• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Ska man FÖRST söka Bolån eller Blancolån?

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 268
Mottagna reaktioner
13 380
Poäng
8 917
Hej,
Behöver inte rådda hela min livshistoria och hur situationen uppkom, vid nyfikenhet finns den dock här : https://www.lånforum.se/threads/mitt-spelmissbruk.7911/

Nu kommer jag i höst/vinter behöva att ta ett lån på ca 1.000.000 om inte mer.
Det bör funka på så sätt att jag kommer säkert få några hundratusen hos Bank Norwegian och Remember på 60% av beloppet och resterande med kanske lite bättre ränta.

MEN.
Om jag lyckas få hjälp av släktingar till handpenning på 300.000 kronor.

Är det bättre för mig att först ta dessa Blancolån eller är det bättre för mig att först ta ett Bolån och sen Blancolån?

Jag har nu en hyra på 10.200 kronor vilket inte kommer att vara hållbart när jag får ta blancolån då dom kommer säkert ligga på 10-15.000 kr i månaden och jag måste få ner min månadskostnad och köper jag lägenhet så lär jag med Avgift+Ränta+Amortering ligga på kanske 7.000 så det gör att jag måste agera och få ner kostnaderna.

Men ska man först ta 3-4 UC-upplysningar och massa Blanco och sen söka Bo-Lån i samma veva eller tvärt om?
Vad tycker/tror ni blir bäst?

Det är inte aktuellt förrän om cirka 5-6 månader men vill börja förbereda mig.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Utan att ha grunnat alltför mycket på det, så tror jag det är bäst att ta bolånet först. Det kan ju bli svårt att få om en massa blanco syns...
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 268
Mottagna reaktioner
13 380
Poäng
8 917
Det har spontant varit min tanke också däremot har jag varit orolig huruvida jag hade blivit nekad dessa 3-4 Blancolån om jag först skulle dels dra på mig en UC för själva bolånet men sen också hur dom ser på återbetalningsförmågan.
Men sen samtidigt så tänker jag att om man har bostad man äger så har man förmodligen "mindre" månadskostnad för boende + man är kanske mindre benägen att fucka upp sin ekonomi och bli av med lägenheten...

Om det är relevant för tråden så är lägenheterna jag kollar på i prisklass ca 2.000.000
Helt jävla sinnesjuka summor men samtidigt är det vad man får betala för att bo i ett etniskt homogent område :D
Vill bo i en vit enklav vilket tråkigt nog är ett måste i pangstaden Malmö...

Känns rimligt att man innan 35 års ålder kommer ha en skuld på ca 3-4.000.000 :D
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Bolån först, absolut
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Mindre utbud gällande bolån och därmed kinkigare aktörer. Därför ännu mer viktigt med snygg UC för bolån.
 
Senast ändrad:

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Löser du blancolånen först tar det 3 månader innan de försvinner från din UC. Kan ligga i vägen för eventuellt bolån. Men lyckas du få bolån trots blanco så bör du absolut börja så
 

Xix

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
14 Maj 2017
Meddelanden
253
Mottagna reaktioner
117
Poäng
307
Bolån först gissar jag.. det är ju inte konstigt att ha den typen av förfrågan men mer konstigt att ha blanco-förfrågningar.
 

Ahmed84

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 Oktober 2017
Meddelanden
239
Mottagna reaktioner
46
Poäng
157
eller är det bättre för mig att först ta ett Bolån och sen Blancolån?
Ja
Eftersom när du äger en fastighet redan (villa eller bostadsrätt)
Då blir det lite lättare att ta privatlån ( jag tänker så i alla fall)
 

Ahmed84

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 Oktober 2017
Meddelanden
239
Mottagna reaktioner
46
Poäng
157
Hej,
Behöver inte rådda hela min livshistoria och hur situationen uppkom, vid nyfikenhet finns den dock här : https://www.lånforum.se/threads/mitt-spelmissbruk.7911/

Nu kommer jag i höst/vinter behöva att ta ett lån på ca 1.000.000 om inte mer.
Det bör funka på så sätt att jag kommer säkert få några hundratusen hos Bank Norwegian och Remember på 60% av beloppet och resterande med kanske lite bättre ränta.

MEN.
Om jag lyckas få hjälp av släktingar till handpenning på 300.000 kronor.

Är det bättre för mig att först ta dessa Blancolån eller är det bättre för mig att först ta ett Bolån och sen Blancolån?

Jag har nu en hyra på 10.200 kronor vilket inte kommer att vara hållbart när jag får ta blancolån då dom kommer säkert ligga på 10-15.000 kr i månaden och jag måste få ner min månadskostnad och köper jag lägenhet så lär jag med Avgift+Ränta+Amortering ligga på kanske 7.000 så det gör att jag måste agera och få ner kostnaderna.

Men ska man först ta 3-4 UC-upplysningar och massa Blanco och sen söka Bo-Lån i samma veva eller tvärt om?
Vad tycker/tror ni blir bäst?

Det är inte aktuellt förrän om cirka 5-6 månader men vill börja förbereda mig.



Jag hade samma situationen som du är på väg till
DET KAN HÄNDA MED DIG OCKSÅ
Bluestep gjorde både uc och bisnod på båda oss (jag och min fru) för att vara säker att vi inte har någon skuld hos KF eller anmärkningar.
Om vi hade skulder till exempel hos KF då kunde det vara ännu SÄMRE RÄNTAN.
JAG HAR BOLÅN HOS BLUESTEP 765000 och betalar varje månad 6900 .
Om jag hade bolån på två miljoner då var jag tvungen kanske betala 20000 kr per månad


ALLA BOLÅN ELLER PRIVATLÅN SOM VI HAR MED 4% TILL 6 % RÄNTAN , DOM KOSTAR NÄSTAN EN PROCENT AV TOTALA SKULD
MAN MÅSTE TÄNKA FLERA GÅNGER INNAN MAN SAMLAR MASSOR BLANCO ELLER DYRA BOLÅN .
JAG KOMMER ALDRIG GÖRA DETTA LÄNGRE .
TACK
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp