• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Kronofogden, Kan man välja löneutmätning?

AW89

V.I.P
Poäng: 217
Blev medlem
27 Maj 2015
Meddelanden
637
Mottagna reaktioner
67
Poäng
217
Kan man välja löneutmätning? Eller kommer de alltid till bostaden för att ta grejer först ? Jag måste bo i ett nybygge pga astma och allergi kan de tvinga mig byta ner mig så jag får billigare hyra?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Löneutmätning är nr 3 i utmätningsordningen.
Kontanter är först
Bankmedel och fonder 2a
Sen löneutmätning.

Man kan låta dig ha en oskäligt hög hyra kvar ett år under löneutmätning, sen ändra till högsta godtagbara bodtadskostnad.
Jag har gjort så någon enstaka gång bara.
Om det går att med läkarintyg visa på att man måste bo i ett nybygge så kanske man får det, annars får väl domstol kika på det.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Löneutmätning är nr 3 i utmätningsordningen.
Kontanter är först
Bankmedel och fonder 2a
Sen löneutmätning.

Man kan låta dig ha en oskäligt hög hyra kvar ett år under löneutmätning, sen ändra till högsta godtagbara bodtadskostnad.
Jag har gjort så någon enstaka gång bara.
Om det går att med läkarintyg visa på att man måste bo i ett nybygge så kanske man får det, annars får väl domstol kika på det.

Kan tillägga att kontanter är ganska ovanligt, att hitta pengar på bank mycket vanligare. Tänkt efter och jag tror inte att jag utmätt kontanter någon gång alls, bara varit till polisen och hämtat redan utmätta kontanter
 

AW89

V.I.P
Poäng: 217
Blev medlem
27 Maj 2015
Meddelanden
637
Mottagna reaktioner
67
Poäng
217
Kan tillägga att kontanter är ganska ovanligt, att hitta pengar på bank mycket vanligare. Tänkt efter och jag tror inte att jag utmätt kontanter någon gång alls, bara varit till polisen och hämtat redan utmätta kontanter
Okej.

Jag som har noll tillgångar kommer då alltså få löneutmätning ? Och får argumentera för att behålla min lgh ?
 

AW89

V.I.P
Poäng: 217
Blev medlem
27 Maj 2015
Meddelanden
637
Mottagna reaktioner
67
Poäng
217
Kan tillägga att kontanter är ganska ovanligt, att hitta pengar på bank mycket vanligare. Tänkt efter och jag tror inte att jag utmätt kontanter någon gång alls, bara varit till polisen och hämtat redan utmätta kontanter
Kan man bli tvingad till flytt ?
 

Skogsmulle

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
28 Mars 2016
Meddelanden
1 385
Mottagna reaktioner
373
Poäng
517
Okej.

Jag som har noll tillgångar kommer då alltså få löneutmätning ? Och får argumentera för att behålla min lgh ?
Beror ju på hur stor skuld du har hos KF. Det kanske går fort att betala av skulden
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Tror inte dom kan tvinga dig att flytta men ditt förbehållsbelopp kan bli så pass litet att du inte har råd att bo kvar.

Precis. Man får bo kvar så länge man vill men efter ett år kanske du står med en hyra på 10k och får bara 8k att betala den med, då får man skära ner på annat eller flytta.
Ganska ovanligt förfarande.
 

AW89

V.I.P
Poäng: 217
Blev medlem
27 Maj 2015
Meddelanden
637
Mottagna reaktioner
67
Poäng
217
Precis. Man får bo kvar så länge man vill men efter ett år kanske du står med en hyra på 10k och får bara 8k att betala den med, då får man skära ner på annat eller flytta.
Ganska ovanligt förfarande.
Okej då är jag med på noterna. Tack snälla för hjälpen
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Precis. Man får bo kvar så länge man vill men efter ett år kanske du står med en hyra på 10k och får bara 8k att betala den med, då får man skära ner på annat eller flytta.
Ganska ovanligt förfarande.

Ok, intressant att man "bara" ges ett år med tanke på hur boende situationen ser ut i Sverige för tillfället och när man väl har hamnat hos KF med betalningsanmärkningar som påföljd, så är det ju nästintill omöjligt att lyckas få tag på annat boende. Jag vet att här i Malmö t.ex finns det BARA en fastighetsägare (av 100talet större och mindre fastighetsbolag) som accepterar betalninganmärkningar och det är det kommunala MKB, men dom går via Boplatssyd och av självklara skäl, så är kön längst till dom lite billigare lägenheterna, ca. 3-4 års väntetid i kön.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp