1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Knepig situation, men går den kanske att lösa?

Diskussion i 'Bolån' startad av Bolånemannen, 30 juni 2020 kl 21:37.

Tags: Add Tags
  1. Hej!

Berättar nu min situation och hör om ni tror detta kan gå att lösa.
    • Inkomst 450 tkr / år
    • 7 förfrågninar på UC i år
    • Bostadsrätt värd 3.8 MSEK i Sthlm innerstad
    • Bolån på 2.4 MSEK
    • 7 förfrågningar på UC i år, köpte bostaden i år
    • Blancolån på 250k ICA, 350k Ikano, kreditkort 100k, dvs totalt 670k
    • Inget sparande, dvs kan ses som oansvarigt då jag är mellan 33-35 år
    Jag har månadsutgifter på ca. 22k i räkningar (har ej då pengar att leva för, så går back varje månad). Så kommer behöva öka löner från mina bolag för att klara mig och ta extragigg etc. Det tar fokus från mina bolag och därför kom jag på ikväll att någon bank kanske kan lösa detta åt mig, med rätt bankkontakt.

Har Nordea idag men vill lösa min privata ekonomiska situation med blancolånen, som äter upp 12-14k/mån. Kan på banks begäran öka inkomsten till 50k/mån.

Jag har idag en belåningsgrad på 2.4/3.8 = 63% right?

Jag tänker att jag skall boka ett möte med SEB eller Handelsbanken och lägga korten på bordet. Eller annan bank (tips?).

Jag är redo att flytta två av mina aktiebolag och privata förehavanden, dvs mitt bolån även, i utbyte mot att jag får belåna lägenheten för att cleara mina skulder.

Drömmen hade varit att öka bolånet med 700k till 3.1m. Har då en belåningsgrad på 3.1 av 3.8 = 81.5%.

Det ärliga svaret gällande blancolånen är att jag spekulerat bort dem på börsen. Bör jag inte nämna det, eller bör jag nämna det och be om råd om lågrisk-fonder istället? Det är ju ett riskbeteende som de kanske drar öronen för.

Ni som har erfarenhet. Är bankerna lyhörda för såna här scenarion, eller behöver man hitta en särskild bankkontakt via en vän eller liknande för att det ens skall vara möjligt?

Framtiden ser ju ljus ut, särskilt om något av mina bolag säljs. Då blir jag förhoppningsvis god för några miljoner. Kan samtidigt committa till att spara 5k/mån i fonder banken och jag kommer överens om, för att visa att jag tar ansvar.

Enligt bolånereglerna som finns idag, kan jag vara belånad 80-82% och tjäna 35-40k/mån, eller bör jag korrigera lönen innan mötet?

Tacksam för tips och råd, även på eventuella banker som ni tror lyssnar mer på likn situationer!

2. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 5 477 Årets medlem

Mottagna gillanden:
    8 141
    Trofépoäng:
    5 477
    "Inget sparande, dvs kan ses som oansvarigt då jag är mellan 33-35 år"

Alltså, hälften av svenskarna HÄLFTEN (50%) har alltså under 100.000 kronor på sitt konto....Merparten har 0 men vissa har 50.000 och vissa 30.000 och så. Att dä inte ha något sparande kanske är knepigt men knappast direkt oansvarigt om man har en lägenhet som du har i den klassen då den är sparande i sej.

Om du har Nordea idag så ser dom ju ditt bolån och vad lägenheten är värd - varför inte köra genom dom?

Juni gillar detta.
  3. Korpen

Korpen V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 677

Mottagna gillanden:
    676
    Trofépoäng:
    677
    Du köpte bostaden i år? Då måste du haft rejält med kontantinsats för inte kan bostaden gått upp så mycjet i värde?

4. Såhär är läget, ledsen att jag missade detta i ursprungsinlägget.

Jag omvandlade en hyresrätt och fick köpa för 2.4. Liknande lyor i huset (halva huset säljer nu) säljs för 3.7-3.8. En mäklare kan säkert hjälpa mig med värdering på 3.9-4.0, har mailat honom.

Innan jag fick lånet hade jag blanco på 650k. Dessa var jag tvungen att lösa för att jag av Nordea skulle få bolånet (trots den låga belåningen). Det gick som tur var igenom i sista stund.

Jag lånade då pengar av en vän i 3 mån, löste lånen, sen blancolånade jag igen för att betala tillbaka honom då han har dem på börsen och tjänar betydligt mer pengar på dem där än vad han kan göra på mig, och nu sitter jag med 650k blanco, men har fått lägenheten till en dunderaffär i alla fall.

Jag hörde av mig till Nordea när lånen var på plats, och hoppades få annan handläggare, men kom till exakt samma kontor som förstås frågade hur jag kunde ha lån igen. Så de tackade nej till att låta mig belåna lägenheten.

Jag omvandlade en hyresrätt och fick köpa för 2.4. Liknande lyor i huset (halva huset säljer nu) säljs för 3.7-3.8. En mäklare kan säkert hjälpa mig med värdering på 3.9-4.0, har mailat honom. Beskriver sitsen lite mer ovan.

Det är anledningen till att jag tror det är helt onödigt att vända mig till Nordea igen.

Juni gillar detta.
  5. Korpen

Mottagna gillanden:
    676
    Trofépoäng:
    677
  6. Korpen

Mottagna gillanden:
    676
    Trofépoäng:
    677
    Du har väldigt många ff för att någon ny bank skulle vara riktigt intresserad. Kanske du behöver ta ett blanco som du lever på till många ff är borta. Sedan gå till en ny bank och säga att ditt höga blanco användes till huvuddel för bostadsköpet. Har du bra Bisnode så testa Wästgöta.

7. Brorsan

Brorsan Kunnig medlem - Trofépoäng: 237

Mottagna gillanden:
    99
    Trofépoäng:
    237
    Du skriver att du kan öka lönen på banks begäran, men inte för att du själv vill det och klara dina räkningar... Där tappade du bort mig iaf.
    Eller varför inte sälja lght för 3.8 och göra en vinst på 1.4 som efter skatt ändå är över en mille i vinst. Betala av dina blanco och du har ändå 400-500' kvar.
    Då har du kontantinsatsen till ett nytt boende och inget blanco kvar utan bara ett bolån.
    Skjuter du upp skatten har du ju ytterligare ungefär 300' till kontantinsats på nytt boende. Du kan köpa grannens lght så bor du ju ändå kvar i huset :)

8. Korpen

Mottagna gillanden:
    676
    Trofépoäng:
    677
    Fast han får inget nytt bolån med 7 ff.

9. Brorsan

Brorsan Kunnig medlem - Trofépoäng: 237

Mottagna gillanden:
    99
    Trofépoäng:
    237
    Det kan ju såklart bli lite knepigt.

10. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 5 477 Årets medlem

Mottagna gillanden:
    8 141
    Trofépoäng:
    5 477
    Varför skulle han inte få det? Han har ju en säkerhet som heter duga och lägenheten är är värd nästan 1.5 miljoner mer än vad han har i lån. Om han då har 7 eller 3 förfrågningar tror jag spelar mindre roll.

Juni och johanc84 gillar detta.

Dela sidan