• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Kontantinsats och handpenning - vem betalar man till?

S

sharkback

Gäst
Poäng: 0
Sbab efterfrågar var pengarna från, skrev ett gåvobrev som en släkting signera. Inget mer än så.

För mig låter det mer som att de vill kontrollera om personen har lånat till insatsen och inte om det är "tvättade pengar".

I annat fall måste de kontrollera gåvor också och även begära årsbesked från denna person.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
För mig låter det mer som att de vill kontrollera om personen har lånat till insatsen och inte om det är "tvättade pengar".

I annat fall måste de kontrollera gåvor också och även begära årsbesked från denna person.

Det är någon penningtvättslag inom EU, de måste veta var pengarna kom ifrån, samma sak som när du ska sätta in kontanter över en viss summa.
De kontrollerade ej personen var gåvan kom ifrån, samma sak för alla jag känner.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 822
Mottagna reaktioner
1 836
Poäng
1 277
Det är någon penningtvättslag inom EU, de måste veta var pengarna kom ifrån, samma sak som när du ska sätta in kontanter över en viss summa.
De kontrollerade ej personen var gåvan kom ifrån, samma sak för alla jag känner.
Så om jag har en kontantinsats som kommer dels ifrån fonder, dels ifrån sparat av lönen de senaste månaderna och dels ifrån förskott arv och dels ifrån försäljning av tex en bil eller några andra saker ska jag kunna visa årsbesked, kontoutdrag, och diverse intyg?? Låter extremt krångligt.
 
S

sharkback

Gäst
Poäng: 0
Det är någon penningtvättslag inom EU, de måste veta var pengarna kom ifrån, samma sak som när du ska sätta in kontanter över en viss summa.
De kontrollerade ej personen var gåvan kom ifrån, samma sak för alla jag känner.

Jo men nu är redan insatta pengar kontrollerade, det är det jag syftar på.
De är redan vita.
I systemet.
Så förstår inte riktigt penningstvätt-argumentet.

Okej!
 

degish

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
121
Poäng
307
Så om jag har en kontantinsats som kommer dels ifrån fonder, dels ifrån sparat av lönen de senaste månaderna och dels ifrån förskott arv och dels ifrån försäljning av tex en bil eller några andra saker ska jag kunna visa årsbesked, kontoutdrag, och diverse intyg?? Låter extremt krångligt.
Vad är det jobbiga med det? Tar 10 sekunder. Är nog jobbigt om man har tagit massa lån eller har något att dölja.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 822
Mottagna reaktioner
1 836
Poäng
1 277
Vad är det jobbiga med det? Tar 10 sekunder. Är nog jobbigt om man har tagit massa lån eller har något att dölja.
Om jag får ett förskott på arv får jag en insättning på mitt konto,inget annat. För att bevisa det måste jag avkräva min arvgivare ett intyg och det går inte på 10 sekunder. Det ska formuleras och skickas hit och dit då.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 265
Mottagna reaktioner
13 380
Poäng
8 917
Vad är det jobbiga med det? Tar 10 sekunder. Är nog jobbigt om man har tagit massa lån eller har något att dölja.

Problemet kan bli om du tex satt in 10.000 kronor. Fått 20.000 av en släkting. 5.000 av en polare som du var skyldig. Allt dessa ska redogöras ibland.
 

degish

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
121
Poäng
307
Problemet kan bli om du tex satt in 10.000 kronor. Fått 20.000 av en släkting. 5.000 av en polare som du var skyldig. Allt dessa ska redogöras ibland.
Såklart. Samtidigt så ärver man pengar ”gratis” så får man infinna sig att det är lite pill i efterhand om man inte(som jag) väljer att investera de istället.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 822
Mottagna reaktioner
1 836
Poäng
1 277
Problemet kan bli om du tex satt in 10.000 kronor. Fått 20.000 av en släkting. 5.000 av en polare som du var skyldig. Allt dessa ska redogöras ibland.
Var ju typ det jag ville komma till. Har man en källa, som tex att man sparat 5000 kr i månaden i x år på ett sparkonto så är det ju inget problem att visa det. Men har man fått en del som ett arv insatt på ett konto, sålt en bil och fått in pengar via Swish till ett annat konto och sparat lite oregelbundet på ett tredje konto och dessutom fått en vinstandelsfond utbetalat från en fd arbetsgivare och kanske lånat lite av en släkting för att få ihop hela slanten är det inte så lätt. Krävs många kontoutdrag och intyg hit och dit om man ska kunna redovisa allt. Men visst är det så att jag också hoppas på att kunna blanda in ett litet osynligt lån med.;)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp