• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Kronofogden- hur lång tid efter inkasso?

kassekonomi

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
15 Maj 2014
Meddelanden
627
Mottagna reaktioner
116
Poäng
307
Hej
Jag vet att det finns 1000 trådar om detta ämne, men tänkte kolla om någon bara snabbt kan svar på min fråga.

Strax förfaller ett inkassokrav som jag inte kunnat få avbetalning på.
när brukar brev från kfm komma?
är det en räkning/faktura med i brevet från kfm, om man betalar den inom 10 dagar klarar man sig ifrån anmärkning då?

Saken är den att jag inte kan betala nu, men får in en lön i September (lång historia kort) Och kan DÅ betala den inkassoskuld som förfallit.

frågan är.. kan man dra ut på det en månad till om inkasso förfaller idag?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

theresej

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
27 December 2013
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
1
Poäng
12
Hej. Ja. Du kommer få ett brev från kronofogden kanske en vecka efter att inkasso skickat till kronofogden. Brevet som kommer från kronofogden kommer innehålla ett delgivningsbrev. Det ska du skrica under och skicka tillbaka. Från det datum du skriver på delgivningsbrevet har du 10dagar på dig att betala till inkassobolaget, inte till kronofogden. Inkassobolaget ska även meddela kronofogden när skulden är betald. Inom 10dagar.

MITT tips är, strunta i första delgivningsbrevet för ca 1,5vecks efter om du inte skickat tillbaka så skickar dom en påminnelse på delgivningsbrevet. Skriver du inte under det heller så skickar dom ut en delgivningsman som ber dig skriva under, och alltid från det datum du skriver under är det 10dagar. Så du har god tid på dig ;)
 

gran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 417
Blev medlem
3 Juni 2012
Meddelanden
1 870
Mottagna reaktioner
150
Poäng
417
Men..om du inte betalar inom dessa tio dagar då du skrivit på utfärdas utslag
Anmärkning ..
Så ha koll på när du skriver på
 

melancia

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
14 September 2014
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Lånar tråden lite. Har ett inkassokrav på ett smslån som gick ut i fredags 12/9, får dock pengar nu i veckan så jag vet att jag hinner betala. Men jag undrar hur många brev som skickas ut totalt? VIKTIGT att veta då jag måste hinna hämta posten före dom andra i hushållet.
Det är avida inkasso som gick ut i fredags alltså. Får jag brev även från avida att dom skickat till fogden? När kan brevet från fogden väntas komma?
Skickar dom bekräftelser via posten att dom mottagit kvittot man skickar in? Skickar dom bekräftelser på att dom mottagit betalning osv?
Nån som vet hur många brev jag kan räkna med som jag MÅSTE!, hinna först med att plocka.

Undrar även om nån vet om man kan ringa posten och be dom hålla ens post nån vecka eller så(misstänker att det inte går men frågar iaf)?

Tacksam för svar!
 

Yoyo

V.I.P
Poäng: 112
Blev medlem
24 September 2013
Meddelanden
374
Mottagna reaktioner
24
Poäng
112
Lånar tråden lite. Har ett inkassokrav på ett smslån som gick ut i fredags 12/9, får dock pengar nu i veckan så jag vet att jag hinner betala. Men jag undrar hur många brev som skickas ut totalt? VIKTIGT att veta då jag måste hinna hämta posten före dom andra i hushållet.
Det är avida inkasso som gick ut i fredags alltså. Får jag brev även från avida att dom skickat till fogden? När kan brevet från fogden väntas komma?
Skickar dom bekräftelser via posten att dom mottagit kvittot man skickar in? Skickar dom bekräftelser på att dom mottagit betalning osv?
Nån som vet hur många brev jag kan räkna med som jag MÅSTE!, hinna först med att plocka.

Undrar även om nån vet om man kan ringa posten och be dom hålla ens post nån vecka eller så(misstänker att det inte går men frågar iaf)?

Tacksam för svar!

Du kan betala för postlagring, man gör en beställning över nätet och den börjar gälla inom 5 arbetsdagar.
 

melancia

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
14 September 2014
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Du kan betala för postlagring, man gör en beställning över nätet och den börjar gälla inom 5 arbetsdagar.

Ok tack för svar.

Är nog ingen ide med postlagring för mig dock, dels har jag inga pengar innan dom kommer. Och dels är 5 arbetsdagar för lång tid.

Men jag undrar fortfarande hur många brev jag får totalt i processen? Nån som vet så är jag tacksam.
 

melancia

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
14 September 2014
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Vill gärna ha svar. Har ett ärende som skickats vidare till kronofogden, skickar in kvittot och bestrider samtidigt som jag betalar skulden. Men vet nån om jag får brev hem sedan, t.ex brev att dom mottagit kvittot, brev att skulden är avskriven och fallet avslutat etc?? GÄRNA HA SVAR :)
 

hjultomten

V.I.P
Poäng: 72
Blev medlem
2 Augusti 2012
Meddelanden
515
Mottagna reaktioner
14
Poäng
72
Vill gärna ha svar. Har ett ärende som skickats vidare till kronofogden, skickar in kvittot och bestrider samtidigt som jag betalar skulden. Men vet nån om jag får brev hem sedan, t.ex brev att dom mottagit kvittot, brev att skulden är avskriven och fallet avslutat etc?? GÄRNA HA SVAR :)

Hej

Ja du får ett brev hem om att ärendet är avskrivet.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp