• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Köp på krita från Blocket

D

Danne

Gäst
Poäng: 0
Har kommit en ny tjänst som erbjuder delbetalning (lån) när man handlar från andra privatpersoner. I en artikel om bolaget skrevs följande:

"Zaver är en ny svensk betalningstjänst som ska ge användare möjlighet att köpa grejer på kredit på köp-och-sälj-tjänster som till exempel Blocket.

Tanken är alltså att Zaver kommer att betala säljare hela beloppet medan köparen kommer att få delbetala köpbeloppet plus ränta efter en fastställd betalningsplan. Zaver kommer precis som andra delbetalningstjänster göra en kreditbedömning av köparen för att se om köparen är kreditvärdig."
 
Senast redigerad av en moderator:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Salibas

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
24 Oktober 2017
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Så nu kan man skuldsätta sig när man köper av privatpersoner, ett steg framåt....
Du har alltid kunnat skuldsätta dig när du köper av privatpersoner. Det är inte ovanligt att folk tar ut pengar från bankomaten med sina kreditkort för att betala andra.

Läste lite på deras sida och chattade med deras support. Det jag tycker är intressant är ju smidigheten. Av vad jag förstod så fungerar det såhär: Jag kan köpa din bil eller iPad eller whatever på en söndagsmorgon. Deras kreditprövning sker direkt, så man får besked på plats när någon skickar en betalningsförfrågan till dig. Om jag blir godkänd kan jag välja antalet månader jag vill delbetala beloppet på och signera skuldebrevet i appen med BankID. Då meddelar Zaver dig som säljare att pengarna kommer finnas på ditt bankkonto inom 1-2 bankdagar. Det krävs heller ingen kontantinsats för att köpa något då det är ett rent blankolån.

Jag tror att du skuldsätter dig mer om du tex köper en bil från en bilhandlare och delbetalar, än om du köper en likvärdig bil från en privatperson på Blocket och delbetalar. Handlaren ska ju ha sin provision på 10-15tkr och sedan tillkommer ränta och avgifter från finansbolaget som dessutom har bilen som säkerhet. Här slipper du handlarens provision, och det verkar som att uppläggningsavgiften hos Zaver idag ligger på 0 kr.

Några grundkrav var:
Inga betalningsanmärkningar eller förelägganden hos KF
Inkomst på minst 100 000 kr/år
 

MNN

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
24 Oktober 2017
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Du har alltid kunnat skuldsätta dig när du köper av privatpersoner. Det är inte ovanligt att folk tar ut pengar från bankomaten med sina kreditkort för att betala andra.

Läste lite på deras sida och chattade med deras support. Det jag tycker är intressant är ju smidigheten. Av vad jag förstod så fungerar det såhär: Jag kan köpa din bil eller iPad eller whatever på en söndagsmorgon. Deras kreditprövning sker direkt, så man får besked på plats när någon skickar en betalningsförfrågan till dig. Om jag blir godkänd kan jag välja antalet månader jag vill delbetala beloppet på och signera skuldebrevet i appen med BankID. Då meddelar Zaver dig som säljare att pengarna kommer finnas på ditt bankkonto inom 1-2 bankdagar. Det krävs heller ingen kontantinsats för att köpa något då det är ett rent blankolån.

Jag tror att du skuldsätter dig mer om du tex köper en bil från en bilhandlare och delbetalar, än om du köper en likvärdig bil från en privatperson på Blocket och delbetalar. Handlaren ska ju ha sin provision på 10-15tkr och sedan tillkommer ränta och avgifter från finansbolaget som dessutom har bilen som säkerhet. Här slipper du handlarens provision, och det verkar som att uppläggningsavgiften hos Zaver idag ligger på 0 kr.

Några grundkrav var:
Inga betalningsanmärkningar eller förelägganden hos KF
Inkomst på minst 100 000 kr/år

Det finns många personer i Sverige som inte har kreditkort och de väntar ofta på lön eller bidrag innan de handlar på t.ex. Blocket. Med den här tjänsten så kan de alltså handla oftare och lika enkelt som av en näringsidkare som använder t.ex. Klarna.
 

Salibas

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
24 Oktober 2017
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Det finns många personer i Sverige som inte har kreditkort och de väntar ofta på lön eller bidrag innan de handlar på t.ex. Blocket. Med den här tjänsten så kan de alltså handla oftare och lika enkelt som av en näringsidkare som använder t.ex. Klarna.

Jag förstår vad du menar, men är inte riktigt säker på om du förstod mitt resonemang: Jag sparar fortfarande pengar på att köpa en begagnad vara på delbetalning, än att köpa en ny likvärdig sådan på delbetalning. I 10 av 10 fall är ju en ny vara dyrare än en begagnad sådan.

Så varför ska jag inte kunna köpa en begagnad iPhone 7 från Blocket på delbetalning, men kunna köpa en helt ny iPhone 7 från Tele2 på delbetalning? Jag skuldsätts ju mer då en ny iPhone 7 kostar mer än en begagnad sådan. Sedan kommer ju Klarna eller Zaver ändå vilja ha ränta när man delbetalar något, så i det avseendet ökar ju inte skuldsättningen direkt.

Om jag köper en bil från Blocket på delbetalning med en tjänst som Zaver skuldsätts jag ju i praktiken mindre än om jag köper likvärdig bil från en handlare. Detta eftersom en likvärdig bil hos en handlare kostar 10-15tkr mer pga att de är en mellanhand...sedan kommer ju Zaver eller DNB bank ändå vilja ha ränta på lånet. Men varan är billigare begagnat.
 

Oyster

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 347
Blev medlem
9 Mars 2013
Meddelanden
1 201
Mottagna reaktioner
116
Poäng
347
Yes. Den andra parten skickar dig en betalningsförfrågan. Jag accepterade förfrågan och valde delbetalning och löptid. Sedan signerade jag skuldebrevet med BankID och den andra parten fick pengarna av Zaver.

Kan man skicka från sig själv till sig själv om man har 2 bankkonton i 2 olika banker?
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Haha, vilken fantastiskt genomförd egenreklam. Komplett med att ställa frågor till sig själv och få vänliga svar från sig själv tillbaka
 

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Vad händer om det du handlar går sönder bil, iphone eller vilket det nu kan vara, kan du då reklamera och be få ny eller lagad det tvivlar jag på. Finns det överhuvudtaget något skydd för dig som köpare?
 

Nisse

V.I.P
Poäng: 157
Blev medlem
30 Juni 2011
Meddelanden
316
Mottagna reaktioner
42
Poäng
157
Vad händer om det du handlar går sönder bil, iphone eller vilket det nu kan vara, kan du då reklamera och be få ny eller lagad det tvivlar jag på. Finns det överhuvudtaget något skydd för dig som köpare?

Det är väl som med allt annat du köper på blocket ? Beror väl på om det medkommer nån garanti på det du köper, annars är det ju alltid en viss risk när man handlar begagnat.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp