• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Hyrköp av bostadsrätter

B

Bertil

Gäst
Poäng: 0
Någon som vet om några fler byggbolag än Riksbyggen börjat med detta att man kan hyrköpa svårsålda lägenheter/radhus? Jag kan tycka att erbjudandet lockar...i riksbyggens upplägg är det fyra års hyrestid, då man får bo i huset och sen efter fyra år väljer man om man vill köpa eller flytta.

Jag bor i Stockholm. Tänkte om någon har erfarenhet av detta eller boende via blocket uthyres , men där är ofta hyrespriserna höga för radhus. Men det står ibland uthyres tillsvidare, menas det för all framtid då?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 950
Mottagna reaktioner
6 139
Poäng
3 907
Har aldrig hört talas om detta med hyr/köp svårsålda Bostadsrätter eller radhus/villor... Inget vanligt fenomen här ner i söder iallafall...
När det gäller annonserna på Blocket, så var ytterst försiktig dock ! Mycket lurendrejeri där ute.
Tills vidare innebär just tills vidare, men tänk på att det gäller enkom eget boende såsom egen villa/radhus. Det kan ofta vara att familjen ska bosätta sig utomlands under ett eller flera år pga arbete, men ”tills vidare” uthyrning gäller inte när det avser hyresrätter/bostadsrätter. Här är det tidsstyrt och man ska ha ha goda skäl för andra handsuthyrning.
Det kommer en ny lag nu den 1:a oktober som ytterligare reglerar andra handsuthyrning och den svarta handel av hyreskontrakt som råder på marknaden.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 822
Mottagna reaktioner
1 836
Poäng
1 277
Tillsvidare betyder tills du blir uppsagd, dvs när den som hyr ut behöver huset själv och säger upp dig med den uppsägningstid som står i hyreskontraktet. Och gäller det privatbostad så har man inget besittningsskydd.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 822
Mottagna reaktioner
1 836
Poäng
1 277
Weestate verkar vara nåt som håller på att etablera någon form av hyrköpsvariant.
 
B

Bertil

Gäst
Poäng: 0
Tack för svar och inlägg i tråden. Jag fick svar från en byggfirma att det ibland används när nyproduktion inte sålt och de vill säkra inkomster med högre hyreskostnader, men som ni lyft så är andrahandsmarknaden lite lurig och de seriösa sätter max 4 år som "tillsvidare" för att undkomma besittningsrätt enligt ett svar från Blocket annonsör, och det kan ju vara sant eller så ljög personen. Får kanske bli en bostadsrätt ändå...
 
B

Bertil

Gäst
Poäng: 0
Förtydligande: byggbolaget sa inte "högre hyreskostnader", men så mycket räknade jag ju ut att hyra radhuset blir högre mån kostnad än om man köpt den :)
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 822
Mottagna reaktioner
1 836
Poäng
1 277
Jo, så måste det ju bli.
Såg för ett tag sedan radhus i Sigtuna för hyrköp, men kommer inte ihåg vilket företag.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp