Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
3. Advisa - Jämför 29 kreditgivare.
4. Santander - Låg ränta (fr 3,95%), ingen förmedlare
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

JAG KOM UPP IGEN!

Diskussion i 'Jag lyckades!' startad av kämpakämpakämpa, 17 juli 2018.

1. kämpakämpakämpa

kämpakämpakämpa Ny medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Trofépoäng:
    6
    Hej,

* Ber i förväg om ursäkt för stavfel, särskrivningar etc*.

Jag är en kille på 24 år. Jag tänkte passa på att berätta om min resa från spelberoende till att vara spelfri och ha koll på ekonomin.

Jag vill bara specifiera mina lån jag hade när det var som värst:

SMS-lån: Cirka 8 stycken.
    "Vanliga"/större lån: 5 stycken.

Jag har alltid varit en fotbollskille. Enda sen jag var liten har jag kollat fotboll, både på TV och live. Mitt spelintresse blev till då jag upptäckte stryktipsets logga ute på stan, jag förstod inte vad det var, men fick senare reda på att det var en sida man kunde spela på sitt favoritlag, och tjäna pengar. Så fort jag fyllde 18 så kunde jag äntligen få testa att betta för mina egna pengar, helt otroligt. Min vinstkurva gick upp och ner, jag spelade bort mycket pengar men jag överlevde. Hade dock inte så mycket att jag kunde spara pengar. Under 2014 blev det mer intensivt då jag fick en annan tjänst inom jobbet och därmed högre lön.

Mitt beroende eskalerade rejält under 2016 då jag gick igenom ett breakup med mitt ex under sommaren. Efter det så var bettingen det enda jag fick en kick av, och det enda jag då tyckte var kul. Samtidigt som det var kul, så skapade det desto mer ångest. Jag spelade alldeles för mycket, var fast i min egen bubbla och tänkte inte på något annat än att betta, betta och betta. Jag brydde mig inte om mig själv. Jag gick upp i vikt, kunde inte sova. Jag var tvungen att sälja det ENDA jag brydde mig om, min dator. Jag kunde inte längre göra musik. Det spelade ingen roll, jag behövde pengar för allt jag var fokuserad på var att spela ikapp mina förluster, vilket bara skapade mer problem.

Problemen kom snabbt krypande krypande när jag en månad bettade innan jag betalat mina räkningar. Jag tog ett lån för att betala allt, men bettade för detta istället. Ni förstår, en sjukt ond cirkel. Jag mådde OTROLIGT dåligt. Jag hade en sjuk ångest som ledde till att jag sjukanmälde mig i veckor, bara låg hemma. Jag hade inte råd att köpa mat så jag levde på rostmackor med ketchup. Jag fick PANIK och det var här det riktigt stora problemet började, jag tog mitt första SMS lån. Jag spelade bort det och tog ett till, lyckades spela ikapp det första SMSlånet, men förlorade allt igen. Skulderna byggdes på, i takt med min ångest.

Det fortsatte tills december 2017 då mina inkasso krav inom någon vecka skulle skickas till KF. Jag var tvungen att berätta för mina päron. Jag ringde och berättade att jag är beroende och att jag har skulder, stora skulder, cirka en kvarts mille. De blev förkrossade och samtidigt som jag kände mig värdelös och hopplös, så har jag aldrig vart så lättad i hela mitt liv. Jag har gått och burit på detta så otroligt länge, helt ensam. Jag bestämde mig för att inte ta en UC till. Inte ett enda lån. Inte betta en krona till.

Vi hade ett rejält snack och jag förstår inte hur jag kunde vart så naiv, jag har alltid trott att allt ska lösa sig, att mitt spelande kommer att vända och att jag äntligen kan betala ikapp allt. Efter många långa dagars diskussioner huruvida de ska kunna hjälpa mig med en temporär ekonomisk lösning, så kom vi överens om att de ska betala mina skulder. Självklart kändes det inte bra, men jag ser hellre att jag gör på detta vis, istället för att hamna hos KF.

Jag började gå på spelberoendemöten som ett krav. Jag hade inte tid att göra det under jobbtid, så jag gick på Skype möten, varje torsdag. Det var otroligt givande då ett gäng spelberoende pratar ut, ställer frågor och diskuterar.

Samtidigt som detta hade jag en otroligt tight budget, då majoriteten av lönen gick till mina päron. Jag hade nu råd att köpa mat, men inget mer än så. Jag levde på detta sätt tills slutet av maj, då jag slutade gå på spelberoendemöten. Jag kände mig klar, jag kunde nu kolla på fotboll och känna en kick utan att behöva spela, jag var fri.

Jag fortsatte betala av till mina föräldrar tills förra veckan, jag fick ett lån. Jag har betalat av en stor del av min skuld nu och betalar cirka 7 tusen på lånet varje månad. Jag kan leva igen och jag är så sjukt glad att jag äntligen kan stå upp på egna ben.

Jag vill bara väcka någon slags glöd hos de som satt i samma sits och säga att det kan bli bra igen, bara man kämpar. Jag ändrade allt och sprang ifrån mitt gamla jag, trots att jag var på botten, jag kämpade och jag vann.

Fråga mig gärna vad som helst! :)

Lånforum.se, Terry_, ettib och 5 andra gillar detta.
  2. Mimosa

Mimosa Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Trofépoäng:
    92
    Vilken härlig berättelse. Starkt jobbat. Din berättelse kommer säkert de som sitter i denna jävulska klor få framtidstro. :)

Terry_ och kämpakämpakämpa gillar detta.
  3. kämpakämpakämpa

Mottagna gillanden:
    10
    Trofépoäng:
    6
    Tack! :) Håller tummarna.

Terry_ gillar detta.
  4. gran

gran V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    83
    Trofépoäng:
    272
    Lycka till i framtiden!

kämpakämpakämpa gillar detta.
  5. hollygolightly

hollygolightly V.I.P

Mottagna gillanden:
    131
    Trofépoäng:
    296
    Bra jobbat och skönt att läsa att dina föräldrar hjälpte dig, inte bara genom att betala av dina skulder utan också att tvinga dig att ta tag i ditt spelberoende. Det är kärlek!

Hope777 och kämpakämpakämpa gillar detta.
  6. kämpakämpakämpa

Mottagna gillanden:
    10
    Trofépoäng:
    6
    Du med x1000!

7. kämpakämpakämpa

Mottagna gillanden:
    10
    Trofépoäng:
    6
    Precis, hade de bara langat pengar så tror jag inte att jag hade fattat allvaret.

hollygolightly gillar detta.
  8. snowman

snowman Viktig medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Trofépoäng:
    32
    Tjusit, grattis!

Tommy gillar detta.
  9. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    1 948
    Trofépoäng:
    967
    Grattis!! Bra jobbat!

Tommy gillar detta.
  10. Laika

Laika V.I.P

Mottagna gillanden:
    113
    Trofépoäng:
    277
    Starkt jobbat! Fortsätt så! Är själv sen snart ett år spelfri. Vetksr som du har bestämt dig på riktigt och är motiverad vilket jag tror är av största vikt för att kunna hålla sig spelfri. Rekommenderar dock att du få och då försöker fortsätta gå på spelmöten för att inte tappa gnistan och fortsätta göra jobbet för att hålla dig spelfri. Spelmissbruket kommer ju finnas kvar men så länge du inte spelar igen kommer det gå utmärkt

Stort grattis och lycka till i fortsatta spelfriheten !

Hope777 gillar detta.

Dela sidan