• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Köpa nyproduktion bostadsrätt, säljs inför tillträde när klar om 1.5 år.

fredrik82

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
9 Juni 2021
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Jag hyr idag och planerar köpa nyproduktion som har inflyttning i slutet av 2022. Jag har sett en bostadsrätt som är intressant och som jag skulle vilja köpa och bo i fram tills tillträde.

Hur ser låneinstitut på möjligheterna för mig att göra denna typen av affär?

Jag har möjlighet att sälja i god tid och bo på annat ställe några månader om det underlättar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

guest2020

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
17 December 2020
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
7
Poäng
26
Du har ju inga lån i dagsläget på nyproduktionen, så ser inte att det skulle vara något problem. Det enda du har gjort är att skriva på ett kontrakt och betala en summa. Nämn det bara inte.
 

fredrik82

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
9 Juni 2021
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Du har ju inga lån i dagsläget på nyproduktionen, så ser inte att det skulle vara något problem. Det enda du har gjort är att skriva på ett kontrakt och betala en summa. Nämn det bara inte.
Vistja, man tar inte själva lånet fören en tid innan inflyttning. Upplåtelseavtalet skrivs ca 4-6 månader innan tillträde så i praktiken bör det inte skilja sig från om jag ägde den idag.
Men om någon kommer på en anledning till att det kan bli problem så upplys mig gärna.
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Jag hyr idag och planerar köpa nyproduktion som har inflyttning i slutet av 2022. Jag har sett en bostadsrätt som är intressant och som jag skulle vilja köpa och bo i fram tills tillträde.

Hur ser låneinstitut på möjligheterna för mig att göra denna typen av affär?

Jag har möjlighet att sälja i god tid och bo på annat ställe några månader om det underlättar.
Du hyr idag men hinner sälja i god tid innan inflytt, förklara gärna hur det funkar då man i min värld inte lagligt kan sälja en hyresrätt?
Nåja, är det nyproduktion kör i alla fall SBAB ett "Grönt Boende" kampanj om huset är energivänligt, i praktiken innebär det reducerad ränta och endast 80% kontantinsats. Vet av erfarenhet
 

fredrik82

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
9 Juni 2021
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Du hyr idag men hinner sälja i god tid innan inflytt, förklara gärna hur det funkar då man i min värld inte lagligt kan sälja en hyresrätt?
Nåja, är det nyproduktion kör i alla fall SBAB ett "Grönt Boende" kampanj om huset är energivänligt, i praktiken innebär det reducerad ränta och endast 80% kontantinsats. Vet av erfarenhet

Du missförstod. Hyresrätten är irrelevant.

A) Köper bostadsrätt i närtid på vanligt sätt
B) Skriver köpekontrakt för nyproduktion i närtid

Så jag förbindermig att köpa två bostäder samtidigt. Nu när jag tänkt igenom det så ser jag ingen praktisk skillnad på att göra såhär eller om jag köpt A för 5 år sedan.

SBAB känner jag till, men jag utgår från att compriser hittar detta erbjudande.
 
Senast ändrad:

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Great, då har du ju stenkoll!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp