• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Nytt arbete /Uc

Nya2019

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
14 Januari 2019
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej,

Mitt första inlägg här men varit mycket på denna sida för att få råd, tips och en känsla av att man inte är ensam i skuldfällan.

Min fundering nu är, vid nytt arbete tar arbetsgivaren uc?

Ska man nämna vid intervjun att man har löneutmätning?

Lönen kan tyvärr bli lite mindre, vad säger KF om det?

Kanske konstiga frågor men vill inte att det ska bli något sen så att man kanske får sluta.
Har fast jobb idag men denna tjänst vill jag verkligen ha. Är mest administration.

Eller ör man tvingad att vara kvar på samma jobb pga löneutmätningen?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Kf kan inte göra något åt att lön sänks
 

DN1981

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
20 December 2018
Meddelanden
981
Mottagna reaktioner
398
Poäng
497
Hej,

Mitt första inlägg här men varit mycket på denna sida för att få råd, tips och en känsla av att man inte är ensam i skuldfällan.

Min fundering nu är, vid nytt arbete tar arbetsgivaren uc?

Ska man nämna vid intervjun att man har löneutmätning?

Lönen kan tyvärr bli lite mindre, vad säger KF om det?

Kanske konstiga frågor men vill inte att det ska bli något sen så att man kanske får sluta.
Har fast jobb idag men denna tjänst vill jag verkligen ha. Är mest administration.

Eller ör man tvingad att vara kvar på samma jobb pga löneutmätningen?

Jag har aldrig varit med om att en arbetsgivare tagit UC. Svårt att tänka mig varför de skulle göra det om det är ett helt vanligt jobb.
 

Lynx83

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
590
Mottagna reaktioner
615
Poäng
607
Jag har inte heller varit med om att man tagit UC på mig när jag har fått nytt arbete. Å andra sidan har jag aldrig haft ett arbete där man haft hand om kontanter eller liknande. Däremot ska utdrag ur belastningsregistret tas med till arbetsgivaren om du exempelvis om du ska arbeta med barn eller i skolans värld, men det är inte samma sak som att ta UC. Vad är det för typ av jobb som du har sökt?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 518
Mottagna reaktioner
6 118
Poäng
4 147
Att ta ett nytt jobb och sänka sin lön ses nog inte som något positivt av KFM och av borgenärerna. De kan inte neka dig det men det kan missgynna vid tex en skuldsanering.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 950
Mottagna reaktioner
6 139
Poäng
3 907
Hej,

Mitt första inlägg här men varit mycket på denna sida för att få råd, tips och en känsla av att man inte är ensam i skuldfällan.

Min fundering nu är, vid nytt arbete tar arbetsgivaren uc?

Ska man nämna vid intervjun att man har löneutmätning?

Lönen kan tyvärr bli lite mindre, vad säger KF om det?

Kanske konstiga frågor men vill inte att det ska bli något sen så att man kanske får sluta.
Har fast jobb idag men denna tjänst vill jag verkligen ha. Är mest administration.

Eller ör man tvingad att vara kvar på samma jobb pga löneutmätningen?

Självklart ska Du ta detta arbete om det är ett arbete som Du ”brinner för” även om det kanske initialt bidrar till en något sänkt inkomst.
Det viktigaste är att vi trivs med våra arbeten. Vi befinner oss ju likväl på våra arbeten 8-9 timmar/dag !
Det är heller ej brukligt att arbetsgivare gör en kreditupplysning om inte arbetet innebär utbetalningar, etc.
Mig veterligen så gör Socialtjänsten samt Försäkringskassan någon form av ekonomiskt check på de som ska anställas där. Detta för att dom hanterar just utbetalningar & det har ju varit i media innan om anställda som har betalt ut ersättning båda direkt till sig själva samt till nära & kära. Därför vill man väll på förväg försäkra sig om att sökande inte själv står på ”ruinens brant” och då kan bli frestad till ovanstående.
Finns säkert andra tjänster där man oxå gör en ekonomisk check, men tror inte det tillhör vanligheten och iallafall inte i en tjänst med en administrations innehåll.
 

Mittnyaliv

Viktig medlem
Poäng: 91
Blev medlem
19 December 2018
Meddelanden
65
Mottagna reaktioner
22
Poäng
91
Jag upplever att det är ganska vanligt att arbetsgivare tar en UC vid nyanställning. Varit med on det ett flertal tillfällen, och inget nytt påhitt, då det var ett antal år sen sist. Var jobb med kundkontakter och budgetansvar men inte hanteringav kontanter och utbetalningar osv. Egentligen helt onödigt i mina ögon. Minns inte egentliga orsakerna mer än kanske fördjupad kunskap om framtida medarbetare.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 950
Mottagna reaktioner
6 139
Poäng
3 907
Jag upplever att det är ganska vanligt att arbetsgivare tar en UC vid nyanställning. Varit med on det ett flertal tillfällen, och inget nytt påhitt, då det var ett antal år sen sist. Var jobb med kundkontakter och budgetansvar men inte hanteringav kontanter och utbetalningar osv. Egentligen helt onödigt i mina ögon. Minns inte egentliga orsakerna mer än kanske fördjupad kunskap om framtida medarbetare.

Ja, det förvånar mig oerhört. Själv arbetar jag inom Fastighetsbranschen. Med budget ansvar inkl kostnadsansvsr så klart, etc för 17-talet fastigheter. Har bytt arbete flertalet ggr med samma typ av ansvar och aldrig varit med om det.
 

Jonnaaaa

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
11 Augusti 2016
Meddelanden
388
Mottagna reaktioner
142
Poäng
327
Jag har haft flertalet tjänster inom socialtjänsten och arbetat med utbetalningar och det har aldrig tagits någon UC. Har aldrig hört någon prata om det överhuvudtaget och är ingenting man gör i kommuner runtomkring där jag bor heller.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Att ta ett nytt jobb och sänka sin lön ses nog inte som något positivt av KFM och av borgenärerna. De kan inte neka dig det men det kan missgynna vid tex en skuldsanering.

Vid skuldsanering kan det bli problem ja, men vid verkställighet finns det inget att göra om någon går ner i lön
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp