• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Intrum skuld kvar efter avslutad skuldsanering

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Meddelanden
1 902
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Pratade med Alektum imorse och förklarade läget.
Dom sa att det är något som gått iväg automatiskt i deras system.
Tydligen har dom inte ”öronmärkt” skulderna som ingick i skuldsaneringen så systemet har bara uppfattat detta som en vanlig skuld. Märkligt.
Börjar fundera på om det är så generellt för många kreditgivare. Att man inte gör notiser i sina system för skulder som ingår i en skuldsanering?
Detta skulle ju i praktiken kunna medföra att man långt efter skuldsaneringen upphört får hem brev eller annat som är betalningsuppmaningar.
Eller är det helt upp till mig som gäldenär att kontakta kreditgivare och meddela att dom ska ta bort skulderna i sina system då skuldsaneringen är avslutad?

Ska prata med kronofogden strax. Uppdaterar med svar efter det.
Jag fick bet.krav av både Alektum o Intrum typ 3 månader efter avslutad sanering (då hade dom oxå hunnit få sista utbetaln fr KFM). Intrum ursäktade sej på ungefär samma sätt men Alektum försökte kräva bet ändå. Tanten där slängde på luren i örat på mej då jag förklarade för henne vad skuldsanering innebär...Minuter efter var skulderna rensade på "mina sidor".

• Nystartslån
  • Lån utan UC

Olober

Medlem
Poäng: 6
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Jag fick bet.krav av både Alektum o Intrum typ 3 månader efter avslutad sanering (då hade dom oxå hunnit få sista utbetaln fr KFM). Intrum ursäktade sej på ungefär samma sätt men Alektum försökte kräva bet ändå. Tanten där slängde på luren i örat på mej då jag förklarade för henne vad skuldsanering innebär...Minuter efter var skulderna rensade på "mina sidor".
Herregud. Ingen skam i kroppen på dom där.
Jaha ja då vet man vad som kan komma framöver.
Tråkigt.
Blir väl att ta en runda i telefon och mail om någon månad så att allt blir rensat och klart.

Olober

Medlem
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Liten uppdatering.
Pratade med KFM och de rådde mig att direkt bestrida föreläggandet när det inkommit från dom.
Såg i föreläggandet att det gäller fordringar för ett mobilabonnemang och delbetalning av mobiltelefon som jag tog/skrev på minst ett halvår innan jag fick mitt beslut om inledande skuldsanering.
Jag kommer givetvis bestrida detta med hänvisning till att det ursprungliga mobilavtalet skrevs långt innan inledande skuldsanering och borde ingått i avbetalningsplanen.
Hur ser det ut med mobilabonnemang och avbetalning av telefon. Är det något särskilt som gäller för sånt?

Man kan ju tycka att det är otroligt fult av Alektum att vänta 5 år med att skicka ut betalningskrav på detta ifall dom visste att det inte ingick i skuldsaneringen.

Känner mest spontant att som försöker få mig att betala något dom själva vet att de skulle upptagit i avbetalningen.

Första fordran som skickades från Alektum till mig var några månader efter att skuldsaneringen inleddes.
Om jag minns rätt så betalade jag på mitt mobilabonnemang plus telefon ända fram till att jag fick inledande beslut. Därefter gick allt vidare till alektum.

Men summa summarum. Det ursprungliga avtalet för mobilabonnemang plus telefon skrev långt innan skuldsaneringen inleddes.

Tacksam för erfarna svar i detta ärende.

Olober

Medlem
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Blir lite orolig när jag läser en annan tråd här på forumet.
Där är det några som diskuterar skillnaden om en mobiltelefon som man lagt till som ”förhöjd avgift” på ett tecknat mobilabonnemang INTE ingår i en skuldsanering.
När man signerar avtalet om mobilabonnemanget och telefonen skapas ju en skuld (brukar stå minsta totalkostnad) på avtalet.
Hur skulle man kunna tvista om detta ingår eller ej i en skuldsanering förstår jag inte.
Och det borde ju inte spela någon roll om inkassobolaget fått info från mobiloperatören EFTER att inledande skuldsanering påbörjats.

Den ursprungliga skulden (tecknandet av mobilabonnemanget + telefon) är ju det som gäller.
Detta bör därmed ingå i skuldsaneringen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp