• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Köp av sportbil - Billån med säkerhet

Marvel

Viktig medlem
Poäng: 126
Blev medlem
4 April 2023
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
34
Poäng
126
Du skriver att du har 150k sparat och har 150k i blancolån. Rent matematiskt så betyder det egentligen att du inte har en kontantinsats och hade behövt belåna hela bilens kostnad. Kan vara ett bra sätt att se på det inför köpet för då kan du ställa dig frågan ”Hade jag belånat mig till 650k för att köpa en bil helt utan insats som garanterat kommer tappa värde?” Om svaret är nej så hade jag om jag vore du tänkt över detta ännu mer. Jag förstår att det är lockande att efter studietiden unna sig sådant man verkligen vill ha, men jag hade personligen fokuserat på att bygga upp en buffert eller annan form av vana för sparande först (investeringar t.ex). Hur längesedan var det du började jobba?

Vad gäller själva lånet och dina utsikter så tror jag faktiskt det kan bli svårt att få ett lån beviljat för så mycket mer än din årsinkomst. När det kommer till ränta så vore jag förvånad om du fick förslag på mindre än 10% faktiskt i dagens läge. Som referens: Jag har en taxerad årsinkomst på 480k och ansökte nyligen om ett lån på 300k på 10 år med kreditbetyg 0.5% och blev som bäst erbjuden 7% effektiv ränta.
På så sätt så stämmer det, det klokaste hade ju självklart varit att lösa av lånet med kontantinsatsen och avvakta ett tag. Ja var mest fundersam över möjligheterna här men sen om det blir av eller ens går igenom är en annan sak. Har jobbat sen 2021 så 2 år nu med en bra löneökning med tiden :) Har kikat litegrann vad som gäller med räntan och vet att den är relativt hög just nu vilket är en sak ja tittar väldigt noggrant på självklart. Ja får se vad som blir av med det, men i själva verket är ja mest ute efter huruvida min situation ser ut för ett såpass stort lån. Detta behöver nödvändigtvis inte vara en sportbil utan en finare bil överlag!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Marvel

Viktig medlem
Poäng: 126
Blev medlem
4 April 2023
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
34
Poäng
126
Låter inte särskilt smart att belåna dig ännu mer för att ha råd med en leksak. Har du inte lärt dig något efter alla år i skuldträsket? Jakten på snabba kickar kommer få dig att hamna djupt på botten ännu en gång.

Tänk om och tänk RÄTT.
Har aldrig tagit en massa skumma lån innan, lånet ja har nu just är dels på grund av tidigare situationer med familjerelationer osv vilket var ett tag sen där ja fick ingrippa för att hjälpa till. Generellt sett har ja aldrig tyckt om lån eller användning av krediter och har idag ingenting på registret, men vet att om ja vill ha nåt ja drömt om länge så får man nästan köra på lån hur som helst sålänge det görs rätt. Bor i hyresrätt med relativt låg kostnad varje månad, hög inkomst och med eget privat garage för bil. Sen kan ja nämna att jag inte enbart jobbar som ingenjör utan även har en deltidsanställning på Circle k där ja tjänar minst 10 tusen varje månad i fickan så på så sätt har jag den säkerheten också.
 
Senast ändrad:

Marvel

Viktig medlem
Poäng: 126
Blev medlem
4 April 2023
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
34
Poäng
126
Ett lån med bilen som säkerhet borde ge bättre villkor än ett vanligt blancolån utan säkerhet. Har själv dock varit med om motsatsen faktiskt. Gällande dyra sportbilar bör man ta med kostnader utöver inköp t.ex service, drivmedel, ev. reparationer, garageplats, ev. vinterförvaring etc. Ju dyrare bil man har ju dyrare brukar en del av dessa kostnader vara och ju mer påkostad bilen är med olika finesser ju fler saker kan faktiskt gå sönder.
Vill inte vara någon glädjedödare, men "been there, done that" and even bought a T-shirt.
Räknar med att service och underhåll även kommer vara en faktor som kommer kosta pengar varje månad, sen hur mycket vet ja inte men det är nåt jag är beredd på :) Ja förstår vad du menar, ville mest se över möjligheten och ge det en chans. Går det inte som ja vill eller blir det för dyrt så får jag väl sälja tillbaka den! Har ju trots allt bilen som säkerhet för lånet.
 

Marvel

Viktig medlem
Poäng: 126
Blev medlem
4 April 2023
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
34
Poäng
126
Hej!

En uppdatering: Valde att betala mitt blancolån med sparpengarna. Har nu skrivit kontrakt för ett leasingavtal på ett år för en nyare Mazda 3. Tänker att jag har den ett år eller så och sparar upp en buffert innan jag ger mig på min drömbil. Är supernöjd! ^^

qsz03E4_d.webp
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 837
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Hej!

En uppdatering: Valde att betala mitt blancolån med sparpengarna. Har nu skrivit kontrakt för ett leasingavtal på ett år för en nyare Mazda 3. Tänker att jag har den ett år eller så och sparar upp en buffert innan jag ger mig på min drömbil. Är supernöjd! ^^

qsz03E4_d.webp
Klokt men inte lika roligt
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Hej!

En uppdatering: Valde att betala mitt blancolån med sparpengarna. Har nu skrivit kontrakt för ett leasingavtal på ett år för en nyare Mazda 3. Tänker att jag har den ett år eller så och sparar upp en buffert innan jag ger mig på min drömbil. Är supernöjd! ^^

qsz03E4_d.webp
Mkt bra tänkt!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp