• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Bestridit - vad händer nu?

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Jag har mejlat kfm och bestridit två ärenden eftersom jag inte hinner betala till 5/2. Behöver köpa mig tid!

Tidigare i andra ärenden har jag bestridit OCH samtidigt mejlat kopia på betalningen för att bolagen ska hinna informera Kfm om att betalning gjorts. Då har Kfm sagt att det som gäller är att efter de 10 dagarna frys ärendet i ytterligare 30 dagar i väntan på besked från den som skickat skulden till Kfm.

Men jag undrar vad som händer nu... förhoppningsvis hinner jag betala innan 30 dagar men blir det samma rutin att ärendena läggs på is i avvaktan på att bolagen ska meddela betalning?
Någon som gjort så och vet???????
Känns inte så bra att behöva ta till sådana knep men vill inte åka på anmärkningar.
Vill inte att det ska gå till Tingsrätten eller liknande.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jaden

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
13 November 2018
Meddelanden
263
Mottagna reaktioner
109
Poäng
307
Jaa KFM vill veta vad fodringsägaren vill göra eftersom du bestridit. Antingen avskriver KFM ärendet om 30 dagar(tex om fodringsägaren inte inkommer med svar) eller så vill fodringsägaren att det skall avgöras hos Tingsrätten
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Jaa KFM vill veta vad fodringsägaren vill göra eftersom du bestridit. Antingen avskriver KFM ärendet om 30 dagar(tex om fodringsägaren inte inkommer med svar) eller så vill fodringsägaren att det skall avgöras hos Tingsrätten
Tack för ditt svar!
Hur stor är risken att kfm vill att jag mejlar in kopia på betalningarna?
 

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 521
Mottagna reaktioner
969
Poäng
787
Jag måste betala dem inom 3 veckor så att det inte blir utslag.

Du har bestridit säger du. Vad är det som säger att det är 3 veckor? Dom skulle ju kunna skicka vidare det direkt till tingsrätten om dom skulle vilja det. Eller, förstår jag det fel?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Du har bestridit säger du. Vad är det som säger att det är 3 veckor? Dom skulle ju kunna skicka vidare det direkt till tingsrätten om dom skulle vilja det. Eller, förstår jag det fel?
Jo i o f så kan de skicka direkt till tingsrätten.
Den ena skulden kommer jag kunna betala innan de 10 dagarna har gått ut fast det kommer ta någon dag extra tills Intrum drar tillbaka ärendet. Men den andra kommer jag inte kunna betala nästa vecka.

Är så pressad!
 

XlonyX

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
10 Januari 2019
Meddelanden
378
Mottagna reaktioner
218
Poäng
407
Jo i o f så kan de skicka direkt till tingsrätten.
Den ena skulden kommer jag kunna betala innan de 10 dagarna har gått ut fast det kommer ta någon dag extra tills Intrum drar tillbaka ärendet. Men den andra kommer jag inte kunna betala nästa vecka.

Är så pressad!

Har gjort detta för att köpa tid SÅÅÅ många gånger.

Det som händer är att fordringsägaren förmodligen lyfter ärendet till TR.

Därefter dröjer det kanske ett par veckor till innan du får ett delgivningskvitto från tingsrätten.

Därefter har du 14 dagar på dig att inkomma med svar. Har du fortfarande inga pengar och vet att du kommer kunna betala i närtid mejlar du bara tingsrätten och ansöker om anstånd med anledning till att du inte varit hemma. Har aldrig varit några problem om att be om typ en vecka till.

När dessa veckor gått så mejlar du antingen in kvittot och fortsätter att bestrida ärendet eller så medger du skulden och tingsrätten beslutar att du ska betala. Antingen gör då upp en avbetalningsplan med exempelvis inkassobolaget (blir ingen betalningsanmärkning) eller så skickas ärendet tillbaka till KFM.

Det viktigaste är att inkomma med svar eller ansöka om anstånd i tid så att det ej blir en treskodom.

Har du betalat och skickat in kvitto på betalningen daterad samma dag som din sista dag för svar så avskrivs ärendet. Annars får du helt enkelt möta den sökande i tinget vilket kan ske typ en månad eller tre senare...

Har du sen betalat under den tiden händer inte mycket alls vad jag förstått... Men kan inte säga helt hundra då jag inte låtit det gå riktigt så långt.

Så tror inte du behöver oroa dig så mycket.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Har gjort detta för att köpa tid SÅÅÅ många gånger.

Det som händer är att fordringsägaren förmodligen lyfter ärendet till TR.

Därefter dröjer det kanske ett par veckor till innan du får ett delgivningskvitto från tingsrätten.

Därefter har du 14 dagar på dig att inkomma med svar. Har du fortfarande inga pengar och vet att du kommer kunna betala i närtid mejlar du bara tingsrätten och ansöker om anstånd med anledning till att du inte varit hemma. Har aldrig varit några problem om att be om typ en vecka till.

När dessa veckor gått så mejlar du antingen in kvittot och fortsätter att bestrida ärendet eller så medger du skulden och tingsrätten beslutar att du ska betala. Antingen gör då upp en avbetalningsplan med exempelvis inkassobolaget (blir ingen betalningsanmärkning) eller så skickas ärendet tillbaka till KFM.

Det viktigaste är att inkomma med svar eller ansöka om anstånd i tid så att det ej blir en treskodom.

Har du betalat och skickat in kvitto på betalningen daterad samma dag som din sista dag för svar så avskrivs ärendet. Annars får du helt enkelt möta den sökande i tinget vilket kan ske typ en månad eller tre senare...

Har du sen betalat under den tiden händer inte mycket alls vad jag förstått... Men kan inte säga helt hundra då jag inte låtit det gå riktigt så långt.

Så tror inte du behöver oroa dig så mycket.
Tack snälla för ditt svar! Jag kanske hinner rädda skinnet m ao.

Men några följdfrågor:
1. Kommer delgivningsbrev fr TR med vanlig post eller är det ngn som ringer på dörren och söker mig?
2. När i den här processen du beskriver är risken för att åka på en anmärkning störst?
3. Är det helt säkert att maninte per automatik får en anmärkning när dett ärende går till TR?
4. Måste jag betala extra avgifter om det skulle gå till TR?

Ärligt talat ångrar jag just nu att jag betalade hyran, den summan hade räckt till det mest akuta som ligger hos kfm + avbetalning till Svea inkasso på 3000 kr som också riskerar att skickas till Kfm om jag inte betalar senast 14/2.

Men gjort är gjort. Nu är det bara att kämpa, ligga sömnlös på nätterna och försöka komma på en lösning, räkna på skulderna hela tiden, be till Gud och universum om hjälp, göra upp tusen planer i huvudet etc etc... ni vet hur det är!
 
Senast ändrad:

XlonyX

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
10 Januari 2019
Meddelanden
378
Mottagna reaktioner
218
Poäng
407
Tack snälla för ditt svar! Jag kanske hinner rädda skinnet m ao.

Men några följdfrågor:
1. Kommer delgivningsbrev fr TR med vanlig post eller är det ngn som ringer på dörren och söker mig?
2. När i den här processen du beskriver är risken för att åka på en anmärkning störst?
3. Är det helt säkert att maninte per automatik får en anmärkning när dett ärende går till TR?
4. Måste jag betala extra avgifter om det skulle gå till TR?

Ärligt talat ångrar jag just nu att jag betalade hyran, den summan hade räckt till det mest akuta som ligger hos kfm + avbetalning till Svea inkasso på 3000 kr som också riskerar att skickas till Kfm om jag inte betalar senast 14/2.

Men gjort är gjort. Nu är det bara att kämpa, ligga sömnlös på nätterna och försöka komma på en lösning, räkna på skulderna hela tiden, be till Gud och universum om hjälp, göra upp tusen planer i huvudet etc etc... ni vet hur det är!

1. Vanlig post om det ett förenklat tvistemål (om summan understiger att halvt prisbasbelopp). Det kommer då två brev. Ett med delgivningen och ett kontrollbrev med ett par dagars mellanrum.

Vanlig delgivning sker genom att handlingen skickas eller lämnas till delgivningsmottagaren. Mottagaren måste bekräfta att handlingen har tagits emot.

Görs inte detta så kan de söka upp dig.

2. Risken är som störst om du inte hör av dig och det uppstår en treskodom.

Annars, vad jag förstått, är det först efter tingsrätten beslutat att du är betalningsskyldig och ärendet skickas åter till KFM det kan uppstå en betalningsanmärkning.

3. Ja, det är helt säkert. Tingsrätten står inte på någons sida utan de är där för att besluta vem som har rätt.

Betalar du inom tidsramen så finns där ingen risk för anmärkning.

4. Jag tror att du åker på ansökningsavgiften till TR. Tror det rör sig om 900 kronor för ett förenklat tvistemål.

Är beloppet större än ett halvt prisbasbelopp (23 250 kronor)
och du förlorar i tingsrätten kan det uppkomma högre kostnader. Läs mer här:

https://lawline.se/answers/vad-ar-rattegangskostnaderna-i-forenklade-tvistemal


Hoppas det går bra för dig!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp