• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Jag är shopoholic. Fått förvaltare- allt blev spärrat?

Mrsjmk

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
19 Mars 2020
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej!

Har under större delen av mitt liv levt med mycket ångest. Framförallt mycket ångest gällande utseende osv. Mycket komplex och höga krav på mig själv. Levde under många år med en kille som krävde att jag hade ”rätt” hårfärg, byggda naglar, ”rätt” stil, snygg kropp osv osv. Inte ens mina tår kunde han låta bli att kommentera. Dessa skulle för övrigt vara målade annars var man äcklig. På det så var han otrogen fler gånger än jag kan räkna och utsatte mig för allt möjligt jobbigt. Som att bjuda alla på fest utom mig?! Vi var unga absolut men detta satte sina spår. Finns även mycket annat som påverkat mig, allt ifrån barndomen till möjligtvis beroende genetik. Har såklart endast mig själv att skylla men detta är väl en del av förklaringen, hur det kunde bli såhär...

När jag blev 18 började jag köpa väldigt mycket på kredit.Min ekonomi var ändå ok fortfarande. Men det blev snabbt värre. Jävligt mycket värre. Konsumerade & konsumerade. Tog lån för att konsumera, tog sedan lån för att överleva/betala räkningar. Köpte saker för att må bra, när jag beställde kändes det som att jag hade något att se fram emot. Något som skulle göra mitt liv bättre. Sedan kom ”saken” & jag stoppade det i en låda och försökte hitta något annat att köpa. Dyra väskor,kläder, dyra hudvårdsprodukter, dyra hårprodukter, dyra jackor osv osv...ångest ångest ångest. Konstant ångest, sömnsvårigheter, panikgråt, social ångest, oro, rädsla, hopplöshet, meningslöshet. Depressioner & antidepressiva. Det är vad min sjukliga shopping ledde till. På det var jag även tvungen att jobba röven av mig. 7 dagar i sträck ibland. För att få in så mycket pengar som möjligt.

För några år sedan träffade jag en fantastisk kille efter att ha levt ensam i många år. Jag valde att berätta för honom att jag hade skulder och inte gick runt (förskönade såklart hela storyn). Han tvingade mig berätta för mina föräldrar. Sagt och gjort. Min mamma och hennes man tog det ”bra”. De valde att hjälpa mig direkt och samlade mina lån. Jag skulle skicka en summa till dem varje månad för att amortera. Dock förstod inte de och nog inte riktigt jag heller att jag var sjuk. Shoppingberoende (hur löjligt det än låter så fattar jag det nu). Så jag gjorde som alla missbrukade hade gjort. Fortsatte shoppa. Som aldrig förr. Lån och krediter. Dyra väskor, jackor och skit! Snabbt gick det. Fick börja sälja av allt. Oanvända saker såldes för hälften av vad jag köpte det för. Var tvungen, för att gå runt. Nu skulle jag ju även skicka en summa till mina föräldrar varje månad. Till slut kraschande jag. Jag låg hemma en kväll och kände att nu tar jag livet av mig... det blev aldrig så dock. Jag valde att berätta igen & jag krossade min mammas hjärta totalt. Det gör ont i mig när jag tänker på det. Hon blev så ledsen och besviken. De anade ingenting. Fick ännu en gång sitta där med skammen och visa upp den totala röra jag orsakat. Jag som kunde haft ett underbart liv. Jag hade alla möjligheter. Jag kunde ha Pluggat, flyttat ihop med killen, bytt jobb, rest- vad fan som helst. Hade istället shoppat bort 500.000kr på egentligen ingenting (då jag fått sälja av för att ens överleva då alla lån och krediter har skyhöga räntor). Så nu var skulden med den till föräldrarna och det nya uppe i nästan en miljon. Jag spyr när jag tänker på det. Jag har förstört mitt liv!!!!!

Denna gången förstod vi alla att jag var sjuk. Att jag mådde dåligt. Att jag använt shopping för att döva alla hemska tankar och känslor av meningslöshet osv.

Jag pratar med psykolog varje vecka och har även pratat med en familjemedlem som levt med ett alkoholmissbruk som känner igen sig väldigt mycket i mina tankar och som kan förklara mycket för mig och hjälpa. Jag gör allt jag kan. Har inget sug att shoppa, endast en del rädsla för att inte räcka till och för att känna mig ful i somnar osv. Men att kunna sova och se på en film utan att sitta och räkna på hur man ska lyckas betala sina räkningar känns just nu underbart. Mina föräldrar ska nämligen samla mina lån ännu en gång. En sista gång...villkoret var dock att jag skulle ha en förvaltare.

Fick ordna med mycket intyg och annat men till slut gick det igenom. Jag har nu en förvaltare som är en mycket nära vän till familjen. Tanken är att min lön kommer in på förvaltarens konto, han betalar mina räkningar och på lånet mina föräldrar samlat och skickar sedan över fickpengar till mig. Detta är inte ordnat ännu då vi fick beslutet godkänt idag. Han har koll på mitt konto dagligen ändå.

Skulle idag logga in för att se mitt lönespec men kunde inte logga in med mitt bank id. Bankdosan funkade inte heller och inte heller mitt kort (Swedbank). Jag ringde min förvaltare och han tyckte det var väldigt konstigt då han absolut inte ville spärra mitt bank id (behöver det för psykologsamtal på kry bland annat).
Han ringde både överförmyndaren och tingsrätten och även de tyckte att det var konstigt då de inte informerar bankerna om detta!?! Nu till min fråga. Någon som vet om det kan vara så att Swedbank fått reda på att jag fått en förvaltare och då spärrat allt utan att ha varit i kontakt med oss (vi ska dit på måndag). Eller vad kan ha hänt? Är det en slump? Något som varit med om samma sak?

Blir också väldigt tacksam om nån som kanske känner igen sig i min problematik eller varit med om liknande osv vill berätta lite. Varför tror du att du blev shoppingmissbrukare? Hur är det att ha förvaltare? Undrar om allt. Tycker det är svårt att hitta någon som förstår eller känner igen sig när det gäller shoppingberoende.

Kan lova er att många runt mig tror att jag är en glad och snygg lyckad tjej. Men jag är allt annat än det... kan knappt förstå att detta är vad jag gjorde med mitt liv. Jag trodde aldrig detta skulle bli mitt öde.

Förlåt för en rörig text men är ganska rörig i huvudet just nu. Dock har jag inte sovit bättre än på många år.

Kram!
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Förvaltare, då har du inte längre möjlighet att göra ett dugg på egen hand, det motsvarar det dom tidigare kallades omyndigförklara.
Förvaltarskap aviseras ut via tex uc, om det aktivt fiskas upp av bankerna vet jag inte, men eftersom du inte råder över en krona på ditt bankkonto och banken skulle göra fel om dom lät dig ta ut pengar så antar jag dom får veta det ganska omgående.
Det är ganska mycket man inte längre kan göra när man är under förvaltare.
Du får fortfarande rösta, det fick inte omyndigförklarade göra.
 

Mrsjmk

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
19 Mars 2020
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Någon som har erfaret av hur det faktiskt är? Alltså kan man leva ett hyfsat normalt liv ändå? Hur känns det liksom? Berätta gärna.
 
Senast ändrad:

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 451
Mottagna reaktioner
6 091
Poäng
4 117
Hej!

Har under större delen av mitt liv levt med mycket ångest. Framförallt mycket ångest gällande utseende osv. Mycket komplex och höga krav på mig själv. Levde under många år med en kille som krävde att jag hade ”rätt” hårfärg, byggda naglar, ”rätt” stil, snygg kropp osv osv. Inte ens mina tår kunde han låta bli att kommentera. Dessa skulle för övrigt vara målade annars var man äcklig. På det så var han otrogen fler gånger än jag kan räkna och utsatte mig för allt möjligt jobbigt. Som att bjuda alla på fest utom mig?! Vi var unga absolut men detta satte sina spår. Finns även mycket annat som påverkat mig, allt ifrån barndomen till möjligtvis beroende genetik. Har såklart endast mig själv att skylla men detta är väl en del av förklaringen, hur det kunde bli såhär...

När jag blev 18 började jag köpa väldigt mycket på kredit. När jag var runt 20 köpte jag bröst på kredit. Min ekonomi var ändå ok fortfarande. Men det blev snabbt värre. Jävligt mycket värre. Konsumerade & konsumerade. Tog lån för att konsumera, tog sedan lån för att överleva/betala räkningar. Köpte saker för att må bra, när jag beställde kändes det som att jag hade något att se fram emot. Något som skulle göra mitt liv bättre. Sedan kom ”saken” & jag stoppade det i en låda och försökte hitta något annat att köpa. Dyra väskor,kläder, dyra hudvårdsprodukter, dyra hårprodukter, dyra jackor osv osv...ångest ångest ångest. Konstant ångest, sömnsvårigheter, panikgråt, social ångest, oro, rädsla, hopplöshet, meningslöshet. Depressioner & antidepressiva. Det är vad min sjukliga shopping ledde till. På det var jag även tvungen att jobba röven av mig. 7 dagar i sträck ibland. För att få in så mycket pengar som möjligt.

För några år sedan träffade jag en fantastisk kille efter att ha levt ensam i många år. Jag valde att berätta för honom att jag hade skulder och inte gick runt (förskönade såklart hela storyn). Han tvingade mig berätta för mina föräldrar. Sagt och gjort. Min mamma och hennes man tog det ”bra”. De valde att hjälpa mig direkt och samlade mina lån. Jag skulle skicka en summa till dem varje månad för att amortera. Dock förstod inte de och nog inte riktigt jag heller att jag var sjuk. Shoppingberoende (hur löjligt det än låter så fattar jag det nu). Så jag gjorde som alla missbrukade hade gjort. Fortsatte shoppa. Som aldrig förr. Lån och krediter. Dyra väskor, jackor och skit! Snabbt gick det. Fick börja sälja av allt. Oanvända saker såldes för hälften av vad jag köpte det för. Var tvungen, för att gå runt. Nu skulle jag ju även skicka en summa till mina föräldrar varje månad. Till slut kraschande jag. Jag låg hemma en kväll och kände att nu tar jag livet av mig... det blev aldrig så dock. Jag valde att berätta igen & jag krossade min mammas hjärta totalt. Det gör ont i mig när jag tänker på det. Hon blev så ledsen och besviken. De anade ingenting. Fick ännu en gång sitta där med skammen och visa upp den totala röra jag orsakat. Jag som kunde haft ett underbart liv. Jag hade alla möjligheter. Jag kunde ha Pluggat, flyttat ihop med killen, bytt jobb, rest- vad fan som helst. Hade istället shoppat bort 500.000kr på egentligen ingenting (då jag fått sälja av för att ens överleva då alla lån och krediter har skyhöga räntor). Så nu var skulden med den till föräldrarna och det nya uppe i nästan en miljon. Jag spyr när jag tänker på det. Jag har förstört mitt liv!!!!!

Denna gången förstod vi alla att jag var sjuk. Att jag mådde dåligt. Att jag använt shopping för att döva alla hemska tankar och känslor av meningslöshet osv.

Jag pratar med psykolog varje vecka och har även pratat med en familjemedlem som levt med ett alkoholmissbruk som känner igen sig väldigt mycket i mina tankar och som kan förklara mycket för mig och hjälpa. Jag gör allt jag kan. Har inget sug att shoppa, endast en del rädsla för att inte räcka till och för att känna mig ful i somnar osv. Men att kunna sova och se på en film utan att sitta och räkna på hur man ska lyckas betala sina räkningar känns just nu underbart. Mina föräldrar ska nämligen samla mina lån ännu en gång. En sista gång...villkoret var dock att jag skulle ha en förvaltare.

Fick ordna med mycket intyg och annat men till slut gick det igenom. Jag har nu en förvaltare som är en mycket nära vän till familjen. Tanken är att min lön kommer in på förvaltarens konto, han betalar mina räkningar och på lånet mina föräldrar samlat och skickar sedan över fickpengar till mig. Detta är inte ordnat ännu då vi fick beslutet godkänt idag. Han har koll på mitt konto dagligen ändå.

Skulle idag logga in för att se mitt lönespec men kunde inte logga in med mitt bank id. Bankdosan funkade inte heller och inte heller mitt kort (Swedbank). Jag ringde min förvaltare och han tyckte det var väldigt konstigt då han absolut inte ville spärra mitt bank id (behöver det för psykologsamtal på kry bland annat).
Han ringde både överförmyndaren och tingsrätten och även de tyckte att det var konstigt då de inte informerar bankerna om detta!?! Nu till min fråga. Någon som vet om det kan vara så att Swedbank fått reda på att jag fått en förvaltare och då spärrat allt utan att ha varit i kontakt med oss (vi ska dit på måndag). Eller vad kan ha hänt? Är det en slump? Något som varit med om samma sak?

Blir också väldigt tacksam om nån som kanske känner igen sig i min problematik eller varit med om liknande osv vill berätta lite. Varför tror du att du blev shoppingmissbrukare? Hur är det att ha förvaltare? Undrar om allt. Tycker det är svårt att hitta någon som förstår eller känner igen sig när det gäller shoppingberoende.

Kan lova er att många runt mig tror att jag är en glad och snygg lyckad tjej. Men jag är allt annat än det... kan knappt förstå att detta är vad jag gjorde med mitt liv. Jag trodde aldrig detta skulle bli mitt öde.

Förlåt för en rörig text men är ganska rörig i huvudet just nu. Dock har jag inte sovit bättre än på många år.

Kram!
Banken har garanterat fått veta detta och spärrat dig. Det känns såklart för jävligt men det är ett steg mot tillfrisknande och enbart till hjälp för dig.
Se det som något som inte kommer vara för alltid utan en tid av ditt liv.
Antar att du är ganska ung.
Jag vet inte hur det är men lever med skuldsanering och det är också en form av ekonomisk rehabilitering och tufft i perioder.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Jag vet precis vad det innebär. Har kollat upp väldigt mycket. Min fråga var mer om det kan stämma att allt spärrades samma dag som förvaltarskapet registrerades?
Överförmyndaren tyckte detta var väldigt konstigt.. får väl se vad som sägs på Måndag.

Någon som har erfaret av hur det faktiskt är? Alltså kan man leva ett hyfsat normalt liv ändå? Hur känns det liksom? Berätta gärna.

Ja det kan stämma eftersom det gjorde det.
 

Mrsjmk

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
19 Mars 2020
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Tack för svar.

Jag var beredd på att vi skulle ordna så att förvaltaren skulle ha ett konto där min lön kommer in och att jag då har ett ”fickpengs konto”. Men blev väl lite överraskad när jag inte kunde logga in på Kivra eller Kry, missade mitt psykologsamtal eftersom mitt bank id spärrats.

Kan man ha bank id trots att man har en förvaltare?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Tack för svar.

Jag var beredd på att vi skulle ordna så att förvaltaren skulle ha ett konto där min lön kommer in och att jag då har ett ”fickpengs konto”. Men blev väl lite överraskad när jag inte kunde logga in på Kivra eller Kry, missade mitt psykologsamtal eftersom mitt bank id spärrats.

Kan man ha bank id trots att man har en förvaltare?
Nej det kan du inte
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Hittade detta efter snabb googling, var från Härnösands kommuns sida

Det är relativt vanligt att huvudman, som har förvaltare, med förvaltarens
samtycke önskar tillgång till internetbank och Mobilt BankID.
Den som får förvaltare förordnad för sig förlorar som bekant sin
rättshandlingsförmåga inom förvaltarskapets omfattning. Om förvaltarskapet
omfattar all egendom får huvudmannen inte disponera sina konton eller
sköta placering av sina tillgångar. Med förvaltarens samtycke kan dock
huvudmannen få möjlighet att disponera ett eget konto ("fickpengskonto")
med tillhörande Maestrokort.
Huvudmannen får däremot inte inneha egen internetbank, eftersom
huvudmannen då skulle ha tillgång till hela sitt engagemang. För det fall
internetbanken skulle begränsas till att gälla enbart "fickpengskontot" eller
enbart "tittarbehörighet" skulle detta vara tillåtet, men denna möjlighet finns
inte systemmässigt inom Swedbank och förmodligen inte heller i flertalet av
de svenska bankerna.
Banker kan inte heller utfärda Mobilt BankID till huvudman med förvaltare.
Detta trots att förvaltaren godkänner utlämnandet. Tjänsten Mobilt BankID
kan användas som legitimation gentemot myndigheter och privata aktörer.
De flesta banker godkänner Mobilt BankID som identifiering och vissa
banker godkänner Mobilt BankID vid nyöppnande av konto. Det finns därför
en överhängande risk att huvudmannen öppnar ett konto i ett annat
finansiellt institut och sedan loggar in, t ex på Försäkringskassans hemsida,
för att styra om utbetalningar till sitt nya konto som ej är
förvaltarkontrollerat. Förvaltaren kommer då få mycket svårt att utföra sitt
uppdrag och huvudmannen får åtkomst till pengar som han ej har rätt till.
Det finns säkert andra fall där huvudmannen skulle kunna missbruka
tjänsten. Därutöver torde det inte finnas något behov för huvudmannen att ha
Mobilt BankID då denne ej har rättshandlingsförmåga.
 

Mrsjmk

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
19 Mars 2020
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Valde att gå med på att få en förvaltare och då få hjälp med samlingslån av mina föräldrar.

Börjar dock tvivla på mitt val. Borde kanske valt att bara släppa allt till kronofogden eller ansöka om skuldsanering..?

Känner mig så sjukt handikappad i dagens samhälle utan bank id...
Alla kommer dessutom förstå att något är konstigt när jag aldrig kan swisha? Och dessutom går runt med ett maestro kort som man gjorde när man vad 15 år..

Det är små problem i sammanhanget men det tär ännu mer på den lilla självkänsla jag har. Bär på så sjukt mycket skam och rädsla för att detta ska komma fram till personer jag inte vill ska veta..

Kan man blocka sig hos UC så ingen jäkel försöker kolla upp mig där?

Är kanske paranoid men vill bara inte att folk ska veta. Räcker med familjen.
 

lia20

Viktig medlem
Poäng: 247
Blev medlem
25 Augusti 2019
Meddelanden
68
Mottagna reaktioner
97
Poäng
247
Valde att gå med på att få en förvaltare och då få hjälp med samlingslån av mina föräldrar.

Börjar dock tvivla på mitt val. Borde kanske valt att bara släppa allt till kronofogden eller ansöka om skuldsanering..?

Känner mig så sjukt handikappad i dagens samhälle utan bank id...
Alla kommer dessutom förstå att något är konstigt när jag aldrig kan swisha? Och dessutom går runt med ett maestro kort som man gjorde när man vad 15 år..

Det är små problem i sammanhanget men det tär ännu mer på den lilla självkänsla jag har. Bär på så sjukt mycket skam och rädsla för att detta ska komma fram till personer jag inte vill ska veta..

Kan man blocka sig hos UC så ingen jäkel försöker kolla upp mig där?

Är kanske paranoid men vill bara inte att folk ska veta. Räcker med familjen.

Om man kan blocka sig hos UC så som du skriver vet jag inget om. Om någon har förvaltare är dock en offentlig uppgift, och utlyses dessutom via dom i tingsrätt samt https://poit.bolagsverket.se/poit/PublikPoitIn.do
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp