• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Krävs värdering eller räcker taxeringsvärde?

lanaren360

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
27 April 2016
Meddelanden
584
Mottagna reaktioner
235
Poäng
417
Som rubriken lyder undrar jag om alla banker kräver en värdering?

Eller räcker taxeringsvärdet? Om man ska tex låna under 50% på taxeringsvärdet ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Alltså, ska du låna mindre än 50% av taxeringsvärdet och fastigheten inte ligger mitt i mörkaste småländska skogarna eller i någon helt okänd by som gud glömt i något avlägset hörn av norra lappland där inte en själ skulle få för sig att köpa något, utan är en kåk i eller i närheten av någon stad eller i någon ort med ganska stabilda fastighetensvärden, så skulle jag säga att många banker accepterar att bara gå på taxvärdet om belåningen är så pass låg.
 

lanaren360

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
27 April 2016
Meddelanden
584
Mottagna reaktioner
235
Poäng
417
Alltså, ska du låna mindre än 50% av taxeringsvärdet och fastigheten inte ligger mitt i mörkaste småländska skogarna eller i någon helt okänd by som gud glömt i något avlägset hörn av norra lappland där inte en själ skulle få för sig att köpa något, utan är en kåk i eller i närheten av någon stad eller i någon ort med ganska stabilda fastighetensvärden, så skulle jag säga att många banker accepterar att bara gå på taxvärdet om belåningen är så pass låg.

Haha, roligt svar :)

Men du har nog rätt, dock så ville flera ha värdering.
 

lanaren360

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
27 April 2016
Meddelanden
584
Mottagna reaktioner
235
Poäng
417
Var värt att ta en värdering. Blev nästan dubbelt taxeringsvärdet samt ännu mer till rätt köpare. (Jakt/fiske på tomten)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp