• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Kalkylränta bolån!

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 117
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 590
Mottagna reaktioner
1 737
Poäng
1 117
Tack för länken.

Undra om de får sänka hur mycket som helst? Gränsen känns något godtycklig
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 312
Poäng
8 917
Efter sänkningen hamnar Skandiabanken på samma nivå som SBAB, Swedbank, SEB och Landshypotek bank. Stabelo har för närvarande 6,5 procent, Nordea 7 procent och Handelsbanken 7,5 procent.

Om man är på gränsen så vet man att det är bra mycket större chans att SBAB/Swedbank beviljar än att Handelsbanken gör det.
 

guest2020

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
17 December 2020
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
7
Poäng
26
Efter sänkningen hamnar Skandiabanken på samma nivå som SBAB, Swedbank, SEB och Landshypotek bank. Stabelo har för närvarande 6,5 procent, Nordea 7 procent och Handelsbanken 7,5 procent.

Om man är på gränsen så vet man att det är bra mycket större chans att SBAB/Swedbank beviljar än att Handelsbanken gör det.
Tycker att detta låter oerhört konstigt. Var tvärsäker på att Swedbank hade/har en kalkylränta på 7%! Vill minnas att de räknade på det när jag ansökte om bolån hos dem. I mitt fall så bytte jag till Nordea, då jag fick låna 600k mer från dem!
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 117
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 590
Mottagna reaktioner
1 737
Poäng
1 117
Danske bank räknar ingen kalkylränta om man binder på 30 år. (2,89%)
Intressant. Frågan är vad de räknar ut max på då. Läste här: https://danskebank.se/privat/produkter/bolan/guider/hur-raknar-banken-vid-lanelofte

"I regel brukar skuldkvotstaket ligga på 5,5 gånger din årliga bruttoinkomst. Det innebär att om du tjänar 400 000 kronor om året får du max låna 2,2 miljoner kronor. "

25 000 kr / mån ger utrymme på 1,65m. Två personer 3,3m, i teorin. Månadskostnad 5560 kr efter ränteavdrag (med räntan ovan). Att klara av det plus amorteringskravet är inga problem med två löner på 25k känns det som, dock insats på 500 000 kr behövs.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Danske bank räknar ingen kalkylränta om man binder på 30 år. (2,89%)
De behöver inte räkna med någon kalkylränt, de kan räkna med den riktiga räntan 2,89% eftersom den är fast i 30 år.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp