Lånforum.se rekommenderar
1. Sambla - Perfekt för samlingslån (tips)
2. Advisa - Jämför 32 kreditgivare
3. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
4. Lendo - Bra komplement vid samlingslån
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Köp på krita från Blocket

Diskussion i 'Fritt' startad av Danne, 23 oktober 2017.

1. Danne

Danne Gäst

Har kommit en ny tjänst som erbjuder delbetalning (lån) när man handlar från andra privatpersoner. I en artikel om bolaget skrevs följande:

"Zaver är en ny svensk betalningstjänst som ska ge användare möjlighet att köpa grejer på kredit på köp-och-sälj-tjänster som till exempel Blocket.

Tanken är alltså att Zaver kommer att betala säljare hela beloppet medan köparen kommer att få delbetala köpbeloppet plus ränta efter en fastställd betalningsplan. Zaver kommer precis som andra delbetalningstjänster göra en kreditbedömning av köparen för att se om köparen är kreditvärdig."

Last edited by a moderator: 24 november 2017
    Lasseman och Salibas gillar detta.
    • Bästa samlingslån Sambla & tips
    • Monetti 20 000 kr över 1 år, många godkända lån under 2019.
    • Spargo 150 000 kr över 10 år, UC. Finns ej hos förmedlare.
  2. Hmm

Hmm Gäst

Så nu kan man skuldsätta sig när man köper av privatpersoner, ett steg framåt....

Kameleonten gillar detta.
  3. Salibas

Salibas Ny medlem - Trofépoäng: 6

Mottagna gillanden:
    1
    Trofépoäng:
    6
    Du har alltid kunnat skuldsätta dig när du köper av privatpersoner. Det är inte ovanligt att folk tar ut pengar från bankomaten med sina kreditkort för att betala andra.

Läste lite på deras sida och chattade med deras support. Det jag tycker är intressant är ju smidigheten. Av vad jag förstod så fungerar det såhär: Jag kan köpa din bil eller iPad eller whatever på en söndagsmorgon. Deras kreditprövning sker direkt, så man får besked på plats när någon skickar en betalningsförfrågan till dig. Om jag blir godkänd kan jag välja antalet månader jag vill delbetala beloppet på och signera skuldebrevet i appen med BankID. Då meddelar Zaver dig som säljare att pengarna kommer finnas på ditt bankkonto inom 1-2 bankdagar. Det krävs heller ingen kontantinsats för att köpa något då det är ett rent blankolån.

Jag tror att du skuldsätter dig mer om du tex köper en bil från en bilhandlare och delbetalar, än om du köper en likvärdig bil från en privatperson på Blocket och delbetalar. Handlaren ska ju ha sin provision på 10-15tkr och sedan tillkommer ränta och avgifter från finansbolaget som dessutom har bilen som säkerhet. Här slipper du handlarens provision, och det verkar som att uppläggningsavgiften hos Zaver idag ligger på 0 kr.

Några grundkrav var:
    Inga betalningsanmärkningar eller förelägganden hos KF
    Inkomst på minst 100 000 kr/år

Ahmed84 gillar detta.
  4. MNN

MNN Ny medlem - Trofépoäng: 2

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    2
    Det finns många personer i Sverige som inte har kreditkort och de väntar ofta på lön eller bidrag innan de handlar på t.ex. Blocket. Med den här tjänsten så kan de alltså handla oftare och lika enkelt som av en näringsidkare som använder t.ex. Klarna.

5. Salibas

Salibas Ny medlem - Trofépoäng: 6

Mottagna gillanden:
    1
    Trofépoäng:
    6
    Jag förstår vad du menar, men är inte riktigt säker på om du förstod mitt resonemang: Jag sparar fortfarande pengar på att köpa en begagnad vara på delbetalning, än att köpa en ny likvärdig sådan på delbetalning. I 10 av 10 fall är ju en ny vara dyrare än en begagnad sådan.

Så varför ska jag inte kunna köpa en begagnad iPhone 7 från Blocket på delbetalning, men kunna köpa en helt ny iPhone 7 från Tele2 på delbetalning? Jag skuldsätts ju mer då en ny iPhone 7 kostar mer än en begagnad sådan. Sedan kommer ju Klarna eller Zaver ändå vilja ha ränta när man delbetalar något, så i det avseendet ökar ju inte skuldsättningen direkt.

Om jag köper en bil från Blocket på delbetalning med en tjänst som Zaver skuldsätts jag ju i praktiken mindre än om jag köper likvärdig bil från en handlare. Detta eftersom en likvärdig bil hos en handlare kostar 10-15tkr mer pga att de är en mellanhand...sedan kommer ju Zaver eller DNB bank ändå vilja ha ränta på lånet. Men varan är billigare begagnat.

6. Oyster

Oyster V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 287

Mottagna gillanden:
    90
    Trofépoäng:
    287
    Kan man skicka från sig själv till sig själv om man har 2 bankkonton i 2 olika banker?

7. Hmm

Hmm Gäst

Vad är det för räntor?

8. turnaround

turnaround V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 717 Moderator

Mottagna gillanden:
    720
    Trofépoäng:
    717
    Haha, vilken fantastiskt genomförd egenreklam. Komplett med att ställa frågor till sig själv och få vänliga svar från sig själv tillbaka

9. ca5tio

ca5tio V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 887

Mottagna gillanden:
    902
    Trofépoäng:
    887
    Vad händer om det du handlar går sönder bil, iphone eller vilket det nu kan vara, kan du då reklamera och be få ny eller lagad det tvivlar jag på. Finns det överhuvudtaget något skydd för dig som köpare?

10. Nisse

Nisse V.I.P - Trofépoäng: 157

Mottagna gillanden:
    42
    Trofépoäng:
    157
    Det är väl som med allt annat du köper på blocket ? Beror väl på om det medkommer nån garanti på det du köper, annars är det ju alltid en viss risk när man handlar begagnat.

Dela sidan