• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Kreditkort via företaget, komma ”runt”

Strävarn

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
24 Juli 2022
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Hej! Det är så att jag innehar ett kreditkort via företaget på en gräns om 25k/månad’
Kommer antagligen fö löneutmäning om 2-3 månader och undrar följande (min chef har sagt att det är ok att handla privata saker så dras det på lön)

Min tanke: att när jag får löneutmätningen då ska jag ha kvar ca 14k oavsett. Men om jag handlar privat på kortet som dras på lön, kommer jag fortfarande få 14k i lön eller ser KFM igenom det och ”bara” löser så jag får ut 9k?

kanske väldigt dumt upplagt men ni förstår hur jag menar?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Strävarn

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
24 Juli 2022
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Om det är fult att göra så eller inte vill jag inte ha någon kommentar om
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 676
Mottagna reaktioner
1 691
Poäng
1 177
Hej! Det är så att jag innehar ett kreditkort via företaget på en gräns om 25k/månad’
Kommer antagligen fö löneutmäning om 2-3 månader och undrar följande (min chef har sagt att det är ok att handla privata saker så dras det på lön)

Min tanke: att när jag får löneutmätningen då ska jag ha kvar ca 14k oavsett. Men om jag handlar privat på kortet som dras på lön, kommer jag fortfarande få 14k i lön eller ser KFM igenom det och ”bara” löser så jag får ut 9k?

kanske väldigt dumt upplagt men ni förstår hur jag menar?
Hur du använder ditt förbehållsbelopp bestämmer du. Din arbetsgivare ska följa beslutet. I värsta fall kan din arbetsgivare föreläggas att betala mellanskillnaden om du får för dig att använda detta upplägg.
 

lex

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
601
Poäng
617
Det är arbetsgivaren som drar av och betalar in till kronofogden. Pesonalköp drar iaf jag av från den summan personen normalt sett ska få behålla. Dvs hade du arbetat hos oss så hade du fått ut 9k om du handlat privat för 5k
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 188
Mottagna reaktioner
12 756
Poäng
9 787
Hur du använder ditt förbehållsbelopp bestämmer du. Din arbetsgivare ska följa beslutet. I värsta fall kan din arbetsgivare föreläggas att betala mellanskillnaden om du får för dig att använda detta upplägg.

Och när det dyker upp brukar arbetsgivaren inte bli så nöjd i efterhand, men det är inte min sak..
"Ni ligger efter med 72000"
"Vi visste inte/har inte råd att betala det"
"Ok, men ni har ju någon månad på er nu innan bolaget får skulder för indrivning så ni får ju tid på er att reda ut det"
"Jag vill överklaga"
"Överklaga att du inte ville följa kronofogdens beslut? Jag kommer inte hindra dig att göra det"
"Ok men då stoppar ni det här tills vi överklagat så allt är klart.
"Nej.."
"Jo det måste ni"
"Nej, du måste betala om du inte vill få bolaget restfört, ett överklagande eller kommande överklagande påverkar inte det.."

Osv osv..
 

Strävarn

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
24 Juli 2022
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Jag fattar! Det är helt emot reglerna i guess.

annan fråga, om jag tex jobbar övertid, får jag då behålla det utöver min vanliga lön det jag tjänar? Dvs traktamente/övertid samt provision
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 676
Mottagna reaktioner
1 691
Poäng
1 177
Jag fattar! Det är helt emot reglerna i guess.

annan fråga, om jag tex jobbar övertid, får jag då behålla det utöver min vanliga lön det jag tjänar? Dvs traktamente/övertid samt provision
Beror på om du har maxbeslut eller inte.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp