• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Det gick vägen och snabbt med

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Igår fick jag in tiotusen och idag fick jag 45k på betalkoll.
Har tiotusen sparat med så det är plötsligt 65 000 och resten, 8000, kan jag få genom att sälja dyrare teknikprylar på tradera. Så 73 000 i sms-lån blir puts väck nu i januari.

Det gick alltså ihop, har bara större lån som ligger mellan 10-50 000 kvar nu som ger fasta utgifter på högst 8000 kr per månad som ska bort. Klarna, qliro, tre kreditkort, euroloan, betalkoll plus någon till.
I juli är 17 av 37 förfrågningar borta på UC, alla borta vid nyår.

Kommer fortsätta sälja mina prylar jag har hemma som jag inte använder (parfymer, kläder, skor, kamera, smycken osv.) och betala in på Ellos och kreditkorten och spara undan några tusen till oförutsedda saker.

Det är idag 5 dagar efter att jag spärrat mig och jag kommer kunna betala cirka 80k på lån i januari. Om jag inte gjort det hade jag haft kvar alla lån, betalat minsta beloppet och investerat i spel i hopp om att lösa situationen.
Allt som jag hittat som underlättat jakten på pengar de senaste dagarna är tack vare forumet. Tack alla!!

Är enormt lättad. Ser fram emot att se skuldberget på 260 000 i blanco/kreditkort/betalkoll sjunka undan. Det kändes viktigt att få bort lånen med hutlös ränta så jag är mer lugnad nu. Nu kör vi?!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gnetaren

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
9 Augusti 2018
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
177
Poäng
347
Låter fantastiskt, hoppas du får samma kickar som jag fick av att se skuldberget minska! Det vägde upp för all blodpudding och falukorv jag fick stoppa i mig... Sätt ett mål på hur lågt dina skulder ska ha nått fram till nästa nyår då alla ff är borta! Du kommer känna dig som en ny människa om BARA ett år. Ett år är ingenting! Skaffa extrajobb och jobba mycket så går tiden ännu fortare och skulderna minskar mer än du planerat! Bara ett år!!!! Stort grattis och lycka till.
 

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Låter fantastiskt, hoppas du får samma kickar som jag fick av att se skuldberget minska! Det vägde upp för all blodpudding och falukorv jag fick stoppa i mig... Sätt ett mål på hur lågt dina skulder ska ha nått fram till nästa nyår då alla ff är borta! Du kommer känna dig som en ny människa om BARA ett år. Ett år är ingenting! Skaffa extrajobb och jobba mycket så går tiden ännu fortare och skulderna minskar mer än du planerat! Bara ett år!!!! Stort grattis och lycka till.

Tack, vad snällt! Ja det vore drömmen att slippa dras med stora summor och vara fri. Vågar knappt sätta ett mål. Den dagen jag bara har mobil, bredband, csn och lite sånt kommer bli lycklig. Vill spara till framtiden och att kunna läsa en master men mitt csn är slut. Jag trodde professordrömmen var över för att jag satt mig i skuld men det kanske kanske går. Extrajobba och betala extra har du nog rätt i är bra.
Och hålla köptassarna i styr.
 
Senast ändrad:

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Det var skönt att ringa alla sms-lån bolag idag och säga att jag ville slutbetala mitt lån och be om aktuell skuld. Somnade sen, lite av chocken tror jag. :rolleyes: snabba vändningar.
 

Gnetaren

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
9 Augusti 2018
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
177
Poäng
347
Jag tycker absolut att du ska försöka planera in din Master! Drömmar är näring för själen! Men börja med ett mål för att på kort sikt minska dina skulder så mycket det bara går. Med extra jobb och kunskapen om hur man bär sig åt för att leva på lite så borde du vara en bit på vägen redan efter det år som nu kan vara framför dig (om du väljer att göra så). Sedan kan du börja att på allvar fundera på hur du ska kunna genomföra din Masterutbildning: Sambo som kan ta en större del av era levnadskostnader? Billigare boende? Publiceringsmöjligheter där du kan få betalt? Jobb på universitetet där du kan få betalt? osv!! Hoppas verkligen att alla dina drömmar slår in. (litet extra tips: När du väl kommit igång, titta på dina fasta kostnaderna om du kan få ner dem: Finns billigare sätt att få bredband, kan du byta mobilabonnemang? Säga upp prenumerationen på din favorittidning bara för att dagen efter nappa på ett erbjudande på samma tidning?osv)
 

Gnetaren

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
9 Augusti 2018
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
177
Poäng
347
Varför inte bli lika tokig som jag var, det gäller ju bara ett år: Tänk: varje 100-lapp räknas; en fika mindre eller en utelunch mindre i månaden ger 1200 om året (och det utan att räkna in framtida ränta, vilket jag naturligtvis räkna ut och satte in i mitt medvetna som "sparade pengar") 100 sådana besparingar och man är uppe i 120 000kr! (Jag nådde inte 120 000 per år på detta sätt, så mycket tjänade jag inte, men jag lyckades nog spara (betala tillbaka) si så där 25 000 extra(framtida ränta ej inräknad;-)) Jag talade dessutom om för alla nära och vänner att inga julklappar eller presenter skulle komma från mig förrän jag var på fötter. Eftersom jag faktiskt är ganska generös i vanliga fall så tyckte de det var helt OK.
 

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Jag tycker absolut att du ska försöka planera in din Master! Drömmar är näring för själen! Men börja med ett mål för att på kort sikt minska dina skulder så mycket det bara går. Med extra jobb och kunskapen om hur man bär sig åt för att leva på lite så borde du vara en bit på vägen redan efter det år som nu kan vara framför dig (om du väljer att göra så). Sedan kan du börja att på allvar fundera på hur du ska kunna genomföra din Masterutbildning: Sambo som kan ta en större del av era levnadskostnader? Billigare boende? Publiceringsmöjligheter där du kan få betalt? Jobb på universitetet där du kan få betalt? osv!! Hoppas verkligen att alla dina drömmar slår in. (litet extra tips: När du väl kommit igång, titta på dina fasta kostnaderna om du kan få ner dem: Finns billigare sätt att få bredband, kan du byta mobilabonnemang? Säga upp prenumerationen på din favorittidning bara för att dagen efter nappa på ett erbjudande på samma tidning?osv)

Tack!
Jo det kommer bli en lång väg att gå. Jag tror: jobba lite innan plugga vidare. Mannen har jobb med. Om jag först betalar lån och sen sparar går det nog att studera. Ja, boendet är bra, kostar 2000/månad med försäkring. Min snälla mor köpte ett hus som jag kan ta över sen. Drog ner tvkostnad med 200 kr/månad med baspaketet häromdagen. Ska försöka trixa ihop minskade kostnader steg för steg. Ångrar att jag varit så oaktsam med pengar men är glad över att lära mig mer om ekonomi. :D
 

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Varför inte bli lika tokig som jag var, det gäller ju bara ett år: Tänk: varje 100-lapp räknas; en fika mindre eller en utelunch mindre i månaden ger 1200 om året (och det utan att räkna in framtida ränta, vilket jag naturligtvis räkna ut och satte in i mitt medvetna som "sparade pengar") 100 sådana besparingar och man är uppe i 120 000kr! (Jag nådde inte 120 000 per år på detta sätt, så mycket tjänade jag inte, men jag lyckades nog spara (betala tillbaka) si så där 25 000 extra(framtida ränta ej inräknad;-)) Jag talade dessutom om för alla nära och vänner att inga julklappar eller presenter skulle komma från mig förrän jag var på fötter. Eftersom jag faktiskt är ganska generös i vanliga fall så tyckte de det var helt OK.

Så imponerande! Du höll dig verkligen i skinnet. Bra tips, tack. Har du blivit lånfri nästan nu eller?
 

Gnetaren

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
9 Augusti 2018
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
177
Poäng
347
Ja, jag är HELT skuldfri nu;-) Det tog ungefär tre år och jag betalade tillbaka ungefär 200 000-250 000 per år. Jag "levde" på 10 000kr per månad, till hyra och mat plus allt annat, resten gick oavkortat till att betala mina skulder..Varje extra krona, betalades in, med fokus på att betala av lånen med de högre räntorna först. Excel är, som någon annan påpekat här förut, en väldigt bra kompis i sådana lägen. Hjälpte mig också att räkna ut hur mycket jag sparat på "framtida räntor" jämfört med om jag hållit mig enbart till mina avbetalningsplaner. Jag klippte inte ens håret;-) Jävla pärs, men det bästa sättet för mig: Jag menar, det tog ju "bara" 3 år. Många andra lever med skulder resten av livet när de hamnat där jag var. Jag är en kortsiktig människa, jag skulle aldrig klara det. Jag hade inte orkat.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp