• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

IFA Finance DAC

Macan

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
12 Januari 2020
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej! Ny på forumet men "kund" hos KFM sedan ett par år tillbaka. En av mina skulder är till Entercard på ca 100'000, som enligt ett brev jag fick nyligen "överlåtit" sin fordran till IFA Finance DAC, och ombud för fordringsägaren är Gothia Inkasso AB. Vad innebär detta, nån som är insatt? Har de sålt lånet till ett annat företag? Det här IFA DAC är ett irländskt bolag som jag förstår det.

En fråga till. Kan de komma hem till mig (bor i lgh som jag hyr i andra hand svart, är skriven där) och driva in en skuld, eller är det bara KFM som kan göra det? KFM har varit på besök för ca ett år sedan, konstaterat att jag inte har några tillgångar och att lägenheten inte är min. (Fick ett brev ngn vecka senare att det saknas "indrivningsbara tillgångar"). Rätt kul för övrigt, då kreditfirman gjort en egen utredning, haft folk som letat efter mig mm (höll mig undan med vilje), men när KFM kom på besök, två damer, så ringde de på min mobil så jag gick ner och släppte in dem i trappen, tog i hand och var trevlig. Bjöd tom på kaffe och hade en trevlig pratstund. :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Dom har sålt skulden till det bolaget ja och samtidigt uppdragit till gothia att handha indrivningen.

Nej, utmätningsförrättningar är det endast KFM som får göra (lagligt) oavsett boendeform.
 

Macan

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
12 Januari 2020
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Ok, tack för svar. Dock konstigt att kreditfirman haft folk och letat efter mig på min adress. Såg nämligen det i ett protokoll till tingsrätten när de begärde tredskodom mot mig. De hade varit 2-3 ggr under nån vecka vid olika tidpunkter, men inte kunnat anträffa mig. Hyr en kommersiell lokal i andra hand, den ligger dessutom lite udda i till fastigheten, bakom en branddörr som man måste ha nycklar till så lycka till att hitta "detektiverna". :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp