• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skuldsanering

Morran66

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
4 December 2018
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Jag har hamnat i en situation där jag inte klarar av att betala av lån/kreditkort/skulder. Jag ska gå till en budgetrådgivare och be om hjälp att söka skuldsanering. Ser ingen annan utväg. Måste jag nu kontakta alla min fordringsägare själv innan och säga att jag inte kommer att kunna betala mer på skulderna eller ska jag bara söka skuldsan och låta det ha sin gång? Jag klarar hyra/tele/bil/el men inget mer, knappt mat. Har inga anmärkningar hos KF men det kommer ju inte att dröja länge som det ser ut nu....Jag är ensamstående med två barn...vad händer under handläggningstiden...utmätning av egendom?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Pandis79

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
15 September 2018
Meddelanden
503
Mottagna reaktioner
99
Poäng
267
Jag har hamnat i en situation där jag inte klarar av att betala av lån/kreditkort/skulder. Jag ska gå till en budgetrådgivare och be om hjälp att söka skuldsanering. Ser ingen annan utväg. Måste jag nu kontakta alla min fordringsägare själv innan och säga att jag inte kommer att kunna betala mer på skulderna eller ska jag bara söka skuldsan och låta det ha sin gång? Jag klarar hyra/tele/bil/el men inget mer, knappt mat. Har inga anmärkningar hos KF men det kommer ju inte att dröja länge som det ser ut nu....Jag är ensamstående med två barn...vad händer under handläggningstiden...utmätning av egendom?
Hej,följer din fråga för jag står i samma startgrop som du. Har ett inbokat möte med budgetrådgivare nu i December.
 

Fkr

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
8 Oktober 2018
Meddelanden
455
Mottagna reaktioner
319
Poäng
477
Jag har hamnat i en situation där jag inte klarar av att betala av lån/kreditkort/skulder. Jag ska gå till en budgetrådgivare och be om hjälp att söka skuldsanering. Ser ingen annan utväg. Måste jag nu kontakta alla min fordringsägare själv innan och säga att jag inte kommer att kunna betala mer på skulderna eller ska jag bara söka skuldsan och låta det ha sin gång? Jag klarar hyra/tele/bil/el men inget mer, knappt mat. Har inga anmärkningar hos KF men det kommer ju inte att dröja länge som det ser ut nu....Jag är ensamstående med två barn...vad händer under handläggningstiden...utmätning av egendom?
Så länge du inte har nån ultra HD curved super special eller 200000 i madrassen eller äger ett boende så behöver du inte vara orolig för egendom. Det kommer förmodligen bli löneutmätning först. Men prata med rådgivaren. Och kom ihåg att skuldsanering inte är nått man är garanterad. Tror det inte har nån betydelse om du ringer och säger att du inte kan betala. Isåfall ska du få ihop en massa fina avtal så du kan betala.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 113
Poäng
1 367
Att kontakta långivare/inkasso kan ha betydelse såtillvida att när man ansöker om skusan så är det, bland mycket annat, ett bevis på att man gjort vad man kan för att påverka sin situation. Man kan få till avbetalningsplaner, betalningsfri månad, räntesänkning etc. I övrigt håller jag med föregående skribent

Mycket klokt att ta/ha kontakt med budget- och skuldrådgivare.
 
Senast ändrad:

Annhha

V.I.P
Poäng: 597
Blev medlem
4 Augusti 2018
Meddelanden
347
Mottagna reaktioner
639
Poäng
597
Jag har hamnat i en situation där jag inte klarar av att betala av lån/kreditkort/skulder. Jag ska gå till en budgetrådgivare och be om hjälp att söka skuldsanering. Ser ingen annan utväg. Måste jag nu kontakta alla min fordringsägare själv innan och säga att jag inte kommer att kunna betala mer på skulderna eller ska jag bara söka skuldsan och låta det ha sin gång? Jag klarar hyra/tele/bil/el men inget mer, knappt mat. Har inga anmärkningar hos KF men det kommer ju inte att dröja länge som det ser ut nu....Jag är ensamstående med två barn...vad händer under handläggningstiden...utmätning av egendom?
Jag har skuldsanering...
Besök hos budget och skuldrådgivare apri/maj 2016. Då rådet var att släppa allt då jag hade miljonskuld. Rådgivaren bad mig skriva ner alla långivares namn och adress och lämna till henne. Sedan hjälpte hon mig att skriva till alla långivare att jag inte kunde betala. Mycket smidigt sätt och då visade jag min goda vilja, att jag ville men inte kunde. Sedan betalade vi bara de viktigaste räkningarna, hyra, telefon och fackföreningsavgift. Sedan så var det skytteltrafik av brev från KFM. Då ville jag inte möta brevbäraren.

Tror jag fick löneutmätning september /oktober. Ansökte om skuldsanering februari 2017 och beslut om inledande juni 2017 och verkställande oktober 2017. Som jag skrivit till så många andra här, lägg extra tid på det personliga brevet vid ansökan och intyg från stödföreningen för Spelberoende, givetvis bara för de som är spelberoende. Är det något annat problem så ett intyg på att man gör något åt situationen.

Märker att det är så många som har frågor om skuldsanering. Vi borde ha ett informationsinlägg just för det. Bara en liten tanke♥️
 

Morran66

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
4 December 2018
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Jag har skuldsanering...
Besök hos budget och skuldrådgivare apri/maj 2016. Då rådet var att släppa allt då jag hade miljonskuld. Rådgivaren bad mig skriva ner alla långivares namn och adress och lämna till henne. Sedan hjälpte hon mig att skriva till alla långivare att jag inte kunde betala. Mycket smidigt sätt och då visade jag min goda vilja, att jag ville men inte kunde. Sedan betalade vi bara de viktigaste räkningarna, hyra, telefon och fackföreningsavgift. Sedan så var det skytteltrafik av brev från KFM. Då ville jag inte möta brevbäraren.

Tror jag fick löneutmätning september /oktober. Ansökte om skuldsanering februari 2017 och beslut om inledande juni 2017 och verkställande oktober 2017. Som jag skrivit till så många andra här, lägg extra tid på det personliga brevet vid ansökan och intyg från stödföreningen för Spelberoende, givetvis bara för de som är spelberoende. Är det något annat problem så ett intyg på att man gör något åt situationen.

Märker att det är så många som har frågor om skuldsanering. Vi borde ha ett informationsinlägg just för det. Bara en liten tanke♥️

Jag har skrivit ner alla fodringsägare och skulder redan. Jag har redan ordnat avbetalningsplan med vissa...men jag klarar inte att betala dem. Denna månaden är första månaden jag inte kan betala in på mina lån eller krediter alls. Jag har 200 kr kvar. Jag har börjar skriva ett personligt brev som jag tänkte skicka med ansökan. Jag vet ju att man inte är garanterad skuldsanering...
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp