Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jak - sparpoängsbehov

Hej!

Jag har nyligen slutbetalat mitt lån hos JAK i förtid, men för att få ut det så kallade "eftersparandet", så fattas det nu sparpoäng. Har förstått att medlemmar kan skänka varandra sparpoäng, men jag känner ingen i bekantskapskretsen som är med i Jak. Så detta är ett långskott men vore ytterst tacksam om det finns någon här som kan skänka mig sparpoäng.

Innan någon attackerar en för "tiggeri", så vill jag bara påpeka att sparpoängen i sig inte kan likställas vid pengar utan det har värdet av att man kan skänka till någon man känner inom Jak eller olika hjälporganisationer.

jag har också ett efterspar hos jak som jag väntar på, menar du att man kan få ut det tidigare med sparpoäng? Kan du förklara hur det skulle funka?

Ja det går att korta ned väntetiden på efterspar-pengarna med hjälp av sparpoäng. När det råder balans får man ut eftersparandet. De som sparar pengar hos Jak får sparpoäng för varje krona (varje dag/mån), men de kan inte användas som "pengar", däremot så gör de att om man vill låna hos Jak så slipper de efterspara och betalar då bara amortering (inget eftersparande) eller så skänker de sparpoäng till de som behöver. Därav min fråga. Hoppas det blev någorlunda begripligt :)

Är det inte så att man får poäng genom att spara pengar hos deras sparkonto också?

Stämmer! Det är lite svårt få grepp om upplägget ibland, men säg att du lånar 100 000 kr hos JAk, då är det i de flesta fall eftersparandelån, det vill säga att om månadsavgiften är 2600, så är 1300 amortering på lånet och övriga 1300 är ditt eftersparande. När du slutamorterat ditt lån enligt betalningsplanen, så har du också sparat 100 000 som du får ta ut, men i mitt fall så betalade jag av lånet i förtid, men då fattas det sparpoäng för att få ut min spardel i förtid. Jag kan välja göra ingenting så genereras sparpoäng på mitt nuvarande sparkapital, men då tar det c:a 2 år till eller så kan man om man har tur få sparpoäng av andra JAK medlemmar som enbart sparat pengar där och har gott om sparpoäng.

Stämmer! Det är lite svårt få grepp om upplägget ibland, men säg att du lånar 100 000 kr hos JAk, då är det i de flesta fall eftersparandelån, det vill säga att om månadsavgiften är 2600, så är 1300 amortering på lånet och övriga 1300 är ditt eftersparande. När du slutamorterat ditt lån enligt betalningsplanen, så har du också sparat 100 000 som du får ta ut, men i mitt fall så betalade jag av lånet i förtid, men då fattas det sparpoäng för att få ut min spardel i förtid. Jag kan välja göra ingenting så genereras sparpoäng på mitt nuvarande sparkapital, men då tar det c:a 2 år till eller så kan man om man har tur få sparpoäng av andra JAK medlemmar som enbart sparat pengar där och har gott om sparpoäng.

Jag förstår.Jag har ett lån där som jag kommer att få ut om 12 år, även om jag löser denna i förtid. Lite surt, men det visste man redan från början, så ingenting att klaga på. Låt oss säga att man sparar 100 000 kr hos deras sparkonto, hade det gett många sparpoäng?

Om du sparar 100 000 kr ett år hos JAK, så bör det ge runt 1,2 miljoner sparpoäng (kanske något mindre, men över miljonen).

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp