Lånforum.se rekommenderar
1. Advisa - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Zmarta - Jämför 30 kreditgivare
4. Loanstep - Lån utan UC
5. Viaconto - Lån utan UC
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Kollektiv feedback till Bisnode - 22e September.

Diskussion i 'Kreditupplysningar' startad av LånaUtanPapper, 15 september 2020.

1. LånaUtanPapper

LånaUtanPapper V.I.P - Trofépoäng: 497

Mottagna gillanden:
    433
    Trofépoäng:
    497
    Många av oss har köpt Bisnodes mina sidor. Detta i syfte att kunna se sitt kreditbetyg.

Problemet med detta är att om man exempel har en 6a eller 7a hos Bisnode på mina sidor och söker hos en annan leverantör. Exempelvis Wästgöta Finans så tar dom en helt annan upplysning hos Bisnode och går efter det betyg som heter "Beräknad kreditrisk"

Beräknad kreditrisk är ofta ett helt annat betyg än vad som syns via "Mina Sidor". Har man en 7a på Bisnodes mina sidor så kan man har en 3a på den andra plattformen och bli nekad. Eller så kan man ha en 8a hos Bisnode. Jag hade en gång en 6a på mina sidor och ansökte om lån och på kopian så stog det en etta. Vilket blir helt missvisande och man drar på sig en förfrågan helt i onödan.

Sedan finns det även en tredje version hos Bisnode hos exempelvis Primal Captial. Där står det på kopian först ex Score: 559 Beräknad kreditrisk: 22,30%. Men det enda man kan se på mina sidor är att man har en 6a.

Jag vet inte hur ni känner, men jag har betalat för tjänsten för att se mitt/mina kreditbetyg hos Bisnode och vill inte gissa mig fram när jag ska göra en ansökan om vilken typ av upplysning som skall tas och vilket betyg jag har på den.

Därför tänkte jag att alla som ser detta kan maila till Bisnode 22a September på en vecka där syftet är att få det ändrat så att alla produkter och kreditbetyg/score/beräknad kreditrisk osv blir synligt på mina sidor.

Deras mailadresser är:

kundservice@minupplysning.se
    kundservice@bisnode.se
    kredit.se@bisnode.com

Kan skriva ihop en text senare med feedback alla skickar till dessa mailadresser 22a september om intresse finns. Bör inte vara så svårt för deras programmerare att fixa så att de betygen man har blir synliga om behovet finns.

Floppen, 2pac och Rembrandt gillar detta.
  2. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 5 507 Årets medlem

Mottagna gillanden:
    8 479
    Trofépoäng:
    5 507
    Bra idé som fan.

Jag kan tycka att man bör gå på bolagen som anlitar dom. Men. Man kanske inte ska se till att dom går över till UC som är värre utan kanske Creditsafe..

Pidde gillar detta.
  3. CoolZero

CoolZero Medlem - Trofépoäng: 1

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    1
    Håller med totallt. Pratade med dem igår och förklarade att jag förra veckan när ansökte om ett lån och fick upplysning kopian i kivra visade att jag hade en 5a och nu några dagar dagar efter när jag köpte min bevakning hos er visar det en 6a. Hur är detta möjligt så säger de att det uppdataeras varje dag och kan bero på att möjligtvis taxering information från skatteverket kan ha påverkat och förbättrat mitt kreditbetyg, jag tror inte att skatteverket uppdaterar folkstaxeringinfo varje dag annars hade det förbättrat mitt uc betyg också :) alltså de hade ingen logisk förklaring. Igår tänkte jag ansöka om ett lån hos wästgöra med en 6a betyg på bisnode. Men vågar jag jag fan inte nu. Ville inte ta på mig en extra ff i onödan. Men grejen är att jag måste ansöka ändå oavsett.

Dela sidan