• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Inget hos KFM, men skulder på 950K

Justaguy

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
30 November 2021
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej! (tldr längre ner)

Har aldrig egentligen tänkt tanken på att bege mig ut på forum för att diskutera min ekonomiska situation, men efter att ha sett en ganska positiv syn i flertal trådar så väljer jag att dela med mig och fråga om tips och förslag. Det tar givetvis emot att öppna upp sig rejält men jag får ge det ett försök.

Mina skulder börja någonstans runt 18-19 års ålder. Jag valde att flytta iväg med dåvarande flickvän. Vi tog ett lån på 70k för inventarier tillsammans som vi började beta av. Över tiden hade jag inte råd att betala min del av hyran samt lån, och blev endast beviljad korta lån (betala nästa månad) för att täcka upp och undvika KFM på lånen och här startade hela cirkusen får man väl säga.

Det tog inte lång tid innan jag var uppe i 150k skulder och jag fick inga samlingslån då jag inte hade fast tjänst och ingen bra historik på inkomster, trots att jag konstant jobbat deltid.

Fick äntligen ett samlingslån men hittade ingenstans att bo under 9-10k i månaden. Detta gjorde att jag till slut fick problem med detta lån också och karusellen fortsatte.

Under åren har detta ökat, och i kombination med min attityd till detta ("Jag tänker inte sluta leva för att jag har skulder) så har konsumtionen varit väldigt hög. I form av mycket utemat, datorer, mobiler etc.

(TLDR:)

Jag sitter här idag med en skuld på cirka 950.000 KR och är 28 år och har tills i höstas klarat av att betala amortering och ränta med nöd och näppe.
Jag har även ett barn på 1 år.
Har alltså aldrig haft något hos KFM någonsin än idag.


Dessvärre blev jag av med min tjänst som jag haft i 5 år, då investerarna i företaget jag jobbat åt tagit in en målvakt i företaget för att undvika konkurs och annat så slutade dom betala ut löner i September och bestrider allt från KFM, skickat från min del.

Jag tvingas iaf ta ut pappadagar dessa tre månader men givetvis räcker inte pengarna till räkningarna och jag har nu slut på idéer och energi att fortsätta detta elände.
Jag har idag som tur är ett förstahandskontrakt med 3315 Hyra, vilket är väldigt skönt att veta om man skulle hamna på "existensminimum". Man klarar sig med andra ord.

Min inkomst kommer från december eller januari att vara A-kassa tills vidare på cirka 15-16k i månaden vilket är mindre än dom 23k jag hade efter skatt från tjänsten.


Hur går man till väga? Hur ser KFM på sättet mina skulder har uppkommit? Några skulderna är relativt färska (några få från i år, kanske 70k), resten är i majoritet runt 2-5 år gamla. Vad finns det för chanser till eventuell skuldsanering etc?

Skulder:

SEB ( 300k )
Lendify ( 95k )
Santander ( 90k)
Marginalen ( 30k)
Avida Finans ( 60k )
Remember/Flex ( 310k)
Klarna ( 30k )
Qliro ( 25k )


Tackar ödmjukast för alla typer av svar som kan ge mig någon typ av vägledning.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp