• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Intrum Justitia Norge

Ralle

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
1 December 2013
Meddelanden
178
Mottagna reaktioner
109
Poäng
297
Ska försöka hålla mig kort.

Jobbade i Norge mellan 2005-2008. 2007 tog jag ett lån på Nordea Norge på 50000 kr, samt en kredit på 10000 kr. Pga diverse skit, så kunde jag inte betala tillbaka det, så jag fick en skuld till dem.

Flyttade tillbaka till Sverige, och KFM drev in skulden på banklånet (50k), och allt det är återbetalt som det ska.

För ett år sedan ungefär så fick jag ett inkassokrav ifrån Intrum Justitia Sverige, där de på Nordea Norges vägnar vill driva in kreditkortsskulden. Då hade jag så mycket andra skulder så jag brydde mig inte så mycket om ytterligare en skuld. Dock så var kapitalskulden för den här 30000 kr, och ränteskulden var drygt 35000 kr. Intrum gjorde inget större väsen av sig att vilja driva in skulden så länge jag hade löneutmätning. Men så fort min löneutmätning var klar, så kom ett krav ifrån Intrum Justitia Sverige om att betala in 65000 kr.
Det var först nu jag reagerade på att kapitalskulden enligt dem var på 30000 kr, när den i själva verket skulle vara på 10000 kr. Detta hände våren/sommaren 2014. Och eftersom ursprungsskulden var från augusti 2007, så skrev jag till Intrum Justitia Sverige att kapitalskulden är helt åt helvete fel, och därför hävdar jag preskription. (Jag behövde inte ens bifoga några bevis, utan de insåg väl själva deras jävla bluff de försökt med!) Mindre än en vecka senare fick jag ett brev ifrån Intrum Justitia Sverige där det kort och gott stod:Vi har avslutat det här ärendet.

Nu idag, knappt nio månader senare dimper det ner ett anonymt brev (kuvertet var helt vitt, ingen avsändare.) ifrån Intrum Justitia Norge där de lite snällt meddelar att de skickat in ränteinbetalningar till norska skattemyndigheten på 0 kr under 2014, och att jag betalt in 0 kr av totalt 96500 kr på en skuld som de driver in åt Nordea Norge!

Jag vet inte riktigt vad som hänt här? Det normala vore väl att ringa och fråga vad fan de sysslar med? Men först vill jag ha lite tips på vad jag kan göra/säga. Är det någon som vet preskriptionstiden på skulder i Norge? Har jag rätt i att preskriptionstiden löpt ut i och med att Intrum Justitia skickat ut krav på en felaktig skuld? Är det så att när inte Intrum Sverige kunde driva in, så försöker de istället genom Intrum Norge? Men om ärendet är avslutat av Intrum Sverige, kan då bara Intrum Norge ta över istället? (Fan, vad snurrigt det låter, hoppas ni hänger med?)

Intrum Justitia har inte skickat ut ett enda kravbrev till mig om den här skulden. Det jag fick nu är inte ens ett kravbrev. Det är ju bara kontrolluppgifter. Jag förstår inte syftet! Varför vill de inte försöka driva in skulden? Fan, hatar det där jävla landet ännu mer nu!

Nu blev det en halv uppsats, tyvärr. Hoppas någon orkade läsa igenom.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 204
Mottagna reaktioner
12 761
Poäng
9 787
Vad det är för presktider på norska skulder måste du nog fråga norska Intrum om, med lite osis är det 10 år eller så, vilket även gäller för vissa svenska skulder, i det läget så ju frågan om vad nu Intrum.se skickat för något inte så intressant, eftersom skulden inte är preskad.

Kontrolluppgifterna skulle i sig kunna anses vara preskavbrott, så det kan ju vara syftet med utskicket också.

Det är fullt möjligt att Intrum.se skickat tillbaka ärendet till Intrum.no, man kanske inte hade betalt för att driva ärendet om det började krångla, utan då skulle Intrum.no ta tillbaka det, eller något sånt.

Det är nog Norge du ska hata dock, det är en norsk firma du har fått brev av :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp