1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Kontantinsats och handpenning - vem betalar man till?

Diskussion i 'Bolån' startad av Kjedjan, 2 augusti 2020.

Tags: Add Tags
  1. Kjedjan

Kjedjan Gäst

Läser lite om detta med kontantinsats och handpenning men har svårt att greppa konceptet.

Enligt lag ska man kunna stå för 15% av kontantinsatsen av bostadens pris. Låt säga 1M. = 150 000kr.

Vid kontraktskrivning ska man betala 10% av bostadens pris (100 000SEK) och har då 50 000SEK kvar av sin kontantinsats.

Banken beviljar ett lån på 850 000SEK om jag kan lägga 150 000 i kontantinsats.

Samtidigt skriver banken att "kan man inte betala 10% av köpeskillingen kan man ta ett handpenningslån" som man sen ska betala tillbaka efter tillträde till bostaden. Har man inte 10% innan har man inte 10% efter - hur menar banken här egentligen?

Och vem betalar man till? Betalar jag mina 15% kontantinsats till banken, som sedan sköter betalningen av handpenningen, eller är det jag som betalar 10% av handpenningen via Swish till mäklaren? Och sedan 5% till banken? Det står formulerat på bra sätt överallt på internet, men på detaljnivå blir det knepigt att förstå tycker jag.

2. degish

degish Kunnig medlem - Trofépoäng: 157

Mottagna gillanden:
    59
    Trofépoäng:
    157
    Du ska ha 15% cash. Man betalar 10% till mäklarens klientmedelskonto någon dag efter kontraktsskrivning, sen 5% till banken någon vecka innan inflytt. Handpenningslån är till för de som inte vill ligga ute med deg upp till 3 månader, som vissa bostadsägare har satt tillträdesdatum på. Eller om man möjligtvis har låst sina pengar eller har de i aktier eller fonder, eller om man har en bostad att sälja. Tror att man kan få upp till 6 mån löptid innan man måste pynta.

3. sharkback

sharkback Gäst

Jag har en fråga,

Kontrollerar banken din insats på något sätt? Att du har den och att det är så mycket som du säger att den är?

4. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 5 507 Årets medlem

Mottagna gillanden:
    8 293
    Trofépoäng:
    5 507
    Först när det är skarpt läge misstänker jag?

5. Gröngurka

Gröngurka Kunnig medlem - Trofépoäng: 102

Mottagna gillanden:
    24
    Trofépoäng:
    102
    De brukar vilja ha årsbesked eller kontoutdrag för att bevisa hur man sparat.

6. degish

Mottagna gillanden:
    59
    Trofépoäng:
    157
    Du får påvisa kontoutdrag och berätta hur du fick tillgång till insatsen, genom spar/arv eller dyl.

7. KassaKon

KassaKon V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 697

Mottagna gillanden:
    808
    Trofépoäng:
    697
    Måste man visa hur och när pengarna sattes in på kontot med?

8. sharkback

sharkback Gäst

Va?
    Är ni seriösa?
    Vill de ha ett årsbesked för en insats, delvis för pengar som redan är "i systemet"" för att det ska via hur man har sparat?

Så om man skickat det från en bank till en annan, köpt/sålt aktier, flyttat pengarna till ett annan bank så ska de ha årsbesked från tre olika banker?

Och när kräver de årsbeskedet?
    I vilket stadie?

9. Gröngurka

Gröngurka Kunnig medlem - Trofépoäng: 102

Mottagna gillanden:
    24
    Trofépoäng:
    102
    SBAB krävde underlag av min kompis på hur han sparat sin miljon han tänkt använda som insats. Han fick skicka årsbesked för flera år då han nämnt att han sparat till insatsen. Bluestep ville ha årsbesked av mig. Tror att det brukar vara vid skedet då lånelöftet ska övergå till bolån. Bankerna brukar nämna att det har med penningtvätt att göra, speciellt när de inte är din husbank.

Nuförtiden tar det bara någon minut att ta fram underlag via internetbanken, så jag tror inte man kommer undan när de väl vill ha underlag.

Last edited: 3 augusti 2020
  10. degish

Mottagna gillanden:
    59
    Trofépoäng:
    157
    Jag hade 0,1 i uc när jag ansökte om lånelöfte för ett par år sedan och bra med cash på banken, så jag behövde bara ta en screenshot på sparkontot och säga att jag sparat ihop till det själv. Det är nog olika från fall till fall skulle jag tro.

Dela sidan