• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Köpte på avbetalning, kan ej betala. Vad händer?

r0binn

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
21 Maj 2014
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Hej,

Satt i knipan med privata skulder så jag beställde 3st mobiltelefoner innan kronofogden gav mig anmärkningar.
Vad kan hända nu när jag inte betalar? Borde väl vara bedrägeri?

Söker någon mer erfaren än mig!

Tack för hjälp

Mvh
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Det beror lite på. Om företaget du köpt av anmäler dig kommer det att handla om huruvida du haft för avsikt att betala för dem eller inte. Att du säljer av dem så fort du fått dem skulle kunna tolkas som att du aldrig tänkt betala tillbaka, men i och med att det är på avbetalning blir det lite svårare för en åklagare att bevisa, för även om man är i en knivig ekonomisk situation just nu kan man ju ha för avsikt att betala en lägre månadskostnad i ett par år om man får en klumpsumma för det man sålt. Om åklagaren menar att din ekonomiska situation visar att du måste ha varit medveten om att du inte skulle kunna betala för telefonerna skulle du kunna argumentera för att betalningssvårigheterna berott på omständigheter som du inte kunnat förutsäga.
 

Nystart

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2016
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
354
Poäng
487
Det beror lite på. Om företaget du köpt av anmäler dig kommer det att handla om huruvida du haft för avsikt att betala för dem eller inte. Att du säljer av dem så fort du fått dem skulle kunna tolkas som att du aldrig tänkt betala tillbaka, men i och med att det är på avbetalning blir det lite svårare för en åklagare att bevisa, för även om man är i en knivig ekonomisk situation just nu kan man ju ha för avsikt att betala en lägre månadskostnad i ett par år om man får en klumpsumma för det man sålt. Om åklagaren menar att din ekonomiska situation visar att du måste ha varit medveten om att du inte skulle kunna betala för telefonerna skulle du kunna argumentera för att betalningssvårigheterna berott på omständigheter som du inte kunnat förutsäga.
Tror nog inte nån polis el åklagare ens kommer lägga energi på detta vid en anmälan. Det som händer är nog att de skickar till inkasso som i sin tur skickar till KFM
 

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 521
Mottagna reaktioner
969
Poäng
787
Hej,

Satt i knipan med privata skulder så jag beställde 3st mobiltelefoner innan kronofogden gav mig anmärkningar.
Vad kan hända nu när jag inte betalar? Borde väl vara bedrägeri?

Söker någon mer erfaren än mig!

Tack för hjälp

Mvh

Du behöver inte vara orolig för en anmälan om bedrägeri. Skulden är fortfarande kopplad till dig och att lägga ner tid på att bestraffa dig på annat sätt än att endast kräva tillbaka skulden genom inkasso/kronofogden, vore slöseri för dom.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Tror nog inte nån polis el åklagare ens kommer lägga energi på detta vid en anmälan. Det som händer är nog att de skickar till inkasso som i sin tur skickar till KFM

Det håller jag med om, jag tänkte mer på r0binns undran om vad som skulle kunna hända nu.
 

r0binn

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
21 Maj 2014
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
En vän som arbetar på Tre sa att de låser telefonerna vid misstanke om bedrägeri. Då har jag altså sålt telefoner som snart kommer sluta fungera? Är där skon klämmer
 

CJ81

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
10 Mars 2017
Meddelanden
525
Mottagna reaktioner
161
Poäng
357
Vad är det som säger att det är bedrägeri?
 

r0binn

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
21 Maj 2014
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
När man köper något och inte betalar alls, då har man lurat företaget på pengar antar jag
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Det ska mer till än så, men vem köpte du telefonerna av, och vilket upplägg är det på betalningen?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp