Lånforum.se rekommenderar
1. Sambla - Perfekt för samlingslån (tips)
2. Advisa - Jämför 32 kreditgivare
3. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
4. Lendo - Bra komplement vid samlingslån
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

känner mig väldigt nere

Diskussion i 'Hjälp!' startad av 2pac, 3 februari 2019.

1. 2pac

2pac V.I.P - Trofépoäng: 287

Mottagna gillanden:
    116
    Trofépoäng:
    287
    Hej,

Jag har så jag precis på pricken går runt om månaden och kan betala alla lån (1,34 miljoner i skulder) men jag är så väldigt nere nu. Sista dagen jag spelade var 21a december.

Jag har inte sökt någon hjälp, har inte vågat öppna upp mig för mina nära och jag bröt det med min tjej nyligen (hon var inte bra för mig, tror jag) och jag känner mig så otroligt otroligt ensam just nu. Jag kämpar på jobbet för att hålla allt uppe.

Alla mina planer som jag hade i livet bara fallerar. Jag fäller bokstavligen några tårar samtidigt som jag skriver detta inlägg. 3:e återfallet är detta nu och jag ville verkligen inte skada min familj på det här sättet igen. De är så stolta över mig och glada att jag hållt mig spelfri i flera år och att allt i livet går så bra i övrigt. Det var verkligen inte meningen att det skulle bli såhär och det är värre ekonomiskt än vad det någonsin har varit. Jag har bara inte mage att berätta...

Jag känner ett så stort tomrum just nu, varför har jag gjort det här? Jag har fått fantastiska förutsättningar i livet och haft föräldrar som gjort allt för mig och bara stöttat mig. Jag känner så mycket skuld just nu...

Vet inte vad jag vill få ut av detta men mår så dålig just nu

2. Lilaros

Lilaros V.I.P - Trofépoäng: 506

Mottagna gillanden:
    459
    Trofépoäng:
    506
    Ja, svårt. Jag har känt mig tom med idag. Slutade spela en vecka efter dig ungefär. Jag tror det är sorgen, att man kan fixa till livet rätt okej men att man inser hur illa man har gjort sig själv och sabbat.
    Har du betalat 1,3 miljoner eller har du kvar dem? Jag tror det är bra att göra saker för att tänka på något annat. Funderade själv på att ta tåget in till stan, gå på badhuset och avsluta dagen med bio. (har en biobiljett och badet är inte så farligt dyrt). Bara hitta på något sätt att samla energi för du kommer säkert behöva det.
    Nu när jag skrev om att göra något skoj blev jag trött av bara tanken. :confused:
    Men gråt om du behöver vara ledsen och förbannad.
    Det är gjort nu och i det förflutna och du har så mycket kvar, allt utom dina från början skitbra förutsättningar. Om du vill tillbaka dit hittar du säkert ett sätt även om det tar tid.

*Trött-i-själen* gillar detta.
  3. 2pac

Mottagna gillanden:
    116
    Trofépoäng:
    287
    Jag har 1,3 miljoner i skulder nu. Räknar jag med CSN så 1,5-1,6... Genom åren har jag väl säkert gjort av med 1 miljon på spel också... Jag har ett väldigt stort socialt liv så jag har hur många vänner som helst (vissa bättre än andra såklart) så har alltid saker att göra på helgerna liksom även luncher på vardagarna och AW's ibland. Men så fort jag blir lämnad ensam så mår jag så dåligt för på något sätt kastas jag tillbaka till verkligheten. Är ingen som känner till min situation så jag känner mig som en bluff.

Om ni känner till lukasbetting så känner jag igen mig en hel del i det han säger. Jag har talets gåva också och det är hemskt när man är i ett missbruk och det används på fel sätt.

4. abbe

abbe Kunnig medlem - Trofépoäng: 377

Mottagna gillanden:
    240
    Trofépoäng:
    377

Jag har sagt det förut och säger det igen, var inte så hårda mot er själva, du har ju insett att du gör fel, du vet att du har ett missbruk, du har haft ångest och klandra dig själv nog. Missbruket bästa föda är negativ energi och självförakt.

Jag sitter i en helt annan sits än du men har varit spelmissbrukare i närmare 30 år (aktivt, givetvis med uppehåll och i olika faser vad det gäller konsekvenser)

Det som hjälpt mig mest med att hålla mig från spel var när jag börja bry mig om mig själv, jag har inte varor spelfri nån längre stund men känner mig väldigt stark i det i alla fall för tillfället, mycket på grund av att jag tagit hjälp av alla spärrar som finns.

Men jag har de 3 senaste åren fram till nyligen vart jämförbart näst intill spelfri så till vida att det inte raserat min ekonomi den har trots en del återfall blivit bättre stegvis.

Nyckeln är att jag lyckats hantera mina återfall bättre och slitit mig ifrån suget innan alla pengar varit borta. Detta har varit möjligt endast genom att jag förlåtit mig själv för att jag spelat igen, inte sagt att det är skit samma, men accepterat förlusterna och inte jagat efter att fixa till med spel igen.

Har också blivit öppnare med mitt missbruk vilket också hjälpt.

Men det jobbigaste har varit under dessa tre år att leva som en liten råtta jämfört med hur det kunnat varit jag har tänkt "när skall jag få en chans igen att komma ikapp och på fötter" när jag spela hårt och var inne i det så trots att jag inte vann ofta eller mycket så var det annat som gjorde att saker löste sig titt som tätt. Men nu gick det 3 år när allt bara gick dåligt kan man säga. Men jag bet ihop och hoppades det skulle vända och det har det gjort. Ja 500.000 i skulder varav 200.000 på 22% skit lån på BN men jag har pengar över när månaden är slut och jag mår bra.

Försök att inte straffa er mer det har ni som sagt gjort tillräckligt och "folk" där ute kommer döma och så det räcker liksom i sig. Det är tråkigt när man inte kan hitta kickarna man fick i spelet men håller man sig och försöker vara positivt trots skiten man sitter i finns det rätt stor chans att man kan hitta nån sund ersättning. (obs säger inte att det är lätt och jag vet inte mer om dig än det du skriver, vill bara ge min bild och syn på det, det är värt att kämpa och se framåt då kan det i pri cip bara bli bättre) och kom ihåg klandra inte er för det ni gör dåligt eller inte gör alls som ni borde utan klappa er på axeln för det ni faktiskt gör, det ger oftast energi och man gör mer i slutändan än ingenting som man ofta gör när man är låg och självanklagande.

Kman, Syrran, 2pac och 3 andra gillar detta.
  5. 2pac

Mottagna gillanden:
    116
    Trofépoäng:
    287
    Tack för orden.

De senaste dagarna har varit riktigt skit. Känner mig riktigt tom på insidan och ensam, trött hela tiden (en helt annan typ av trötthet än i vanliga fall). Jag är inte ensam har familj och vänner men ingen jag vågar prata med nu. Mitt förhållande är slut (jag bröt det) tror jag bara var i det av självskadebeteende, känslan av att må dåligt var bekant och trygg helt enkelt. Blev inte bra behandlad. Och nu är jag ensam, ingen bekräftelse, ingen som säger att den älskar mig etc.

Och framför allt mitt samvete äter verkligen upp mig och jag har svårt att koncentrera mig på jobbet och göra saker. Min familj kommer få reda på detta förr eller senare oavsett hur länge jag försöker dölja detta, det är så mycket pengar 1,3 mkr. Jag vill inget annat än berätta men har redan gjort detta 2 gånger tidigare (2-300 tkr då) och det är värre än någonsin nu. Jag är mellan 20-30 år och ni kanske tycker det är löjligt men jag har också nojja över att bli gammal och inte hitta rätt tjej, att aldrig få köpa en bostad som jag initialt hade förutsättningar för och tänkt mig.

De värsta känslorna är mot min familj, jag svor och lovade att detta aldrig skulle hända igen. Nu sitter jag som djupast i skiten och ler och låtsas som ingenting och som allt går bra och är bra. Jag gör detta väldigt bra mot alla i min omgivning. Jag lever ett dubbelliv och är en fake person som är duktig på att snacka och jag mår skit...

6. 2pac

Mottagna gillanden:
    116
    Trofépoäng:
    287
    Har för övrigt hållt mig spelfri sen 21a december fortfarande.

Någon som varit i liknande sits?

Jag är rädd att detta blir droppen för min familj, framför allt 1 person som ställt upp för mig båda gångerna när alla andra i familjen tagit avstånd. 1 person som verkligen trott på mig och att jag kan förändras och hen sa att detta blir sista gången sist detta hände...

Jag tror inte jag klarar detta.

Terry_ gillar detta.
  7. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 2 147

Mottagna gillanden:
    4 016
    Trofépoäng:
    2 147
    Jo du. Klarade jag det gör du det!
    Se till att ta ett steg i taget bara.

Kman, Syrran, 2pac och 1 annan gillar detta.
  8. nyfiken

nyfiken Viktig medlem - Trofépoäng: 137

Mottagna gillanden:
    45
    Trofépoäng:
    137
    Klart att du kan klara det!

Väldigt liknande resa för mig. Det som litegrann blev vändpunkten för mig var faktiskt när allt hamnade hos Kronofogden. Då slipper man "post-ångesten" och laborera med alla fakturor. Fortfarande dras med ett koppel betalningsanmärkningar - visst är det frustrerande då jag verkligen behöver ett större lån för att betala privata skulder men att jag varit diskad från de allra flesta lån under dessa år har nog hjälpt mig att få stopp på raset, åtminstone.

Blev också lite lättare att berätta för min mor då, när man verkligen var på botten (det vill säga med fet KF-skuld). Hon har ställt upp med sjuka summor för mig och den skulden har ökat istället för minskat - men jag pratar numera öppet med henne om allt, engagerar henne i mitt kreditbetyg osv. Mitt jobb blev också indraget och informerat i och med KF, liksom mina bättre vänner. Givetvis på sätt och vis "pinsamt" att vara en KF-kund - men hellre den bilden än bilden som "spelmiljonär" som jag tidigare hade och som förde mig ner på botten. Och du pratar om stress för att träffa någon osv... Du kan inte kliva in i någonting med detta läge, med denna ångest - däremot kommer du såklart att träffa någon när du gillar dig själv. Och det handlar INTE om kontoutdraget, lovar.

Ska jag tipsa om något som verkligen får dig att bryta trenden och blicka framåt är det faktiskt att släppa till KF. Säger inte alls att det är "rätt" - men för mig tog det bort mycket av stressen/ångesten i alla fall. Fick litegrann börja om - dels ekonomiskt, dels också som "människa", med självbild osv. Och sedan berätta för den där personen som ställt upp på dig - jag kan lova att hen INTE vill att du ska må så här.

Kman, Auron, Syrran och 4 andra gillar detta.
  9. Syrran

Syrran V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 537

Mottagna gillanden:
    494
    Trofépoäng:
    537
    Vilket bra o stärkande inlägg!!

abbe gillar detta.
  10. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 2 147

Mottagna gillanden:
    4 016