• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Hyresrätt - Kreditupplysning

Heltlost

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
28 Januari 2019
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Hej,

Jag har fått ett erbjudande om en lägenhet och dem kommer snart att göra en kreditupplysning på mig.

Jag har skulder som är på g till KF men ingenting som kommer att ha hunnit dit vid en eventuell kreditupplysning.

Brukar dem ta full UC, Bisnode eller Mikro UC?

Senast jag hyrde en lägenhet så togs endast en Bisnode, idag har jag en del Bisnode förfrågningar. Kan detta sätta käppar i hjulet?

På min UC syns Blanco x 3 årsinkomst, 10ff och kreditbetyg på 10. Kan detta sätta käppar i hjulet?

Det står på deras hemsida: "Vi gör alltid en kreditupplysning på alla blivande hyresgäster. Denna får inte visa på betalningsanmärkningar, skulder eller andra för boendet negativa referenser" Menar dem blancolån som skulder eller endast obetalda hyror osv?

PANIK
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 130
Poäng
3 907
Hej,

Jag har fått ett erbjudande om en lägenhet och dem kommer snart att göra en kreditupplysning på mig.

Jag har skulder som är på g till KF men ingenting som kommer att ha hunnit dit vid en eventuell kreditupplysning.

Brukar dem ta full UC, Bisnode eller Mikro UC?

Senast jag hyrde en lägenhet så togs endast en Bisnode, idag har jag en del Bisnode förfrågningar. Kan detta sätta käppar i hjulet?

På min UC syns Blanco x 3 årsinkomst, 10ff och kreditbetyg på 10. Kan detta sätta käppar i hjulet?

Det står på deras hemsida: "Vi gör alltid en kreditupplysning på alla blivande hyresgäster. Denna får inte visa på betalningsanmärkningar, skulder eller andra för boendet negativa referenser" Menar dem blancolån som skulder eller endast obetalda hyror osv?

PANIK

Alla fastighetsbolag beslutar själva vilka upplysningar och från vem dessa tas beroende på avtal, etc.
På fastighetsbolaget som jag arbetar på, så hade vi samarbete med Bisnode fram till årsskiftet, men därefter har vi nu avtal med UC och det tas full UC på bostadshyresgäster och även utökad rapport på lokal hyresgäster.
Alla kommersiella hyresgäster kreditbevakas dagligen oxå.

Våra uthyrare bryr sig mindre om antal förfrågningar, underskott, etc, men det blir direkt avslag vid betalningsanmärkningar, skuldsaldo eller historiskt skuldsaldo.
 

brokoly

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
16 Juni 2017
Meddelanden
614
Mottagna reaktioner
215
Poäng
417
Alla fastighetsbolag beslutar själva vilka upplysningar och från vem dessa tas beroende på avtal, etc.
På fastighetsbolaget som jag arbetar på, så hade vi samarbete med Bisnode fram till årsskiftet, men därefter har vi nu avtal med UC och det tas full UC på bostadshyresgäster och även utökad rapport på lokal hyresgäster.
Alla kommersiella hyresgäster kreditbevakas dagligen oxå.

Våra uthyrare bryr sig mindre om antal förfrågningar, underskott, etc, men det blir direkt avslag vid betalningsanmärkningar, skuldsaldo eller historiskt skuldsaldo.
Hur menar du med kreditbevakas?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 130
Poäng
3 907
Hur menar du med kreditbevakas?

Då kommersiella hyresgäster genererar stora intäkter för oss fastighetsägare, så det är av yttersta vikt för oss att följa deras utveckling därav kreditbevakas dessa. UC uppdaterar dagligen händelser såsom betalningsanmärkningar, fusioner, ändring av styrelse, konkurser, bokslut, fastighetsinnehav, etc och finns det förändringar hos mina hyresgäster, så ligger det som ett mail hos mig varje morgon, som meddelar vad som har hänt hos just detta företag, så jag kan vidta åtgärder.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Vi tog en vad som i sammanhanget får ses som en "lyx"lägenhet. Eller ja lyx och lyx. Den ligger dock på det största torget i en av Sveriges största städer. Nyrenoverad takvåning på dryga 10.000 i hyra (inte stor dock).
Här var detta sjukt viktigt. Man tog en Bisnode (på tjejen som då hade 0 anmärkningar och 0 förfrågningar) men i det här fallet krävde man ett inkomsten var 3 gånger högre än årshyran - vilket motsvarade 360.000.
Hon hade inte riktigt det så hennes föräldrar fick "gå i borgen" eller rättare sagt stå som säkerhet.

Det jag vill säga är att bolagen har lite olika rutiner, olika krav och olika upplysningsinstitut dom anlitar.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Alla fastighetsbolag beslutar själva vilka upplysningar och från vem dessa tas beroende på avtal, etc.
På fastighetsbolaget som jag arbetar på, så hade vi samarbete med Bisnode fram till årsskiftet, men därefter har vi nu avtal med UC och det tas full UC på bostadshyresgäster och även utökad rapport på lokal hyresgäster.
Alla kommersiella hyresgäster kreditbevakas dagligen oxå.

Våra uthyrare bryr sig mindre om antal förfrågningar, underskott, etc, men det blir direkt avslag vid betalningsanmärkningar, skuldsaldo eller historiskt skuldsaldo.
Menar du att man håller koll på redan hyresgäster med kontrakt? Kan man bli av med lägenheten vid betalnings anmärkningar eller skuldsanering skuldsaldo? Fattade inte riktigt
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Så länge hyran sköts varje månad kollar dom väl inte upp en om det tillkommit anmärkningar mm
 

Lynx83

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
590
Mottagna reaktioner
615
Poäng
607
Vi tog en vad som i sammanhanget får ses som en "lyx"lägenhet. Eller ja lyx och lyx. Den ligger dock på det största torget i en av Sveriges största städer. Nyrenoverad takvåning på dryga 10.000 i hyra (inte stor dock).
Här var detta sjukt viktigt. Man tog en Bisnode (på tjejen som då hade 0 anmärkningar och 0 förfrågningar) men i det här fallet krävde man ett inkomsten var 3 gånger högre än årshyran - vilket motsvarade 360.000.
Hon hade inte riktigt det så hennes föräldrar fick "gå i borgen" eller rättare sagt stå som säkerhet.

Det jag vill säga är att bolagen har lite olika rutiner, olika krav och olika upplysningsinstitut dom anlitar.

Precis, kan skilja väldigt mellan olika hyresvärdar. Vi behövde inte borgensman när vi flyttade in i vår nuvarande lgh för ett antal år sedan, hyresvärden nöjde sig då med att vi står båda på kontraktet. Ingen av oss hade anmärkningar då men väldigt många förfrågningar och jag hade mycket låg inkomst. Har för mig att de endast gjorde en UC13/mikroupplysning. Och 10000 tycker jag trots allt låter "billigt" då en annan har en hyra på drygt 8000 för en sliten liten 3a som troligen inte blivit renoverad sedan 80-talet :D
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp