du har högt underskott
Det var intressant information att ni kollar även på underskottet.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Det var intressant information att ni kollar även på underskottet.
Detta är nog ytterst ovanligt. Har arbetat i fastighetsbranschen i 20+ år nu och aldrig har jag hört bostads uthyrarna göra det…
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Du kan vara lugn, att ha skulder är inte hinder för att hyra bostad. Det är anmärkningar och skulder hos Kf som kan bli problematiska.
Du har absolut inte fel, men jag ville ändå tillägga att i min erfarenhet från att ha harvat runt på andrahandsmarknaden i Göteborg så är det ibland viktigt för bostadsuthyrare hur mycket du har kvar varje månad. Jag har haft två tillfällen där jag nekats uthyrning inte på grund av betalningsanmärkningar men därför att hyran varit för stor del av inkomsten. De var OK med min betalningsanmärkning, men sade att de avstod mig därför att de inte trodde att det var hållbart med min dåvarande inkomst.

Är detta vanligt? Nä, det skulle jag inte vilja påstå. Men det händer.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 277
Mottagna reaktioner
1 779
Poäng
1 247
Du har absolut inte fel, men jag ville ändå tillägga att i min erfarenhet från att ha harvat runt på andrahandsmarknaden i Göteborg så är det ibland viktigt för bostadsuthyrare hur mycket du har kvar varje månad. Jag har haft två tillfällen där jag nekats uthyrning inte på grund av betalningsanmärkningar men därför att hyran varit för stor del av inkomsten. De var OK med min betalningsanmärkning, men sade att de avstod mig därför att de inte trodde att det var hållbart med min dåvarande inkomst.

Är detta vanligt? Nä, det skulle jag inte vilja påstå. Men det händer.

Alla gånger en hyresvärd tagit upplysning på mig har det varit för att 1) kolla att inget finns hos KFM och 2) att min inkomst inte är för liten i förhållande till hyran.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp