• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Ta bolån hos högränte-bank och sen flytta lånet?

Tora

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
12 Februari 2019
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej!
Min man och jag vill låna till att köpa hus, hans betalningsanmärkningar är borta men en gammal KF-skuld (betald) ligger kvar och spökar ett tag till så bankerna säger nej. Den ska försvinna inom nån månad men vi "behöver" låna nu.
Finns det möjlighet att ta bolån hos tex bluestep eller Svea och sen flytta bolånet till "vanlig" bank när hans kreditbetyg är bra igen? Eller finns det nåt dolt som gör att man blir "fast" hos högräntebankerna? Vad anser vanliga banker om att ta över bolån som man haft hos nån av dessa, blir de misstänksamma?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 312
Poäng
8 917
Den möjligheten finns. Dom kan aldrig tvinga dig ha kvar ett lån om du vill förtidslösa det.
 

Barajag

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 Januari 2018
Meddelanden
367
Mottagna reaktioner
353
Poäng
477
Jag vet inte hur det fungerar på alla "generösare banker" men tror de flesta har att du måste binda räntan på 1 år.
Min man hade en anmärkning på 600kr som skulle försvinna 3-6 mån innan vi skulle köpa hus så vi fick ta lånet på marginalen. När vi sedan flyttade det till en vanlig bank så fick vi lösa räntan , kommer ihåg att den vart 36 000 att lösa
 

degish

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
121
Poäng
307
Jag vet inte hur det fungerar på alla "generösare banker" men tror de flesta har att du måste binda räntan på 1 år.
Min man hade en anmärkning på 600kr som skulle försvinna 3-6 mån innan vi skulle köpa hus så vi fick ta lånet på marginalen. När vi sedan flyttade det till en vanlig bank så fick vi lösa räntan , kommer ihåg att den vart 36 000 att lösa
Precis. Det blir oftast en dyr historia att ha bråttom med bolån.
 
S

Smskosing

Gäst
Poäng: 0
Hej!
Min man och jag vill låna till att köpa hus, hans betalningsanmärkningar är borta men en gammal KF-skuld (betald) ligger kvar och spökar ett tag till så bankerna säger nej. Den ska försvinna inom nån månad men vi "behöver" låna nu.
Finns det möjlighet att ta bolån hos tex bluestep eller Svea och sen flytta bolånet till "vanlig" bank när hans kreditbetyg är bra igen? Eller finns det nåt dolt som gör att man blir "fast" hos högräntebankerna? Vad anser vanliga banker om att ta över bolån som man haft hos nån av dessa, blir de misstänksamma?
Jag tog hos blue step för de lånade ut mest sen betala jag av lite så jag kom ner i storbankernas bo kalkyl för lånelöfte fick lån sen av min bank
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Bluestep har 3 mån som lägst tid. Dock har de förhöjd ränta första året dvs 8,85%.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp