• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

IKEA - Erbjuder nytt FinansieringsLån: Upp till 200.000

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 286
Mottagna reaktioner
687
Poäng
637
Det jag vände mig primärt emot var meningen av Doodles "Ring Ikano om frågan är seriös. De är super trevliga och sjysta."

Att kalla en bank för supertrevlig och sjysst när dom tjänar pengar på att låna ut pengar är för mig märkligt bara. & låt gå för att det är det banker gör men på vilket sätt skulle Ikano vara sjysstare än sig Nordea, Collector eller ICA-Banken osv?
Att Ikano bank är en schyst och trevlig bank att ha att ha göra med gör inte Nordea/Collector/Ica mindre schysta. Du tycker ju att nystart finans är en skitaktör, så då borde du rimligtvis hålla med om att vissa aktörer är bättre/trevligare än andra?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 270
Mottagna reaktioner
13 380
Poäng
8 917
Att Ikano bank är en schyst och trevlig bank att ha att ha göra med gör inte Nordea/Collector/Ica mindre schysta. Du tycker ju att nystart finans är en skitaktör, så då borde du rimligtvis hålla med om att vissa aktörer är bättre/trevligare än andra?

Alltså det beror ju lite på vad man definierar som sjysst. Ta Nordea som exempel, dom beviljade mig 885K och såg till att samla ALLA lån jag hade. Jag grät nästan av lycka. Men när man tar ett steg tillbaka och håller huvudet kallt så inser man att Nordea inte gjorde detta för att vara mina kompisar - utan för att tjäna pengar på mig. Alla banker har ju det som sin affärsverksamhet - att tjäna pengar på att låna ut till kunder. Därav menar jag på att man inte kan kalla det sjysst. Däremot kan banker vara bättre eller sämre på olika saker. Nystart som du nämner var ju ganska usla (då) på allting.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 286
Mottagna reaktioner
687
Poäng
637
Alltså det beror ju lite på vad man definierar som sjysst. Ta Nordea som exempel, dom beviljade mig 885K och såg till att samla ALLA lån jag hade. Jag grät nästan av lycka. Men när man tar ett steg tillbaka och håller huvudet kallt så inser man att Nordea inte gjorde detta för att vara mina kompisar - utan för att tjäna pengar på mig. Alla banker har ju det som sin affärsverksamhet - att tjäna pengar på att låna ut till kunder. Därav menar jag på att man inte kan kalla det sjysst. Däremot kan banker vara bättre eller sämre på olika saker. Nystart som du nämner var ju ganska usla (då) på allting.
Jag fattar ju vad du försöker säga men jag förstår som sagt inte hur man kan resonera så.

Du fick ett samlingslån som få banker erbjuder.

Nordea tog en stor risk och lånade ut en så pass stor summa pengar til dig. Dom tjänar absolut lite pengar på dig för besväret men om vi ska vara ärliga så var det väl du som drog den största vinstlotten med tanke på hur bra lån du fick och vilken besparing lånet innebar?

För inte var det väl en oschysst deal att få alla sina lån samlade till ett och samma lån, med rak amortering och typ marknadens bästa ränta?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 270
Mottagna reaktioner
13 380
Poäng
8 917
Alla banker tar ju en risk, den risken baseras på min UC som var bra. Med tanke på att jag flyttade barnens besparingar, försäkringar, pension, bolån OCH ett blancolån så tror jag som sagt återigen att Nordea inte gjorde detta för att vara sjyssta utan för att tjäna pengar.

Går du in på Lendo är ibland Collector billigast, ibland ICA, ibland Nordax osv. Det är inte för att den banken är sjysstast för dagen utan för att dom vill ha just den kunden - för att tjäna pengar på dom. Kontentan av mitt inlägg är att när en bank beviljar dig lån är det inte för att vara snälla utan för att tjäna pengar men jag respekterar att du är utav en annan uppfattning.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 286
Mottagna reaktioner
687
Poäng
637
Alla banker tar ju en risk, den risken baseras på min UC som var bra. Med tanke på att jag flyttade barnens besparingar, försäkringar, pension, bolån OCH ett blancolån så tror jag som sagt återigen att Nordea inte gjorde detta för att vara sjyssta utan för att tjäna pengar.

Går du in på Lendo är ibland Collector billigast, ibland ICA, ibland Nordax osv. Det är inte för att den banken är sjysstast för dagen utan för att dom vill ha just den kunden - för att tjäna pengar på dom. Kontentan av mitt inlägg är att när en bank beviljar dig lån är det inte för att vara snälla utan för att tjäna pengar men jag respekterar att du är utav en annan uppfattning.
Absolut. Där är vi överens. Men allt annat vore väl konstigt. Tror inget bolag har som affärsidé att inte tjäna pengar. Du får nåt av Nordea, och Nordea får nåt av dig. Vissa banker är schysstare än andra. Oavsett om dom i gengäld tjänar pengar på oss. Du hade till exempel kunnat få en ränta på 10% istället för 3,95%. Summa summarum: alla bolag/banker är inte oschyssta och alla är inte schyssta.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 768
Mottagna reaktioner
1 547
Poäng
1 117
Någon som testat? förutsättningar?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp