Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
3. Advisa - Jämför 29 kreditgivare.
4. Santander - Låg ränta (fr 3,95%), ingen förmedlare
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Klarna, få inte handla

Diskussion i 'Inkasso' startad av Mona77, 7 februari 2018.

1. Mona77

Mona77 V.I.P

Mottagna gillanden:
    7
    Trofépoäng:
    42
    Mitt konto hos Klarna hamnade hos inkasso över 3 år sedan och jag får fortfarande inte handla av de. Någon annan som råkat ut för det?

2. krakelspektakel

krakelspektakel V.I.P

Mottagna gillanden:
    80
    Trofépoäng:
    217
    De påstår väl själva att har de sagt upp krediten och skickat den till inkasso är du för evigt spärrad från att handla på faktura där. Huruvida det stämmer eller inte vet jag inte. Får de t.ex. verkligen spara en sådan uppgift om en person hur länge som helst efter att skulden är slutbetalad?

3. noll

noll Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Trofépoäng:
    27
    Jag mailade och frågade varför jag inte kunde handla på faktura då inkassoskulden betalades i sin helhet 2014 och fick då till svar att jag var spärrad på livstid från att använda Klarna, så någon andra chans får man inte! Jag skulle först köpa en klädesplagg och såg att jag inte fick upp alt Klarna, sen skulle jag köpa en telefon och samma där, men så använde jag mig av cdon där jag hittade det jag ville ha och där fick jag ett kreditutrymme på 10.000 kronor hos Qliro utan problem. Det jag tänker på är om Klarna får hantera sina kunder på detta sätt. Dem borde ju se till framtida betalningsförmåga och låta kreditprövningen avgöra. Jag ska skriva till Klarna och påpeka detta idag. Det vore suveränt om fler klagade så dem såg över sina rutiner. Se inklipp här från Klarnas hemsida vad gäller klagomål.

Jag har skickat in ett klagomål till er kundservice, men jag är fortfarande inte nöjd. Vad ska jag göra?
    Om du fortfarande är missnöjd rekommenderar vi dig att skicka en skriftlig begäran om handläggning till vårt kundombud Fanny Sandh. Hon kommer då, på ett opartiskt sätt, se över ärendet noggrant och göra en ny bedömning.

Den skriftliga begäran ska innehålla komplett information om ärendet. Kundombudet behöver veta vad som skett i dina tidigare kontakter med oss, en beskrivning av varför du inte är nöjd och hur du skulle vilja att vi löste ditt ärende. Du kommer få svar så fort ett slutgiltigt beslut har fattats, vilket vanligen sker inom ett par dagar.

Är du inte heller är nöjd med kundombudets beslut behöver du ta ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller till allmän domstol. Hos Konsumenternas Bank- och Finansbyrå, www.konsumenternas.se, kan du få kostnadsfri rådgivning. Du kan också vända dig till konsumentvägledaren i din kommun.

Ha i åtanke att vårt kundombud endast ser över ärenden som tidigare hanterats av Klarnas kundservice, så ska ni klaga så se först till att få ett svar från Klarnas kundservice. Därefter gå vidare enligt ovan!

4. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    2 098
    Trofépoäng:
    1 027
    Det är ju ingen rättighet att få låna pengar hos klarna, väljer dom att på vissa kriterier neka kredit så är det inte värre än att man inte får lån när man söker på wasakredits hemsida, man uppfyller inte kraven som dom ställer upp i sin kreditprövning. "låta kreditprövningen avgöra" skriver du, det är precis det dom gör, i kreditprövningen framgår att det varit sådana betalningsproblem tidigare att man fått gå till inkasso, och då har man bestämt att i det läget är det nej.

Lånat gillar detta.
  5. noll

noll Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Trofépoäng:
    27
    Då trådstartaren efterlyste om någon annan varit med om att bli spärrade hos Klarna eftet inkasso så tog jag mig friheten att dela min likartade erfarenhet. Min personliga åsikt är att man bör se på framtida betalningsförmåga. Jag skrev inte att jag anser det vara en rättighet att få en kredit utan Klarnas allmänna villkor och bestämmelser avgör detta. Därmed inte sagt att deras rättighet är laglig vad gäller lagring av personuppgifter vid krediter. Observera att det är helt frivilligt att gå klagomålsvägen som jag länkade till från Klarnas hemsida, se det hellre som ett tips om möjlighet att få ett korrekt svar på en fundering. Det är så många gånger som jag har reklamerat hantering av diverse ärenden som bl a rör bankväsendet där ARN och Kundombudsmannen dömt till min fördel trots att långivare/företag hävdat sin oskuld och åberopat sin vattentäta policy. Policy och allmänna vilkor måste vara så utformade att dem följer lagen. Poängterar slutligen att mitt svar var till trådstartaren, min erfarenhet av Klarna var självupplevd OCH jag skrev inte att jag ansåg att det var en rättighet att få kredit igen efter inkasso, men för den som undrar vidare så föreslår jag att man går till botten med ärendet så får man ju veta 100 procentigt vad som gäller.

Kash gillar detta.
  6. Korpen

Korpen V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    293
    Trofépoäng:
    456
    Kreditinstitut får inte diskriminera enligt svensk lag. Att åberopa föråldrad information som inte får användas längre enligt lag är inte tillåtet. Så det kan vara så att de inte får hävda riktigt gamla uteblivna betalningar som skäl för avslag. Hur det är just i detta fall vet jag inte, men kreditinstitut får iallafall inte göra som de vill.

7. Korpen

Mottagna gillanden:
    293
    Trofépoäng:
    456
    Med GDPR i maj blir de dessutom tuffare för kreditinstituten för då får de överhuvudtaget inte spara någon som helst information om personer som inte är kund hos dem efter en viss tid.

8. Lasseman

Mottagna gillanden:
    2 098
    Trofépoäng:
    1 027
    Vilken lag pratar vi om nu?

9. Korpen

Mottagna gillanden:
    293
    Trofépoäng:
    456
    Eftersom detta inte handlar om kreditupplysning då detta handlar om internt registrerad information hos kreditinstitutet. Då är det PUL som gäller, men den är rejält tolkningsbar. Den ger dock rätt för den enskilde att aktivt begära att registrerad personuppgifter tas bort (gallras). Få se om GDPR kommer tvinga företag att själva gallra information.

Så säger Datainspektionen "Uppgifter från kreditupplysningsregister ska vara aktuella. Hänsynen till den enskilde kräver också att man inte för all framtid belastas med en uppgift om till exempel en enstaka betalningsförsummelse. Därför finns regler om när uppgifter inte längre får användas och ska tas bort (gallras) ur kreditupplysningsregistren."

3 år gäller för betalningsanmärkning.

10. Lasseman

Mottagna gillanden:
    2 098
    Trofépoäng:
    1 027
    Jag menade "Kreditinstitut får inte diskriminera enligt svensk lag."
    Vilken lag i det sammanhanget?

Dela sidan