Lånforum.se rekommenderar
1. Sambla - Perfekt för samlingslån (tips)
2. Advisa - Jämför 32 kreditgivare
3. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
4. Lendo - Bra komplement vid samlingslån
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Hyresrätt - Kreditupplysning

Diskussion i 'Kreditupplysningar' startad av Heltlost, 8 februari 2019.

1. Heltlost

Heltlost Medlem - Trofépoäng: 6

Mottagna gillanden:
    3
    Trofépoäng:
    6
    Hej,

Jag har fått ett erbjudande om en lägenhet och dem kommer snart att göra en kreditupplysning på mig.

Jag har skulder som är på g till KF men ingenting som kommer att ha hunnit dit vid en eventuell kreditupplysning.

Brukar dem ta full UC, Bisnode eller Mikro UC?

Senast jag hyrde en lägenhet så togs endast en Bisnode, idag har jag en del Bisnode förfrågningar. Kan detta sätta käppar i hjulet?

På min UC syns Blanco x 3 årsinkomst, 10ff och kreditbetyg på 10. Kan detta sätta käppar i hjulet?

Det står på deras hemsida: "Vi gör alltid en kreditupplysning på alla blivande hyresgäster. Denna får inte visa på betalningsanmärkningar, skulder eller andra för boendet negativa referenser" Menar dem blancolån som skulder eller endast obetalda hyror osv?

PANIK

• Bästa samlingslån Sambla & tips
    • Monetti 20 000 kr över 1 år, många godkända lån under 2019.
    • Spargo 150 000 kr över 10 år, UC. Finns ej hos förmedlare.
  2. Kimsan72

Kimsan72 V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 1 377

Mottagna gillanden:
    2 156
    Trofépoäng:
    1 377
    Alla fastighetsbolag beslutar själva vilka upplysningar och från vem dessa tas beroende på avtal, etc.
    På fastighetsbolaget som jag arbetar på, så hade vi samarbete med Bisnode fram till årsskiftet, men därefter har vi nu avtal med UC och det tas full UC på bostadshyresgäster och även utökad rapport på lokal hyresgäster.
    Alla kommersiella hyresgäster kreditbevakas dagligen oxå.

Våra uthyrare bryr sig mindre om antal förfrågningar, underskott, etc, men det blir direkt avslag vid betalningsanmärkningar, skuldsaldo eller historiskt skuldsaldo.

Lize och Terry_ gillar detta.
  3. Heltlost

Heltlost Medlem - Trofépoäng: 6

Mottagna gillanden:
    3
    Trofépoäng:
    6
    Tror du att blancolån påverkar?

4. brokoly

brokoly Kunnig medlem - Trofépoäng: 102

Mottagna gillanden:
    21
    Trofépoäng:
    102
    Hur menar du med kreditbevakas?

5. Kimsan72

Mottagna gillanden:
    2 156
    Trofépoäng:
    1 377
    Svar: Nej, det påverkas ytterst lite.

6. Kimsan72

Mottagna gillanden:
    2 156
    Trofépoäng:
    1 377
    Då kommersiella hyresgäster genererar stora intäkter för oss fastighetsägare, så det är av yttersta vikt för oss att följa deras utveckling därav kreditbevakas dessa. UC uppdaterar dagligen händelser såsom betalningsanmärkningar, fusioner, ändring av styrelse, konkurser, bokslut, fastighetsinnehav, etc och finns det förändringar hos mina hyresgäster, så ligger det som ett mail hos mig varje morgon, som meddelar vad som har hänt hos just detta företag, så jag kan vidta åtgärder.

brokoly gillar detta.
  7. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 2 087

Mottagna gillanden:
    3 182
    Trofépoäng:
    2 087
    Vi tog en vad som i sammanhanget får ses som en "lyx"lägenhet. Eller ja lyx och lyx. Den ligger dock på det största torget i en av Sveriges största städer. Nyrenoverad takvåning på dryga 10.000 i hyra (inte stor dock).
    Här var detta sjukt viktigt. Man tog en Bisnode (på tjejen som då hade 0 anmärkningar och 0 förfrågningar) men i det här fallet krävde man ett inkomsten var 3 gånger högre än årshyran - vilket motsvarade 360.000.
    Hon hade inte riktigt det så hennes föräldrar fick "gå i borgen" eller rättare sagt stå som säkerhet.

Det jag vill säga är att bolagen har lite olika rutiner, olika krav och olika upplysningsinstitut dom anlitar.

8. Syrran

Syrran V.I.P - Trofépoäng: 317

Mottagna gillanden:
    144
    Trofépoäng:
    317
    Menar du att man håller koll på redan hyresgäster med kontrakt? Kan man bli av med lägenheten vid betalnings anmärkningar eller skuldsanering skuldsaldo? Fattade inte riktigt

9. Syrran

Syrran V.I.P - Trofépoäng: 317

Mottagna gillanden:
    144
    Trofépoäng:
    317
    Så länge hyran sköts varje månad kollar dom väl inte upp en om det tillkommit anmärkningar mm

10. Lynx83

Lynx83 V.I.P - Trofépoäng: 456

Mottagna gillanden:
    309
    Trofépoäng:
    456
    Precis, kan skilja väldigt mellan olika hyresvärdar. Vi behövde inte borgensman när vi flyttade in i vår nuvarande lgh för ett antal år sedan, hyresvärden nöjde sig då med att vi står båda på kontraktet. Ingen av oss hade anmärkningar då men väldigt många förfrågningar och jag hade mycket låg inkomst. Har för mig att de endast gjorde en UC13/mikroupplysning. Och 10000 tycker jag trots allt låter "billigt" då en annan har en hyra på drygt 8000 för en sliten liten 3a som troligen inte blivit renoverad sedan 80-talet :D

Dela sidan