• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Jag spionerar på min sambo som har skulder

Sambon

Medlem
Poäng: 47
Blev medlem
7 December 2021
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
16
Poäng
47
Allt började med att varje månad dök upp kuvert från diverse banker och långivare, ofta nya/olika varje månad. Det dök dessutom upp en del uc:n brevlådan. Jag frågade min sambo som sa att de bara skickade reklam och att uc:n var för typ nått köp på Klarna. Detta har gjort mig sjukt misstänksam. Jag har börjat öppna lite av hans post och även läst sms i hans mobil. Allt utan hans vetskap så klart. Det jag lyckats lista ut är att han är fast i lånefällan, i stället för att låta det gå till inkasso tar han nya lån hos nya banker för att betala. Och när han inte kan betala den nya banken tar han ytterligare nya lån.

Jag kan inte berätta för min sambo att jag läser hans post och sms. Det är inget alternativ. Samtidigt ljuger han om detta och vägrar säga sanningen vilket gör mig arg. Ni som varit i samma situation fast på andra sidan (lånat i hemlighet), vad ska jag göra? Just nu är jag inne på att sno nått kravbrev så att skulden går till inkasso, istället för att han ska låna hos en ny bank.

Han har idag skulder hos cirka 6 banker/långivare. Varav 1 sms-lån. Ett lån är på 25 000, ett på 35 000. De andra har jag inte lyckats spara. Vill så gärna få honom att fatta att jag vet vad han gör och att han ska berätta. Men detta verkar inte vara ett alternativ. Och jag kan inte säga att jag öppnar hans post i smyg, det skulle sluta i skuldbeläggande av mig.

Ni som lånat i smyg. Är det bara för mig att vänta på att fogden ska knacka på dörren? Är det en bra idé att ta post så att lånen går till inkasso eller är det bara elakt och dumt?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 254
Mottagna reaktioner
13 377
Poäng
8 917
Din sambo kanske är medlem här på forumet :D
 

Drolzan

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
14 Juni 2016
Meddelanden
1 000
Mottagna reaktioner
487
Poäng
557
Man kan väl köpa en upplysning, så får man upp alla skulder på den personen osv.

Om jag va du så hade jag berättat och lagt upp alla korten på bordet. Om han är ärlig så kommer väl du förhoppningsvis stå på hans sida och hjälpa honom.

Sen är de väl typ olagligt att öppna någon annans post.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
911
Poäng
817
Allt började med att varje månad dök upp kuvert från diverse banker och långivare, ofta nya/olika varje månad. Det dök dessutom upp en del uc:n brevlådan. Jag frågade min sambo som sa att de bara skickade reklam och att uc:n var för typ nått köp på Klarna. Detta har gjort mig sjukt misstänksam. Jag har börjat öppna lite av hans post och även läst sms i hans mobil. Allt utan hans vetskap så klart. Det jag lyckats lista ut är att han är fast i lånefällan, i stället för att låta det gå till inkasso tar han nya lån hos nya banker för att betala. Och när han inte kan betala den nya banken tar han ytterligare nya lån.

Jag kan inte berätta för min sambo att jag läser hans post och sms. Det är inget alternativ. Samtidigt ljuger han om detta och vägrar säga sanningen vilket gör mig arg. Ni som varit i samma situation fast på andra sidan (lånat i hemlighet), vad ska jag göra? Just nu är jag inne på att sno nått kravbrev så att skulden går till inkasso, istället för att han ska låna hos en ny bank.

Han har idag skulder hos cirka 6 banker/långivare. Varav 1 sms-lån. Ett lån är på 25 000, ett på 35 000. De andra har jag inte lyckats spara. Vill så gärna få honom att fatta att jag vet vad han gör och att han ska berätta. Men detta verkar inte vara ett alternativ. Och jag kan inte säga att jag öppnar hans post i smyg, det skulle sluta i skuldbeläggande av mig.

Ni som lånat i smyg. Är det bara för mig att vänta på att fogden ska knacka på dörren? Är det en bra idé att ta post så att lånen går till inkasso eller är det bara elakt och dumt?
Bättre att ta smällen kanske och säga att du öppnat posten (skyll på att du råkade öppna fel när du sorterade ut dem och öppnade ett av hans av misstag) innan det går för långt och det blir alldeles för stora skulder.

Sen helt enkelt tvinga honom att säga allt
 

Haiwaergott

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
8 Juni 2020
Meddelanden
96
Mottagna reaktioner
61
Poäng
187
Lena?? ÄR DET DU??!

Skojja, fan jobbig situation. Jag har ingen vettig input men jag tror det bästa du kan göra är att säga att du ”råkade öppna ett brev” sen gå in direkt och säga att du förstår och att ni kan hjälpa varandra.
 

Sambon

Medlem
Poäng: 47
Blev medlem
7 December 2021
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
16
Poäng
47
Lena?? ÄR DET DU??!

Skojja, fan jobbig situation. Jag har ingen vettig input men jag tror det bästa du kan göra är att säga att du ”råkade öppna ett brev” sen gå in direkt och säga att du förstår och att ni kan hjälpa varandra.
Jag gjorde så en gång när jag hittade ett inkassokrav för ett tag sen. Sa att brevet ”gått sönder i posten och öppnats.” Skulden som framkom där var inte så stor i förhållande till hans lön men ändå, en av flera uppenbarligen. Var absolut inte skuldbeläggande men han blev stressad så klart ändå. Han sa att de måste ha skickat till fel person, att banken klantat sig. Sen när jag frågade några dagar senare så hade han ”pratat med banken och rett ut misstaget”
 

Drolzan

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
14 Juni 2016
Meddelanden
1 000
Mottagna reaktioner
487
Poäng
557
Jag gjorde så en gång när jag hittade ett inkassokrav för ett tag sen. Sa att brevet ”gått sönder i posten och öppnats.” Skulden som framkom där var inte så stor i förhållande till hans lön men ändå, en av flera uppenbarligen. Var absolut inte skuldbeläggande men han blev stressad så klart ändå. Han sa att de måste ha skickat till fel person, att banken klantat sig. Sen när jag frågade några dagar senare så hade han ”pratat med banken och rett ut misstaget”
Frågan är, hur länge har ni varit tsm?
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
911
Poäng
817
Jag gjorde så en gång när jag hittade ett inkassokrav för ett tag sen. Sa att brevet ”gått sönder i posten och öppnats.” Skulden som framkom där var inte så stor i förhållande till hans lön men ändå, en av flera uppenbarligen. Var absolut inte skuldbeläggande men han blev stressad så klart ändå. Han sa att de måste ha skickat till fel person, att banken klantat sig. Sen när jag frågade några dagar senare så hade han ”pratat med banken och rett ut misstaget”
Får trycka på lite och ställa lite krav på honom och helt enkelt inte ge dig tills han erkänner och blir han arg är det bara att fortsätta ändå och säga att du vet sanningen helt enkelt
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp